Åska på kalfjällen

Att bilens däck skulle ha en isolerande effekt tror jag inte ett dugg på. Betänk att strömmen har gått genom luft flera hundra meter innan den når bilen. Att då en halv centimeter gummi skulle isolera låter helt osannolikt, men jag är iofs ingen fysiker.

Att en metallkaross funkar som en Faradays bur, det är en helt annan sak..

Minns nåt TV- program från typ 60-talet där man filmade hur ström skickades genom en bil i ett högspänningslaboratorium en blixt som gick genom luften runt karossen och ned i backen/golvet.

Luften i däcken borde ge viss minskning av strömmen antar att en del elektroner kan gå via stålradialförstärkningen i däckssidorna. Är nog mkr lite lite som passerar genom kropparna hos de som sitter i bilen inne i Faradays bur.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Betänk att strömmen har gått genom luft flera hundra meter innan den når bilen. Att då en halv centimeter gummi skulle isolera låter helt osannolikt, men jag är iofs ingen fysiker.

Rent krasst så är det väl vanligast att blixtar som har markkontakt går nedifrån och upp ?

Om man tänker så så startar ju blixten först vid bilen, sen tror inte jag heller att lite gummi gör så där jättestor skillnad med dom krafterna inblandade.

Senast ändrad:
Rent krasst så är det väl vanligast att blixtar som har markkontakt går nedifrån och upp ?

Om man tänker så så startar ju blixten först vid bilen, sen tror inte jag heller att lite gummi gör så där jättestor skillnad med dom krafterna inblandade.
Det är möjligt, men i sak spelar det ingen roll. Lite gummi kan rimligtvis inte ha nån betydelse i sammanhanget.

Jag bad för övrigt ChatGPT att reda ut det hela:

Det är en vanlig missuppfattning att det är gummidäcken som skyddar dig mot blixtnedslag när du sitter i en bil. I verkligheten har det nästan inget med däcken att göra.

Den riktiga anledningen:​

En bil skyddar dig vid ett blixtnedslag därför att den fungerar som en Faradays bur.

Vad är en Faradays bur?​

En Faradays bur är en sluten ledande struktur som gör att elektrisk ström (t.ex. från en blixt) leds runt utsidan av buren och inte tränger in. Om blixten slår ner i bilen leds elektriciteten genom bilens metallskal och ner i marken — inte genom dig som sitter inuti.

Varför inte gummidäcken?​

• En blixt har extremt hög spänning (miljontals volt) och ström (tusentals ampere).
  • En sådan urladdning har inga problem att slå igenom gummidäck, särskilt eftersom däck ofta är smutsiga eller fuktiga, vilket gör dem ännu mer ledande.
  • Gummidäcken utgör inte ett effektivt isolerande skydd mot blixtar.

Slutsats:​

Ja, du är relativt säker från blixten om du sitter i en bil — men inte på grund av däcken, utan på grund av att bilen fungerar som en Faradays bur så länge den har ett metallskal runt dig (kabrioleter och bilar med mycket glasytor eller plastdelar erbjuder sämre skydd).

Jag har haft den här tråden öppen i mobilen och tänkte svara om däcken vid tillfälle. Men andra har hunnut före. Bra att reda ut det där med isolering och spänning så folk inte tror att däck eller gummistövlar skyddar mot blixten.

F.ö. borde vi byta namn på tråden till "Bilar på kalfjällen" :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips