Åsikter om Fjällräven F.E.M R/S Light 2...

Kan någon ägare av ovanstående tält berätta lite om verklig vikt och erfarenheter av tältet?

Enligt de Naturkompaniet-butiker jag har talat med verkar det finnas ett stort intresse för tältet, men det finns inte i recensionsbanken*.

Tänkt användningsområde är det för sommar- och höstvandringar främst i fjällmiljö.

* Sånär som på en äldre ryggåsvariant
 
Har ingen som helst erfarenhet av detta tält så jag borde inte uttala mig egentligen. Men jag kan inte låta bli...

Det första som slår mig är att det inte är särskilt lätt, med tanke på att det är ett enkelvävstält. Det finns 4-säsongs-tvåvävstält i samma viktklass, och det finns enkelvävstält som väger under kilot. Varför använder man sig av kupoltältsteknik om man vill göra ett extremt lätt tält för multisportare etc? Kupoltält är ju tyngre än tunneltält, och ryggåstält. En annan känsla jag får när jag ser tältet är att formen inte ser ut att vara direkt ideal för att stå emot hård vind med tanke på hur absiden är utformad. Men det är bara vad jag tror.

Det tältet som är recenserat tror jag är ett ryggåstält med sluttande rygg som Fjällräven hade i sortimentet för något år sedan. Min far har ett tält som ser precis ut som detta, som är från 60-talet. Enda skillnaden tror jag är att det saknar dragkedja. Istället knäpps det igen. Har för mig att vi vägde upp det till 1.8 kg i somras. Känns som utvecklingen har gått åt fel håll...
/R
 
tack för dina tankar

Jag håller med om dina tankegångar och tackar för diskussionsviljan!

Jag tror inte att absiden är speciellt allvarligt menad även om jag tillhör de som gärna har sin ryggsäck där.

Kupolvarianten är ett plus eftersom min respektive tycker att sitthöjd i tältet är ett krav. Det är synd för annars vore Terra Novas Laser ruskigt intressant!

Jag har pajat ryggen och vill gärna spara in några hekto vikt på tältet även om mitt Nallo 2 GT redan känns nära idealet för mig.
 
FEM-tältet är ju bara helt vanlig tältväv i ett lager. I princip ett leksakstält, alltså :)
Med en sådan lösning är det egentligen konstigt att tältet inte är lättare än 1,6 kg (utan absid).
Ett Hilleberg Unna som har jämförbar storlek OCH innertält väger inte mycket mer.

Du borde kunna ta ditt Nallo 2, strunta i innertältet och köpa till ett golv. Blir kanske lika lätt.
 
Jo visst är det tungt för att vara ett enkelvävstält. Det var lite därför jag frågade. Jag har inte hittat det i en butik och hoppades att någon som har använt det ett tag kunde delge sina erfarenheter.

Vad gäller koppla ihop extragolv med yttertältet på mitt Nallo så är jag mer skeptisk. Det blir vare sig myggtätt eller vattentätt och det är två egenskaper jag uppskattar hos ett tält. :)

Nu har jag satt ut en annons om att byta mot ett vanligt Nallo. Då vet jag precis vad jag får.
 
FEM-Tält

Jag har sprungit FEM i Åre några gånger och har då använt ett Supairtält. De som använde Fjällrävens FEM-tält fick hänga svarta sopsäckar uppe på tältet när det började regna, för det regnade visst in. Senast jag upplevde detta var under sommaren 1993 och jag vet inte om tälten har förbättrats sen dess.

Det var ju dock ingen bra reklam för huvudsponsorn/arrangören...

/Pottan
 
Re: FEM-Tält

pottan; sa:
Det var ju dock ingen bra reklam för huvudsponsorn/arrangören...
/Pottan

Nej, fast de har ju andra bra grejor. Skulle någon av dem läsa detta kan man ju också hoppas att de ser över bristerna. För mig var din kommentar extra värdefull eftersom den hjälper till att bibehålla min goda relation med Fjällräven och samtidigt vara torr. :)

Jag håller med de flestas synpunkter om att det ser lite plastigt ut samtidigt som det är lite tungt för att vara ett single wall i den storleken.

mahas: Ditt tips om Bergans var bra. Kompakt 2 verkar vara ett riktigt vettigt alternativ till Nallo 2 GT. Det bästa jag sett hittills, faktiskt.
Jag hittade inte deras Rondane som enligt en annan på Utsidan skall gå att få ned i en sidoficka på en Atlas. Det var synd.

Vad gäller mina egna planer så byter jag Nallo med en annan medlem här. Det är dock fortsatt intressant med kommentarer om F.E.M-tältet och liknande!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Oneidahiker Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2 Bo och sova 9
Risbäck Tips och åsikter! Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
millimeter Åsikter om Jannu? Bo och sova 7
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
manke Åsikter om Tarra önskas! Bo och sova 9
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...