Arets sista vinterturer i Chamonix

Det ar verkligen tragiskt att vintern ar over nu just nar forhallandena borjar bli bra och formen tar sig. Jag var i Chamonix forsta gangen 1988 for att klattra och sallan har jag sett sa stora turer i sa bra forhallanden. UIAA vintern ar ett minne blott sedan knappt ett dygn och jag maste saga att aven om det rader ganska kalla forhallanden just nu sa ar det mer var an vinter. Det ar nagot visst med vinterbestigningar, exponeringen, ensamheten, de korta dagarna, komplexa forhallanden etc. Sa har de sista dagarna pa vintern flockas alla som soker vinter ticks utan att behova genomlida midvinterforhallanden. Inget ont i det och dessutom sa har knappast Droiets, Jourasses, Sans Nom och en del annat varit i battre kondition pa lange. Det ar till och med sa illa att en gammal stofil som jag kan tanka mig att klattra Jourasses i veckan som kommer bara for att det rader sa fina forhallanden aven om det kanns bittert att inte fa en vinterbestigning sa tror jag nojet av turen kan kompensera det bittra i att det nu ar SOMMAR!

Har kommer lite bilder fran min sista vinter raid i Chamonix. Vi varmde upp pa Pinocchio IV 6+ M7- 450m pa Mont Blanc du Tacul. Vi han ocksa med Nordvaggen pa Aiguilles Sans Nom 3982 som jag tror vi gjorde forsta svenska bestigningen av eller forsta svenska vinter i alla fall. Graden var V 6 6c/A2 eller M6+ 1000m och leden var Gabarrou Silvy mer om det i morgon

Foto och klattrare David Falt och Krister Jonson pa Pinocchio
 

Bilagor

  • DSC08177.jpg
    DSC08177.jpg
    125.6 KB · Visningar: 1,245
  • DSC08182.jpg
    DSC08182.jpg
    156.2 KB · Visningar: 1,118
  • DSC08183.jpg
    DSC08183.jpg
    131.2 KB · Visningar: 1,108
  • DSC08185.jpg
    DSC08185.jpg
    129.7 KB · Visningar: 1,105
Det e bra att du Christian som inte varit med hjalper till att informera om vara turer. Uppskttar ditt PR arbete och nar du anda ar i gang kanske du kan salja lite sponsor paket at mig.
 
Det e bra att du Christian som inte varit med hjalper till att informera om vara turer.

Jag följer med stor uppskattning vad Krister hittar på och när jag kom hem igår så hade han ju lagt ut information angående era turer till allmän beskådning. Är ju direkt kopplad till denna tråden och tyckte det skulle vara intressant för de som läser?

Väntar med spänning om mer information om Pic SansNom turer!
 
Gabarrou Silvy / Boivin variation... ED3 V WI6/6+ M6+/M/- 6b/c

Den 19 mars gjorde Krister Jonson och jag sannolikt den första Svenska bestigningen eller kanske bara första vinterbestigningen av Nordväggen pa Aiguille Sans Nom. Det är väl bäst att vara lite försiktig i att "claima" första hit och dit. Men att det är första Svenska Vinter är jag helt säker pa. Var taktik var att biva i bergschrund och starta kl 04.00 ruskigt med alpinstart jag trodde det var nagot som endast tillhörde sommar klattring pa vinter turer. För jag skulle aldrig fa för mig att göra denna typ av tur pa sommaren. Vi gjorde inte en renodlad bestigning av Gabarrou Silvy utan det blev en variant pga lite felklattring. Hur som sa var det by far en av de finaste turerna jag nagonsin klättrat. Langt hardare än Cecchinel Nomine Grand Pillier D Angle som jag gjorde förra vintern.

Guide boks legenden Lindsay Griffin har skrivit foljande om Gabarrou Silvy 1000m "This appears to epitomise the ultra-modern Alpine mixed route involving high standard rock climbing and hard serious ice work. Subsequent parties have confirmed this to be one of the finest and most varied routes they have ever climbed. Normally, the climbing will be objectively safe, belays are good and the technical pitches are well protected."

Den som är uppmärksam kan notera att graderingen skiljer sig lite mellan olika forarer och vad vi tycker. Jag tycker man ska gradera efer de forhallanden som rader. Av nagon outgrundlig anledning har turen bara grad 5 (V) i seriositetsgrad nagot som jag tycker ar grovt missvisande.

Jag ger turen VI, WI6+, M7-, 6b/A1 eller vet i fan, hart var det i all fall men främst kul och fint.

Det är en lang tur med sina 1000 höjdmeter och den är klart seriös da jag skulle säga att det i princip är omöjligt att vända när man gjortr första tredjedelen. Klättring är enormt vacker och helt vild. Klättringen kan inte jämföras nagot jag testat förut da den är sa varierad, exponerad och tekniskt krävande och dessutom med kruxet de sista 300 meterna. Den övre väggen pa ca 10 replangder är snannolikt aldrig flackare än 80 grader med langa passager av mix och is som är 95 grader. Det tog oss ganska exakt 12 timmar och da slöade vi inte däremot sa hjälpte vi nagra Slovener med att fa topprep pa en replängd pa en närliggande tur. Alla öststatare är inte super stars...

Krister Jonson är by far den bäste klättrare jag nagonsin klättrat med. Bättre än nagra av de verkliga profilerna och legenderna jag klattrat med. Krister är tveklöst en alpinist i yttersta världsklass och de som i andra tradar indikerat att svensk alpinism bestar av klättrare som angnar sig at bestigningar av skid ak. är helt javla fel och saknar helt insikt. Krister är i en klass för sig och det är en ära att ha fatt dela dessa turer med honom eftersom jqg själv är en "folkrace" klättrare i Jämförelse... Vi far se vad vi hittar pa har näst.

Bilder och Klättrare David Fält och Krister Jonson
 

Bilagor

  • DSC08204.jpg
    DSC08204.jpg
    86 KB · Visningar: 1,231
  • DSC08187.jpg
    DSC08187.jpg
    100.5 KB · Visningar: 1,022
  • DSC08210.jpg
    DSC08210.jpg
    60 KB · Visningar: 1,047
  • DSC08228.jpg
    DSC08228.jpg
    94.2 KB · Visningar: 1,095
  • P1050093.jpg
    P1050093.jpg
    46.6 KB · Visningar: 1,026
  • P1050117.jpg
    P1050117.jpg
    147.8 KB · Visningar: 1,177
Mer bilder fran GS pa Sans Nom

Lite mer bilder...
 

Bilagor

  • P1050132.jpg
    P1050132.jpg
    144.5 KB · Visningar: 985
  • P1050145_2.jpg
    P1050145_2.jpg
    63.6 KB · Visningar: 982
  • DSC08231.jpg
    DSC08231.jpg
    125.6 KB · Visningar: 981
  • DSC08234.jpg
    DSC08234.jpg
    97.3 KB · Visningar: 967
  • DSC08238.jpg
    DSC08238.jpg
    68 KB · Visningar: 974
  • P1050067_2.jpg
    P1050067_2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 985
Krister Jonson är by far den bäste klättrare jag nagonsin klättrat med. Bättre än nagra av de verkliga profilerna och legenderna jag klattrat med. Krister är tveklöst en alpinist i yttersta världsklass och de som i andra tradar indikerat att svensk alpinism bestar av klättrare som angnar sig at bestigningar av skid ak. är helt javla fel och saknar helt insikt. Krister är i en klass för sig och det är en ära att ha fatt dela dessa turer med honom eftersom jqg själv är en "folkrace" klättrare i Jämförelse... Vi far se vad vi hittar pa har näst.

Bilder och Klättrare David Fält och Krister Jonson

Väldigt fina bilder. Jag har en fråga till 90grader. Klättrade du dessa turer med Krister Jonson som jämnlike eller med Krister som bergsguide? Dvs betalade du honom som bergsguide och ledde han dom svårare delarna?

I vilket fall som helst är det en imponerande bestigning som jag själv bara kan drömma om.

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen Arets första sommartur i Chamonix... Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...