Åska på kalfjällen

Att bilens däck skulle ha en isolerande effekt tror jag inte ett dugg på. Betänk att strömmen har gått genom luft flera hundra meter innan den når bilen. Att då en halv centimeter gummi skulle isolera låter helt osannolikt, men jag är iofs ingen fysiker.

Att en metallkaross funkar som en Faradays bur, det är en helt annan sak..

Minns nåt TV- program från typ 60-talet där man filmade hur ström skickades genom en bil i ett högspänningslaboratorium en blixt som gick genom luften runt karossen och ned i backen/golvet.

Luften i däcken borde ge viss minskning av strömmen antar att en del elektroner kan gå via stålradialförstärkningen i däckssidorna. Är nog mkr lite lite som passerar genom kropparna hos de som sitter i bilen inne i Faradays bur.

Thure

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Betänk att strömmen har gått genom luft flera hundra meter innan den når bilen. Att då en halv centimeter gummi skulle isolera låter helt osannolikt, men jag är iofs ingen fysiker.

Rent krasst så är det väl vanligast att blixtar som har markkontakt går nedifrån och upp ?

Om man tänker så så startar ju blixten först vid bilen, sen tror inte jag heller att lite gummi gör så där jättestor skillnad med dom krafterna inblandade.

Senast ändrad:
Rent krasst så är det väl vanligast att blixtar som har markkontakt går nedifrån och upp ?

Om man tänker så så startar ju blixten först vid bilen, sen tror inte jag heller att lite gummi gör så där jättestor skillnad med dom krafterna inblandade.
Det är möjligt, men i sak spelar det ingen roll. Lite gummi kan rimligtvis inte ha nån betydelse i sammanhanget.

Jag bad för övrigt ChatGPT att reda ut det hela:

Det är en vanlig missuppfattning att det är gummidäcken som skyddar dig mot blixtnedslag när du sitter i en bil. I verkligheten har det nästan inget med däcken att göra.

Den riktiga anledningen:​

En bil skyddar dig vid ett blixtnedslag därför att den fungerar som en Faradays bur.

Vad är en Faradays bur?​

En Faradays bur är en sluten ledande struktur som gör att elektrisk ström (t.ex. från en blixt) leds runt utsidan av buren och inte tränger in. Om blixten slår ner i bilen leds elektriciteten genom bilens metallskal och ner i marken — inte genom dig som sitter inuti.

Varför inte gummidäcken?​

• En blixt har extremt hög spänning (miljontals volt) och ström (tusentals ampere).
  • En sådan urladdning har inga problem att slå igenom gummidäck, särskilt eftersom däck ofta är smutsiga eller fuktiga, vilket gör dem ännu mer ledande.
  • Gummidäcken utgör inte ett effektivt isolerande skydd mot blixtar.

Slutsats:​

Ja, du är relativt säker från blixten om du sitter i en bil — men inte på grund av däcken, utan på grund av att bilen fungerar som en Faradays bur så länge den har ett metallskal runt dig (kabrioleter och bilar med mycket glasytor eller plastdelar erbjuder sämre skydd).

Jag har haft den här tråden öppen i mobilen och tänkte svara om däcken vid tillfälle. Men andra har hunnut före. Bra att reda ut det där med isolering och spänning så folk inte tror att däck eller gummistövlar skyddar mot blixten.

F.ö. borde vi byta namn på tråden till "Bilar på kalfjällen" :)

Går Nordkalottleden mellan Gautelishytte och Skaodejavrehytta och för ca en timme drog ett åskväder förbi - jag brukar inte bry mig så mycket men 200 m före ett lägre pass slog blixten ner i ett moln av jord och stenar. Det hände samtidigt som jag och en annan vandrare som tillfälligt slog följe lyfte undan ett metallstängsel vid ett rengärde - sekunden före slog det gnistor från stängslet och medvandraren kände ström genom ena foten samtidigt som denna höll i rengärdet. Det ökade min respekt för blixten ganska mycket kan jag säga.

Direktträff av blixt överlever man inte.

Men kring blixtnedslag blir det stora potentialskillnader i marken vattensamlingar och luft med eller utan vattenpartiklar och möjlighet/risk för strömmar att ta vägen genom kroppen med medicinska konsekvenser som brännskador och hjärtpåverkan. I det sammanhanget kan cykeldäck och bildäck ha betydelse som isolatorer och teoretiskt även om man sitter i en bil.

Så att hävda att gummistövlar bildäck etc saknar effekt är nog både rätt och fel beroende på hur kraftiga spänningar och potentialskillnader det är fråga om.

Thure

Jag hade precis satt upp tältet tillsammans med dottern nära Tempeldalen förra veckan när ett åskoväder drog in.

När det drog närmare försökte vi sitta ungefär såhär, jag tror att det är en vettig position på kalfältet om blixten slår ned i marken
1755588451207.png

Efter att det dragit förbi flyttade vi oss längre ned ...

Här kommer uppdatering hur det har gått.

Första åskoväder bröt ut när jag var i Sarvesvagge nedanför Lulijvágge. Jag var på en liten holme och tältade. Jag har precis hann packa ihop och gå kanske 10 m när det började brumma och regna. Jag la ifrån mig stavar och ryggsäcken ( metallram), tog mig i en sänka bland vide och satte mig på en plastbit ( underlag till tältet) och väntade ut. Det var ganska ok, jag räknade till 10-14 mellan blix och brummen.
Nästa oväder kom vid 19 samma dag då jag slog läger nedanför Stoulovágge, även där på en liten ås. Jag tog mig nedanför åsen och väntade ut även den här gången. Åskan slog runt om på fjällen på alla möjliga toppar men inte så nära.
Jag lagt mig sova halv 10 på kvällen och så kom det nästa oväder. Det här gången var det läskigt nära och regnet hällde ner. Jag orkade inte gå i väg igen, jag packade snabbt ryggsäcken och kurrade ihop mig i tältet och började räkna från blixten tills ljudet kom. Det närmade sig! När jag kunde räkna var till 3 så tog jag bort stavarna och tog ut ryggsäcken och satt under tältduken på liggunderlag. Det var hemskt, blixtarna kom på varandra och det ljöd mellan topparna så högt så jag fick hålla mig för öronen. Det tog ca halvtimme innan oväder drog bort och det var inte min bästa livsupplevelse kan jag lugnt erkänna.
Efteråt kunde jag knappt sova så jag tog min ryggsäck redan vid 4 på morgonen och började gå längst Sarvesvagge. Jag fick ändra mina planer, jag hoppades komma upp på Bielloriehppe sluttning för att få utsikt mot Rapadalen men eftersom prognosen visade mer åska de närmaste 2 dagarna så gav jag bara upp och bestämde mig ta mig till Padjelanta.

Nästa dag kom oväder igen och åter igen med åskan. Så det var bara att se till att inte vara högsta punkten, då tältade jag ca 100 m öster om bäcken från Nuortap Luohttojiegna.
Efter ovädret gav jag mig i väg och gick non stop till gränsen mot Padjelanta. När jag var på västra slutningen av Tjågŋårisvarásj och klockan var halv 12 på natten slog jag läger och det kom ett till oväder. Men där kände jag mig trygg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips