Att montera bindningar

Funderar på att köpa ny skidutrustning som mest ska användas för turåkning i skog och fjäll.

Skidorna som jag tänker köpa är Åsnes Rago, och till det tänkte jag mig Voilés 3-pin cable-bindningar.

Eftersom jag aldrig tidigare har monterat bindingar på ett par skidor, så har jag några frågor som jag skulle uppskatta ifall ni kunde hjälpa mig med :).

1. Hur vet man var man ska placera bindningarna på skidan? Finns det några enkla bra tips?

2. Var placerar man förhöjningsplattorna? Vilken funktion har de? Måste de monteras, och vad kan konsekvenserna bli av att inte använda sig av dem?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med dessa frågor, och jag är tacksam för alla svar. Eventuellt kan det komma följdfrågor :)

Be careful out there /Joel

1. bindningen monterar du på balanspunkten dvs där skidan väger lika mycket åt båda håll. ta ett finger och balansera skidan på den när den väger jämnt har du hittat balans punkten. där ska dina tår sitta efter bindningen är på. Ibland följer det med monterings mallar (gjord av papper) i lådan till bindningen.

2. Plattorna är till för att du ska komma upp lite från snön. Eftersom bindningen är ganska bred om man jämför med en vanlig längdåknings bindning kan det vara skönt att den inte tar i snön när man åker över öjämnheter, svänger utför osv. ena plattan ska naturligtvis sitta vid hälen.

eftersom du inte köpt skidorna än tycker jag att du försöka få dem monterade där du köper dem, detta brukar aldrig vara ett problem i vanliga butiker. köper du via nätet kan det vara svårare, då kan det vara värt att lägga en hundring och få det gjort i en butik som har en vettig mall. det är nämligen ganska lätt att borra snett eller för djupt om du inte har rätt mall eller borr. skulle du ändå göra det själv välj en borr som är 3,5 mm i diameter och sätt en tejp 9 mm djupt så att du vet hur djupt du ska gå, dubbel kolla detta djup brevid skidan innan du börjar så att du inte drar igenom dina nya fina skidor!
[Ändrat av stephen 2007-02-19 kl 09:18]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset!

Det blir nog som du rekommenderar, att låta någon på butiken montera bindningarna. Men det är ändå aldrig fel att utvidga sina kunskaper inför framtiden :)

Be careful out there /Joel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips