Att komprimera eller inte komprimera...

Har sökt på forumet om tips på hur man bör packa ryggsäcken med avseende på komprimering. Min utgångspunkt är att få ner alla prylar, utom tältstängerna, inuti säcken och att packa med ett tält, samt att vandra ensam under en veckas tid. Ponera att du har en säck med volymen 80-90 liter. Anta vidare att du stoppar ner liggunderlaget mycket löst rullat liggande mot säckens insida. Anta även att du packar tältet löst inuti säcken, i eller utanför påsen (tältet ett HB Unna) och spänner fast tältstängerna utanpå säcken. Sådär, nu är alla antaganden gjorda!
Säg sedan att du använder en komprimeringspåse för ombyteskläder och förstärkningsplagg. Är komprimering egentligen bra för att få ner så mycket som möjligt i säcken? Den komprimerade påsen får ju en rundad form. Nästan alla friluftsprylar är ju runda/rundade, kök, kompressionssäckar, vattenflaskor, sovsäckar (om de komprimerats) etc. Med en massa runda prylar i säcken så uppstår väl tomrum mellan prylarna? Eller har jag fel? Hur gör mam för att utnyttja volymen maximalt i säcken? Komprimerar till max eller packar löst, men tätt, och pressar ihop hela skiten?
Hoppas jag lyckats åskådliggöra problematiken. Hur gör ni för att utnyttja säckvolymen optimalt?

fnöskticko; sa:
Hur gör ni för att utnyttja säckvolymen optimalt?

Jag har en säck på 90 liter, sätter liggunderlaget löst rullat efter sidorna och trycker sedan ner mitt Unna/Nammatj 3GT innan för liggunderlaget. Sedan trycker jag ner de (större t ex tröja) kläder som ska med innan jag lägger kök, mat, bränsle och diverse småplock som ska med ovanpå. I de hålrum som ändå uppstått nu, så trycker jag ner sockar, fillingar (mindre klädesplagg). Jag tror inte på komprimeringspåsar.

[Edit] jag trycker sedan ner tältstängerna mellan tält och liggunderlag (z-rest). Tror de är bäst skyddade där. [Edit]

ps. Detta är när jag inte har sidofickorna på säcken. Då går kök, bränsle och småplock/mindre kläder dit. ds
[Ändrat av öringen 2007-01-17 kl 13:29]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
fnöskticko; sa:
Nästan alla friluftsprylar är ju runda/rundade, kök, kompressionssäckar, vattenflaskor, sovsäckar (om de komprimerats) etc. Med en massa runda prylar i säcken så uppstår väl tomrum mellan prylarna? Eller har jag fel? Hur gör mam för att utnyttja volymen maximalt i säcken?
Vänta med att packa maten till sist och häll sedan på korngryn tills alla tomrum är fyllda.

Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken?? Stor volym men ingen vikt gör det ju perfekt att spänna utanpå, eftersom det inte stökar till viktfördelningen? Dessutom är det väl smidigt att ha det tillgängligt för raster o så? Med en rygga på 80-90 liter och normal packning för en veckotur kan jag inte se att komprimering ska va ett problem överhuvudtaget.

/Per

fson; sa:
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken?? Stor volym men ingen vikt gör det ju perfekt att spänna utanpå, eftersom det inte stökar till viktfördelningen? Dessutom är det väl smidigt att ha det tillgängligt för raster o så? Med en rygga på 80-90 liter och normal packning för en veckotur kan jag inte se att komprimering ska va ett problem överhuvudtaget.

/Per

Gillar att ha smal säck som inte tar fast nånstans, men visst händer det att det hamnar utanpå ibland.

Du har väl egentligen svarat på din egen fråga. Hopsamlade i färglada påsar så blir prylarna inte så packbara. Själv skulle jag dock bli nojig om ALLT låg huller om buller i säcken. Det blir en gyllende medelväg med en del i färgglada påsar och en del liggandes löst.

Mvh
Peter P.

Just av den där anledningen tycker jag att stora kompressionspåsar bara är dumt. Man klämmer ihop allt till en stor kula och sen är det svårt att packa effektivt.

Jag försöker istället komprimera varje grej jag packa ner. Kläder rullas hårt (och låter man en bit av en ärm, ett ben eller strumpans skaft sticka ut så vränger man den sen över det hårt rullade så den håller ihop det hela). En del väldigt fjädrande plagg (fiberpälströjan t.ex.) sätter jag en snodd runt.

Då kan man sprida sakerna mer i säcken och fylla ut hålrummen bättre. Fast man lägger dem ju inte löst utan i en tunn packpåse, som man då kan "forma" efter hur man packar.

Varför packa fullt och komprimera,sprid ut sakerna i flera olika påsar så att de går att 'forma' istället.Glöm inte att vika ombytet för det blir en stor skillnad mot att bara knöka ner skiten.Smutskläderna är bara att bylsa ner eftersom,antagligen har maten minskat så att det finns utrymme.

peter

inte

Jag komprimerar aldrig något utom sovsäcken längst ned i botten. Berdvid läger jag mitt thermarest. Resten packar jag i mindre påsar som jag sedan kan knöla ned där dom passar bäst för att spara utrymme. Jag har allt i ryggan för att få på regnskyddet lätt. Tycker dessutom at säcken känns bättre att bära om det inte är "en ledsen degklump" jag har på ryggen med en massa bråte hängande utanpå som en sambaorkester utan vill ha en lite kompakt hårdpackas säck. För en tvåveckorstur räcker gott och väl min 82L rygga. Min personliga åsikt beträffande den "klassiska" packningen med tältet under ryggsäckslocket, är att det bara blir ett högt rangligt värdelöst torn som bör förpassas till 70-talet. Nåja vi alla tycker ju olika i den frågan så man skall naturligtvis använda sig av ett packningssätt som passar en själv, utrustningen och anatomin....så fick jag det sagt också...*L*:)

fson; sa:
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken/Per

Jag tycker, att om man har saker fastspända utanpå, då har man köpt för liten ryggsäck. Därför har jag en Bergans på 130 liter.
Beträffande komprimering, så gillar jag de påsar som blir långsmala korvar när man drar åt dem bäst. Mina komprimeringspåsar kommer från Klättermusen, och jag tror att de kallades "Boa".

Boludo; sa:
fson; sa:
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken/Per

Jag tycker, att om man har saker fastspända utanpå, då har man köpt för liten ryggsäck. Därför har jag en Bergans på 130 liter.

Håller med, därför har jag en Black Diamond på 55 liter :)

Jag brukar komprimera min klädpåse och min sovsäck, det jag får bort i volym på det sättet är avsevärt mycket mer än de eventuella små hålrum som bildas mellan prylarna.

Förresten, jag komprimerar förstås säcken och kläderna genom att trycka ner dem i en för liten påse, kompressionspåsar tenderar att väga lite för mycket för min smak. Handkraft duger ganska gott.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips