Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,,

Jag tror att det finns många variabler som påverkar hur stor risken är för att man ska förlora grejer...

Om vi tar klättrare som ju redan nämnts, så är det så att i ett tradrack så finns det i runda slängar hundra delar, som är lösa eller ihop med andra prylar i olika skeden under klättringen. Man använder dessa prylar genom att helt enkelt sprida ut dem längs några tiotals meter, plus att man har hälften eller nåt liggande vid insteg, eller läger eller nåt, för att de inte ska användas vid varje led.
Prylarna samlas ihop av en annan än den som spritt ut dem, och denna procedur upprepas i olika tappningar under en dag t ex 10 gånger.

En idog klättrare kanske är ute och klättrar 4-6 dagar varje vecka då vädret är bra, eller mindre om plikter sätter käppar i hjulet. Troligen klättrar man då och då även då det är dåligt väder, och då man har plikter som egentligen skulle inneburit att man inte klättrat.
En annan klättrare kanske bara klättrar ute varannan vecka, och kanske bara på bult vilket reducerar utrustningens omfattning till en bråkdel. Så även bland klättrare är ju förstås förutsättningarna väldigt olika.

Jag är förstås okunnig, men jag kommer inte på rak arm på nån annan sport som inkluderar ett sånt infernaliskt kånkande av prylar till oländiga platser, där prylarna dessutom måste spridas ut, blandas, hanteras av flera personer osv.
T ex fiskare kan ju ha omfattande utrustning, men det går inte att försvara att så många prylar samtidig är ute på vift ur väskor och ryggsäckar samtidigt.

Om nån varit ute och campat ett antal gånger utan att slarva bort vare sig själv, kniven eller tältet, är därför kanske inte mycket till jämförelse. De hundra prylar man släpar runt när man tältar kan ju som redan nämnts få vara i ryggsäcken till större delen då man inte har dem i handen.
Utrutsningslista är som redan sagts inte så tillämpligt i klättersammanhang; Trots omfattningen på utrustningen, och hur den varierar, så brukar då jag ändå i stort sett veta exakt vilka prylar som är med även utan lista - det duger liksom inte att börja läsa i en lista när man går en replängd och planerar för vilka grejer som kommer att behövas på nästa stand.
Ändå så är det mest så att jag kollar att den verkligen är tomt när jag lämnar en plats. Och för det behövs det ingen lista alls. Att inventera tar lite för lång tid, eftersom det dessutom kan behöva göras 5-20 gånger på en dag.
 
Jag förvånades av det här när jag gjorde lumpen. Om jag bad någon hämta nåt ur min ryggsäck var det "hämta antennfästet. det ligger längst in till vänster i topplockets ytterficka". Om jag skulle ha nåt ur nån annans ryggsäck kunde det snarare bli "johansson, var det du som tog yxan?" och som svar "öööh, jag vet inte....".

En del av skillnaden är nog stressnivån. Jag trivdes både med skogen och med ordningen, istället för att bli stressad av "vildmarken" och "de arga befälen". Så min hjärna tog sig tid att lagra var jag lagt grejer.

En annan del av skillnaden ligger nog i att jag är en "rutin-människa". Jag lägger saker på samma plats, varje gång, om det går. Spade i höger sidoficka, varje gång den var med. Om jag var tvungen att göra undantag så var det "en stor grej", och då kom jag ihåg det.

Det här med att tappa bort saker motverkar jag själv genom att lägga saker i högar. Om jag är och hälsar på hos en polare så packar jag inte upp alla mina prylar och kläder och sprider ut dom i lägenheten. Jag har allt i väskan, tills jag tar upp och använder eller har det på mig. Likadant när jag är ute och klättrar. Prylarna sitter antingen på leden jag klättrar, på min sele, på repmattan eller i ryggsäcken. Är det tomt på de tre första ställena så är allt i ryggsäcken, och då kan jag sticka hem utan att lämna något kvar. Jag lämnar inte mina klätterskor på marken bredvid repmattan när jag flyttar repmattan. Jag flyttar inte repmattan och repet till en annan led innan jag kollat att jag rensat leden.

Enkla små rutiner, som kommit "naturligt" för mig. Varför de gjort det för mig men inte för andra vet jag inte. Jag ser inga direkta nackdelar med dom.

[Edit: Den där sista raden kanske kan låta otrevlig och överlägsen, men det är absolut inte så jag menar. Jag är genuint nyfiken på varför vissa blir på ett sätt och vissa på ett annat sätt, men jag är inte tillräckligt engagerad för att börja forska i ämnet på allvar.]
 
Senast ändrad:
Jag tror de flesta klättrare av nödvändiga skäl har god koll på sina prylar även om det varierar på individuell nivå.
Vad jag främst menade är nog att när man klättrar så duger det inte med att vara duktig och ha allt i en stängd ryggsäck, utom det man just för stunden har i handen... Jag har heller inte tappat bort nån klättergrej ännu - men jag räknar med att det kommer att hända en dag - och klättrar jag oftare händer det sannolikt tidigare.
 
Ja har allt som kniv,minisåg,ficklampa,,vattenflaska,lite reservutrutrustning,gps och snus i en vanlig fiskeväst eller stridsväst , sen fastsatta me snöre och karbinhake på den.

Inget i fickor eller allmänt utspritt - bekvämt och bara plocka bort allt i ett svep när man ska pausa eller krypa in i tältet - man vet alltid var rubbet finns samlat och får mig sig allt när man ska iväg o suga upp en firre från lägerplatsen.

Samtidigt som man har har allt nödväigt för att klara sig i den.

Både fiskevästen och stridsvästen rymmer ganska imopnerande mängder utrustning.
1L vatten,minst 6 bärs,1 drytech mat,multikniv,filekniv,ficklampa,pannlampa,1 snus,vattereningsugrör,lite fiskegrejer,Gps,mobil,tarp - så det går att lasta upp den för en heldags fiske som dagsturssäck nästan för fiske t.ex frånsett det den alltid innehåller
 
Mitt problem är att jag glömmer prylarna hemma.

Jag har listor med det jag ska ha med mig men det hjälper inte.
Jag är extra tankspridd när samlar ihop det jag ska med mig.
På en resa. På semester. på en paddling. OSV.

Och det blir bara värre med åren...

thomas
 
Jo komihåglistor kan fungera som alibi för att stänga hjärnan. Skriv ny lista och tänk på funktionerna brukar hjälpa. Det gäller att koppla på bollen!
 
Man har ju alltid samma grundnivå liggande i säcken - detta återställs direkt alltid vid retur.

Det enda som man plockar upp från paletten speciellt för varje gång är sovsäck,tält och ytterställ och mellanlager.
 
Jag har listor med det jag ska ha med mig men det hjälper inte.
Jag är extra tankspridd när samlar ihop det jag ska med mig.
På en resa. På semester. på en paddling. OSV.

Och det blir bara värre med åren...

thomas

Precis som jag. Att det blir värre med åren har jag sagt i alla år, det håller inte längre, ingen tror mej.
Har istället lärt mej att förhålla mej till verkligheten och acceptera att ett par prylar blir kvar hemma.
Än så länge har jag aldrig glömt tält, sovsäck, kök, mat. Jag har istället "järnkoll" när jag är ute.

MVH Glenn
 
Jag går "nerifrån och upp" när jag skriver packlistor/packar. Dvs kängor, sockar, strumpor, byxor, shorts osv. Då glömmer jag sällan något. Maten blir ju med samma sätt frukost-lunch-middag osv. Men så kanske ni andra också gör...?
 
Det här fenomenet är väldigt intressant, tycker jag, åtminstone om jag tänker på hur jag beter mig. Jag är hur slarvig som helst till vardags, har aldrig koll på vare sig nycklar, plånbok eller andra saker, men ute i naturen slarvar jag aldrig bort någonting, någonsin. Jag har totalkoll på alla prylar, bara då.

Så det måste absolut ha med stress att göra i mitt fall i alla fall. Ute i naturen stressar jag inte.
 
Enkla små rutiner, som kommit "naturligt" för mig. Varför de gjort det för mig men inte för andra vet jag inte. Jag ser inga direkta nackdelar med dom.

Jag känner igen mig direkt i din beskrivning, jag är som du men mina nära och kära har inte alls samma ordning på grejerna.

Det gäller inte bara ute i skogen (där är resten av familjen inte med så ofta) utan även hemma.


Fast jag kan "tappa bort" saker i den bemärkelsen att jag inte minns var jag la dem. Men oftast hittar jag dem så småningom (t.ex. när jag packar upp allt hemma).

Jag har t.ex. skällt på familjen att de hade slarvat bort en av våra gamla avlagda mobiltelefoner (som är sparad som "reservtelefon"), men häromdan hittade jag den i bastun (där jag jäste cider i vintras) och mindes att jag ju hade använt den som stoppur när jag klockade bubblor i jäsröret.

Ute i skogen är det enklare eftersom där kan man lätt kolla av platsen innan man går.
 
Roligt att någon känner igen sig!

Precis som jag. Att det blir värre med åren har jag sagt i alla år, det håller inte längre, ingen tror mej.
Har istället lärt mej att förhålla mej till verkligheten och acceptera att ett par prylar blir kvar hemma.
Än så länge har jag aldrig glömt tält, sovsäck, kök, mat. Jag har istället "järnkoll" när jag är ute.

MVH Glenn

Skulle gärna säga att jag "lärt mej att förhålla mej till verkligheten och acceptera att ett par prylar blir kvar hemma" men då slår mig ett annat uttalande (från Pessimistkonsulten):
" Kom ihåg! Det aldrig för sent att ge upp!" Och jag har inte riktigt gett upp ännu.
Därför är det ett litet helvete varje gång jag ska iväg.

Känner också igen mig själv på att problemen att hålla rätt på prylarna minskar när jag väl är ute. Inte så att jag har lärt mig att lägga saker på rätt plats men jag får med mig grejorna i alla fall. Inget blir borttappat.
Skulle jag köra Teknikerns stil med allting i diskreta naturnära färger så hade saken varit en annan tror jag. Då hade jag väl inte ens hittat kajaken. Jag måste ha klara färger på alla smågrejor.

Sen måste jag GPS för att inte tappa bort mig själv...

håhåjaja
thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Redigera/ ta bort inlägg? Allmänt om friluftsliv 3
Kanii Få bort compeed-klister Allmänt om friluftsliv 10
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.