Att montera bindningar

Funderar på att köpa ny skidutrustning som mest ska användas för turåkning i skog och fjäll.

Skidorna som jag tänker köpa är Åsnes Rago, och till det tänkte jag mig Voilés 3-pin cable-bindningar.

Eftersom jag aldrig tidigare har monterat bindingar på ett par skidor, så har jag några frågor som jag skulle uppskatta ifall ni kunde hjälpa mig med :).

1. Hur vet man var man ska placera bindningarna på skidan? Finns det några enkla bra tips?

2. Var placerar man förhöjningsplattorna? Vilken funktion har de? Måste de monteras, och vad kan konsekvenserna bli av att inte använda sig av dem?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med dessa frågor, och jag är tacksam för alla svar. Eventuellt kan det komma följdfrågor :)

Be careful out there /Joel
 
1. bindningen monterar du på balanspunkten dvs där skidan väger lika mycket åt båda håll. ta ett finger och balansera skidan på den när den väger jämnt har du hittat balans punkten. där ska dina tår sitta efter bindningen är på. Ibland följer det med monterings mallar (gjord av papper) i lådan till bindningen.

2. Plattorna är till för att du ska komma upp lite från snön. Eftersom bindningen är ganska bred om man jämför med en vanlig längdåknings bindning kan det vara skönt att den inte tar i snön när man åker över öjämnheter, svänger utför osv. ena plattan ska naturligtvis sitta vid hälen.

eftersom du inte köpt skidorna än tycker jag att du försöka få dem monterade där du köper dem, detta brukar aldrig vara ett problem i vanliga butiker. köper du via nätet kan det vara svårare, då kan det vara värt att lägga en hundring och få det gjort i en butik som har en vettig mall. det är nämligen ganska lätt att borra snett eller för djupt om du inte har rätt mall eller borr. skulle du ändå göra det själv välj en borr som är 3,5 mm i diameter och sätt en tejp 9 mm djupt så att du vet hur djupt du ska gå, dubbel kolla detta djup brevid skidan innan du börjar så att du inte drar igenom dina nya fina skidor!
[Ändrat av stephen 2007-02-19 kl 09:18]
 
Tack för tipset!

Det blir nog som du rekommenderar, att låta någon på butiken montera bindningarna. Men det är ändå aldrig fel att utvidga sina kunskaper inför framtiden :)

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
avslutad montera stighudar Turskidåkning 3
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.