Att fästa GPS:en på kajaken

RAM har alla typer av fästen.

Det går med största säkerhet att hitta en setup för ETREX HCX på kula. Det kan däremot ta lite tid innan man hittar vad man behöver för RAM har en mycket STOR mängd fästen, kulor och leder. Sen ska man hitta någon som gör sig besväret att beställa dessa från USA (tror jag). Jag fick bra hjälp av SEASEA båttillbehör. Det finns också en möjlighet att sätta en ETREX på paddeln (INTE RAM utan Garmin-tillbehör) om man nu vill ha ett alternativ till att ha GPS:en i fickan och ta fram vid behov. Då får man ta att det kan bli lite konstiga maxvärden när man viftar med paddeln. Men är man inne i trånga vatten och har sjökort i GPS:en kan det kanske fungera.
 
Det var just denna säkerhetsfråga som fått mig att avstå marinfästet i min nästa kajak. Att däremot ha en sådan här kulled är ju klockrent, då blir ju detta inget problem. Men, passar detta fäste även till Garmin GPS:er, som min Garmin eTrex Legend hcx?

RAM är i mitt tycke rätt så smarta. Dom har dels kompletta system och dels kan alla delar ”lösa” så man kan plocka ihop sitt eget system efter egna önskemål (även om man får leta efter rätt artikelnummer.

Däremot är som jag skrev i går den svenska importörens webbsida rätt bedrövlig och bara en bråkdel av sortimentet finns Watski http://www.watski.se/Butiken/Brand/?EnovaId=10293 (dit jag har cykelavstånd) så jag har fått beställa vissa delar (med RAMs artikelnummer).

För Garmin eTrex ska man lägga märke till att dom nya eTrex med färgskärm är lite större än dom med monokrom skärm, så det gäller att kolla så man beställer rätt hållare.

Men ingen är fullkomligt. Den som konstruerat hållaren till Garmin 60 serien har nog skolkat från kursen i hållfasthetslära. Och dom delar som är gjorda av metall blir rätt fula efter ett tag om man paddlar i saltvatten.

Per
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Bilagor

  • RAMHOLGA16U.jpg
    RAMHOLGA16U.jpg
    43.2 KB · Visningar: 673

salgo60

Avslutat
Jag har en Garmin Oregon. Den kommer med en kabinhake som kan fästas på kajaken (antingen i linan på kapellet om man har en sådan, eller någon annan lina på kajaken). Efter att ha provat mig fram en del har jag slutat fästa den alls på kajaken, har den istället i flytvästen.

--- Mats ---

Vill bara varna att jag hade min Garmin Oregon liggande på kappellet fastsatt lite löst och glaset verkar vara lätt repat så var försiktig....
 
Vill bara varna att jag hade min Garmin Oregon liggande på kappellet fastsatt lite löst och glaset verkar vara lätt repat så var försiktig....

Jag tycker att även displayen på 60Cx och eTrex med färgdisplay lätt blir repig.

Jag använder transparant packtejp http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134389790 som skydd på mina GPSer men så sent som i går så köpte jag displayskydd
361644_X_2009-07-06_092535_701.jpg



http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146113811 men jag har inte monterat den speciella skyddsfilmen än, för jag hittat inte skalpellen :( .

3 ark med skyddsfilm bör räcka till bägge GPSerna, mobiltelefonen och till digitalkamerorna.

Per
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har just börjat leta efter en lösning att ha min Garmin Oregon sittande i en hållare framför mig så att jag ser displayen. Jag har hittills haft den liggandes på kapellet säkrad med remmen. Borde hinnas mycket bättre alternativ.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.