Åsikt om Haglöfs Victor?

Är det någon som har provat en Haglöfs Victor ryggsäck och har åsikter om exempelvis bärsystem och andra funktioner? Helst om ni provat de större varianterna.
 
Bär omkring på en Victor 7585 som jag är helnöjd med. Jag är 2 meter hög och kan få en utmärkt inställning på bärselen. Extra plus tycker jag det är med en säck jag inte behöver regnskydd till och som har ett tyg som tål hårda påfrestningar. Minus skulle väl vara priset då.
 
Skav!

Är du smal så kan du få skav på höftbenet. Jag köpte en 75-85 och allt var kanon ända tills jag hade gått med vikt hemma en bra stund. Då kom skavet. Avbärarbältet var för mig alldeles för hårt.

Martin
 
Gillar axelremmarna

Jag har en 60/70 och tycker den är väldigt komfortabel att bära. Ett minus är sidofickorna som är svåra att sätta dit och ta bort.
 
Tänk efter före

Har en 60/70 och är nöjd med säcken vad gäller bärsystemet och stryktåligheten. Det finns en stor nackdel med Victors s.k. flexibilitet. De många små sprintarna, remmarna, smådelarna osv. som finns är inte att lita på. När man vill att t.ex. sidofickorna skall hållas på plats är det troligt att någon sprint trillar under användningen. Tänk också på att de inte är direkt smidiga att flytta och pyssla med vintertid när det är kallt ute.

Tanken är god men den känns bättre när man klätt av den alla onödiga remmar och tillbehör. Man vill väl inte se ut som en julgran heller...
 
En bra och kompetent säck

Jag delar åsikten att Victor är en mycket bra ryggsäck att bära med. Jag personligen har uppskattat att axelremmar och höftbälte är tillräclikgt hårda för att de skall bli komfortabla med lite tyngre packning. Även om jag är smal (176/65) så har jag aldrig upplevt att den skaver. (kan det vara en vanesak?) Men som sagts tidigare, Victors stora nackdel är allt lulllull hur mycket extra remmar och gud vet vad. Plocka bort så mycket som möjligt av detta (gärna sidfickor oxå, för dom hänger gärna och slänger) och bär allt inne i säcken, ja den är så stor så att ett termarest inte är några problem att få ner på en veckovandring (75/85) och glöm inte att köpa till ett regnskydd för väven håller inte det regnskydd den lovar.

Men sammanfattningsvis tycker jag det är en trevlig och prisvärd säck utmärkt för vandring och skidåkning.
 
Har en 75/85 som jag inte har burit några överdrivet långa tider med tung packning, men den har fungerat kanon för mig. Lite väl sor(=lång rygg) för skidåkning, men jag är bara 170 lång, så det var väntat.
 
Skala bort allt onödigt krafs

Den Victor som jag har erfarenhet av är 60/70 varianten. Säcken funkar bra, speciellt det höjbara locket gör att det går att packa mycket.
Håller med de andra om att fästanordningen på sidofickorna är minst sagt bedrövlig. Som tur är så funkar den bra utan dessa.
Mycket bra axelremmar och rygg!! Däremot är midjebältet på tok för styvt för mig, dessutom så bottnar det (får nog äta upp mig lite).
Trots detta tycker jag att det är en helt ok säck.
Funderar faktiskt på att köpa en ny, eftersom den gamla blev stulen. Arrgghhh
 
Försök finna en gammal climber

Jag håller med folks synpunkter på att victorn är en bra säck, men med lite väl mycket julgranspyssel.
Jag har själv en climber säck. Victorns föregångare.
En alpin säck med underbara bärsystem och kalas väv.
Finns en del på beg marknaden.
Finns i 35, 50, 65 och 80 liters säckar.
Ciao
 
Kan rekommenderas

Håller med föregående skribenter. Lite mycket tingel-tangel men se det som flexibilitet, det som inte behövs kan tas bort eller sättas tillbaka allt efter behov.

Någon skrev om vattentätheten. Min säck har legat ute i en halvtimmes slagregn utan att innehållet blev blött. Å andra sidan blev innehållet lite surt efter flera timmars ihållande regn vid ett annat tillfälle.
Inför långturer kommer i alla fall jag komplettera med separat regnskydd eller sopsäck (gammalt jägartrick).

Personligen föredrar jag att bära nästan all last på bältet och använda axelbanden till att hålla säcken upprätt. Priset jag betalar är att det skaver lite mot ryggslutet när vikten går över ca 25kg. Skavet försvinner om jag ökar belastningen på axlarna. Justeringsmöjligheterna är ju nästan oändliga.

Intressant att läsa att fler än jag får dra avbärarbältet i botten, jag är 178 cm och väger 75kg. Vore intressant att höra om det finns något tänkande bakom detta.

jag skulle inte tveka att köpa en ny om min blev stulen.

Bengt
 
Hej!
Jag funderar starkt på att köpa en Victor 7585.
Jag har hört att man skall kunna använda sidofickorna och locket till en dagstursäck, är det någon som har erfarenhet av detta?

MVH
Johannes Sjöstedt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.