Att bygga en led (hjälp)

Hej
Jag har klättrat c:a 6 månader och har precis börjat hjälpa klubben att bygga leder, det är mycket kul men också ganska svårt. Att bygga en led man precis klarar eller klarar av enkelt är inte så svårt. Men hur bär man sig åt om man t.ex. klättrar 6'or och vill bygga en 7'a?

Det jag egentligen letar efter är en hemsida eller bok med "ritningar" på färdiga leder man kan plocka inspiration ifrån, så att ledbyggandet blir mer effektivt.

Tack på förhand! Och klättra försiktigt!
 
Moon Climbing har ju sin "moonboard" till vilken det finns en stor uppsättning problem. Dock endast bouldring, jag antar att du är mer intresserad av rep-leder. Men det kanske går att få lite bra uppslag därifrån.
 
Hej
Jag har klättrat c:a 6 månader och har precis börjat hjälpa klubben att bygga leder, det är mycket kul men också ganska svårt. Att bygga en led man precis klarar eller klarar av enkelt är inte så svårt. Men hur bär man sig åt om man t.ex. klättrar 6'or och vill bygga en 7'a?

Det jag egentligen letar efter är en hemsida eller bok med "ritningar" på färdiga leder man kan plocka inspiration ifrån, så att ledbyggandet blir mer effektivt.

Tack på förhand! Och klättra försiktigt!

Jag brukar bygga leder utefter mina egna förmågor och tankar, av någon anledning så brukar lederna bli ganska hårda, även om den ursprungliga målsättningen är lite lägre satt.

Jag tänker ofta 'det här movet skulle jag kunna klara', och då sätter jag ihop en led efter moves jag skulle kunna klara, till slut står jag där med en led byggd av 10 separata boulderproblem. Det är väl enklaste sättet att bygga en 7a-led skulle jag säga. :)

Nu pratar jag alltså toppreps-leder, eller repleder generellt. Pratar du bouldring, då är det något helt annat...
 
Hej!

Hul att du börjat bygga leder. Det är otroligt lärorikt och kommer göra dig till en bättre och smartare klättrare. För när man bygger själv börjar man förstå hur andra bygger och tänker.

Ett tips.
Att bygga svårt är lätt. Tänk lite som nör du bygger boulderproblem, fast på en led. Klättrar du en led på din gräns som är ca 10 meter så är det ungefär 2-3 boulderproblem. Om du gör sekvenserna på leden så hårda att du precis klarar av att gör de enskilda rörelserna så kommer du med största sannolikhet inte ha en chans att göra hela i ett svep. Och vips har du en led som är svårare än du klarar av som dessutom går att göra, eftersom du klarat varje enskild rörelse.

Ett tips till.
Genom att bara vrida på greppen en aning, eller helt uppochner, så får du en lätt led att bli svårare. Summan av alla små justeringar gör sitt till helheten. Sen är det skittrist att klättra leder där du har juggar(stora bra grepp) uppochner, men tankesättet att bra att böra med sig.

Ytterligare ett tips.
Istället för att göra rörelserna längre, mellan bra grepp, försök bygga med sämre grepp (de behöver inte vara mindre, utan bara svåra att hålla) och lite fler små fotsteg. Långa avstånd mellan grepp blir liksom lite exkluderande för de som inte når, men finns det steg att kliva upp på så kan man bara skylla på styrka och teknik, inte räckvidd.

Sista tipset.
Bygg "tvingande" rörelser. Med tvingande menas att klättraren måste göra som du tänkt för att komma förbi sekvensen. Detta medför den taktiska dimensionen - man måste läsa leden rätt! Och detta är ju en konst i sig. Lättaste sätten att bygga tvingande är genom pockets, som är svåra att matcha samt att bygga rörelser med grepp i opposition, dvs ganska brett isär mellan greppen där man behöver båda för balansen. Stora öppna rörelser blir av sin natur mer tvingande. Att bygga mycket positioner med grepp som man tar från sidan brukar även det tvinga klättraren att göra på ett visst sätt.

Lycka till!
 
Ett tips en ledbyggare gav mig var att inte bygga "rörelser" utan att bygga linjer. Sätt upp greppen så att det ser fint ut och är inbjudande att klättra, provklättra och justera efter behov. Problemet med "tvingande rörelser" är att andra kanske inte fattar hur du menade, eller hittar en annan sekvens och leden bara blir skräp. Tips nummer två var att bygga många leder, och att acceptera att de första tio du bygger antagligen inte är så mycket att ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Gamling Att bygga topprepsankare Klättring allmänt 2
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
helenabrogren Bygga egen klättervägg Klättring allmänt 13
Armsport Bygga klättrarvägg i kungsbacka Klättring allmänt 10
axeisi Projekt: Bygga en Egen klättervägg! Klättring allmänt 25
alzheimers bygga crashpad? Klättring allmänt 13
anka0311 Vinterbestigning - Kebnepakte Nordkammen, Halspasset, Nygrens led Klättring allmänt 3
streakingcaddis Keb Nordtoppen, Nygrens led Klättring allmänt 5
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
lyckegard Bultning av gammal led Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
gahne Småfåglar på led i Gärdsås, Gbg Klättring allmänt 0
Mike C Bulta ny led på etablerad sportklippa? Klättring allmänt 6
pzac Rabots led (Keb)? Klättring allmänt 3
Mike C Vem bestämmer om en led får stjärnor? Klättring allmänt 9
Michel.B Led på Ramberget i Götet? Klättring allmänt 4
rockmater Led på Vårdberget? Klättring allmänt 4
utomjording Quiz: Berg, led och grad? Klättring allmänt 18
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.