Att fästa GPS:en på kajaken

RAM har alla typer av fästen.

Det går med största säkerhet att hitta en setup för ETREX HCX på kula. Det kan däremot ta lite tid innan man hittar vad man behöver för RAM har en mycket STOR mängd fästen, kulor och leder. Sen ska man hitta någon som gör sig besväret att beställa dessa från USA (tror jag). Jag fick bra hjälp av SEASEA båttillbehör. Det finns också en möjlighet att sätta en ETREX på paddeln (INTE RAM utan Garmin-tillbehör) om man nu vill ha ett alternativ till att ha GPS:en i fickan och ta fram vid behov. Då får man ta att det kan bli lite konstiga maxvärden när man viftar med paddeln. Men är man inne i trånga vatten och har sjökort i GPS:en kan det kanske fungera.

Det var just denna säkerhetsfråga som fått mig att avstå marinfästet i min nästa kajak. Att däremot ha en sådan här kulled är ju klockrent, då blir ju detta inget problem. Men, passar detta fäste även till Garmin GPS:er, som min Garmin eTrex Legend hcx?

RAM är i mitt tycke rätt så smarta. Dom har dels kompletta system och dels kan alla delar ”lösa” så man kan plocka ihop sitt eget system efter egna önskemål (även om man får leta efter rätt artikelnummer.

Däremot är som jag skrev i går den svenska importörens webbsida rätt bedrövlig och bara en bråkdel av sortimentet finns Watski http://www.watski.se/Butiken/Brand/?EnovaId=10293 (dit jag har cykelavstånd) så jag har fått beställa vissa delar (med RAMs artikelnummer).

För Garmin eTrex ska man lägga märke till att dom nya eTrex med färgskärm är lite större än dom med monokrom skärm, så det gäller att kolla så man beställer rätt hållare.

Men ingen är fullkomligt. Den som konstruerat hållaren till Garmin 60 serien har nog skolkat från kursen i hållfasthetslära. Och dom delar som är gjorda av metall blir rätt fula efter ett tag om man paddlar i saltvatten.

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Bilagor

• RAMHOLGA16U.jpg
    RAMHOLGA16U.jpg
    43.2 KB · Visningar: 633
Jag har en Garmin Oregon. Den kommer med en kabinhake som kan fästas på kajaken (antingen i linan på kapellet om man har en sådan, eller någon annan lina på kajaken). Efter att ha provat mig fram en del har jag slutat fästa den alls på kajaken, har den istället i flytvästen.

--- Mats ---

Vill bara varna att jag hade min Garmin Oregon liggande på kappellet fastsatt lite löst och glaset verkar vara lätt repat så var försiktig....

Vill bara varna att jag hade min Garmin Oregon liggande på kappellet fastsatt lite löst och glaset verkar vara lätt repat så var försiktig....

Jag tycker att även displayen på 60Cx och eTrex med färgdisplay lätt blir repig.

Jag använder transparant packtejp http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134389790 som skydd på mina GPSer men så sent som i går så köpte jag displayskydd
361644_X_2009-07-06_092535_701.jpg

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146113811 men jag har inte monterat den speciella skyddsfilmen än, för jag hittat inte skalpellen :( .

3 ark med skyddsfilm bör räcka till bägge GPSerna, mobiltelefonen och till digitalkamerorna.

Per

Jag har just börjat leta efter en lösning att ha min Garmin Oregon sittande i en hållare framför mig så att jag ser displayen. Jag har hittills haft den liggandes på kapellet säkrad med remmen. Borde hinnas mycket bättre alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips