Artbevarande skyldighet

Det var mycket snack runt de wiki-artiklarna. Men visst kan du dra moraliska slutsatser utifrån evolutionen och survival of the fittest. Moral är ju något subjektivt, inte något objektivt.
/Niklas
 
Halaj!

Du menar alltså att det är moraliskt förkastligt att handla grejer på Rusta och ÖoB?
Enligt evolutionsteorin?

Far out, man!

//T
 
Det var mycket snack runt de wiki-artiklarna. Men visst kan du dra moraliska slutsatser utifrån evolutionen och survival of the fittest. Moral är ju något subjektivt, inte något objektivt.
/Niklas

Lite goddag yxskaft här. Jag säger ju att man inte kan få moraliska imperativ (dvs man bör göra x) enbart på basen av vetenskapliga observationer. Dvs man kan inte dra den moraliska slutsatsen enkom på basen av "survival of the fittest" (fakta) att detta också är bra och eftersträvansvärt (moral), utan det måste till en synnerligen subjektiv åsikt om att så också är fallet (dvs "jag gillar att den bäst anpassade överlever") .
 
Lite goddag yxskaft här. Jag säger ju att man inte kan få moraliska imperativ (dvs man bör göra x) enbart på basen av vetenskapliga observationer. Dvs man kan inte dra den moraliska slutsatsen enkom på basen av "survival of the fittest" (fakta) att detta också är bra och eftersträvansvärt (moral), utan det måste till en synnerligen subjektiv åsikt om att så också är fallet (dvs "jag gillar att den bäst anpassade överlever") .

Som jag skrev tidigare:moral är subjektivt, inte objektivt. Var och en har ju sin egen moral. Och självfallet kan man basera sin moral på evolutionens grundprincip survival of the fittest.
/Niklas
 
Som jag skrev tidigare:moral är subjektivt, inte objektivt. Var och en har ju sin egen moral.

Naturligtvis har var och en möjlighet att snickra ihop sin egen unika åsikt, inte bara om detta utan om det mesta. Men som gemensam grund för en diskussion om moral och meta-etik finner jag detta oanvändbart. Det blir väldigt svårt att förstå varandra, vilket tråden också visar.
 
Akklokk har "rätt" ang. moral, utifrån vetenskapligt perspektiv. Han besvarade dessutom sitt egna påstående: ordföljden blir rätt viktig i såna här resonemang.

Spito: inte riktigt rätt att allt växer igen med vackra träd o buskar om djuren slutar beta markerna. I många områden, som råkar ha gynnsamma förhållanden, gör det det, men i många andra tar invasiva arter över och slår ut de ursprungliga. Följden blir att det inte kan växa träd o buskar där man trodde det. Ett exempel är Tjurpannan i Bohuslän. Ett exempel på en växt som är känslig för andra växter är martorn. Vissa träd som finns i en del av dessa områden vi pratar om trivs inte där det växer mycket av en annan sorts växt (som en buske som växer snabbare än ett träd), osv.

Niking: inte riktig rätt att besprutade och konstgödslade åkrar ger bättre skördar. Det är som att säga att alla fattiga är kriminella. Det var detta jag menade att du skulle läsa på lite mer om. Tror du upptäcker att du får lika många resultat som det finns åkrar att så. Vissa ger bättre skördar, andra ger lika stora, osv. En mängd andra faktorer spelar roll också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.