Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad?

Tänkte köpa ett par Åsnes Ingstad med Rottefella Magnum bindningar. Köper jag de var för sig så sparar jag 1200:- än en butik som säljer båda, men då ingår montering.

Är det meckigt eller enkelt att montera själv?
 
Monterade ett par Rottefella BC för en massa år sedan. Inga problem vad jag kan minnas, hade en mall i papper för borrhålen. Var jag fick den minns jag inte. Fanns den i manualen kanske? Glöm inte limma skruvarna!
/LasseÅ
 
Jag har monterat tre par BC-bindningar, senast för typ 3 år sedan. Det var samma för mig, att det blev avsevärt billigare att köpa bindning och skida från olika ställen, plus att jag återanvände ett par bindningar från ett äldre par skidor till ett nytt par. Då följde det med en pappersmall med bindningen. Det är inget stort problem att montera själv, när man väl kommit över skräcken med att placera mallen på rätt ställe ;) och kom ihåg att limma skruvarna, med vattenfast lim.
 
Fick ett riktigt bra pris på allt från Pölder, t o m lite billigare än om om jag skulle köpt dem separat så var inte mkt att fundera på :)
 
I min ungdom flyttades bindningar fårån avbrutna skidor till nya regerlmässigt, finn tyngdpunkyrn på skidan, sätt stortåleden dät. Markera centum för bindningdsskrunara, borra hålen, inte genom sulan, Smörj monteringsskruvarna och dra ner dem. Att iakta att pjäxan hamnar rakt på skidan. Fäst pjäxunderlägget.
 
Om du använder pappersmall, använd en syl för att göra den första antydan till hål, sedan förborrar du med en mindre borr innan rätt borrdimension används. Skidor brukar vara mjuka och lättborrade. Borra försiktigt om du använder maskin.
 
Om du använder pappersmall, använd en syl för att göra den första antydan till hål, sedan förborrar du med en mindre borr innan rätt borrdimension används. Skidor brukar vara mjuka och lättborrade. Borra försiktigt om du använder maskin.

Sätt en tjep på borren på rätt höjd från borrspetsen så du inte borrar för djupt, dumt med hål igenom skidan.
Fråga inte hur jag vet eller hur jag lärt mig det... :cool:

/Patrik
 
Tack för alla tips. Jag fick ett bra paketpris och beställde ett par denna gång.

Valde 58mm mohair-hudar till men funderar om det är bästa alternativet.. Vad kör ni på? När använder man hellre syntet/mohair och bredd?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
avslutad montera stighudar Turskidåkning 3
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...