Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

Bäst ??

Hej där
The Sphinx kanske?? så får du återkomma med lite info till oss stackare som
hänger på forumet istället för att vara uppe i bergen!!!!!!!!!;)

LYCKA TILL!
 
många gamla anonyma hjältar

Det har alltid funnits alpinister och klättrar för sin egen del och inte är kända. Tycker att flera av bergsguiderna hör till dom coolare.

Micke Write - som gjort stenhårda sportturer och nytursförsök på 8000m.
Martin Svensson - glider upp och ner på alpinturer hela sommaren med kunder, åker skidor som en gud hela vintern och klättrar 8a på sportturer.
Andreas Bengtsson - hade honom som instruktör på en kurs i våras och försökte dra ur honom vad han han gjort. "många fina turer, gillar norge och dolomiterna" svara han. Hitta sedan en gammal bergssport där det står att gjorde trollväggen när han va 18 år (-94) och gick som försteman på 25 av 26 repor.

Christer Jonsson - se ovan
mfl mfl

Även Weber som nämdes ovan är bergsguide
 
Glada amatorer eller in the fornt line?

@ Loxos

Jag har funderat lite pa ditt pastaende att sveska alpinister spelar i gärsgårdsserien. Jag maste saga att du delvis har fel av en rad olika anledingar. Men forst vill jag vand mig mot ditt satt att angripa svensk alpinism. Du gor det genom att svepande sag att Frendo, GPA och Courtes ar akta pa skidor. Har du gjort nagon av dessa turer som klattrare eller skidakare? Om inte sa forstar jag att du felaktigt gor dessa pastaenden. Det ar ju en viss skillnad pa lederna pa dessa berg. Eller?

Som tidigare konstaterats har en variant av Frendo akts pa skidor. Courtes aktes 1977 med 3 firningar och det var den Osterikiska turen som aktes. Den har sakert akts fler ganger sedan dess men Swiss route ar inte akt an. Osv...

Hur som sa maste man stalla ditt pastaende i rellation till prestationer som gjorde i en samtid. Att saga att alla svenska alpinister ar kass bara for att nagon akt en led 20 ar senare pa skidor haller inte. Darfor tycker jag du har fel. Jamforman vad de ledande svesnka klattrarna gjorde i alperna pa 80 och 90 talet med vad tex britter och andra presterade sa kan jag saga tt det inte var nagon markan klasskillnad.

Ganska manga av oss som var aktiva pa den tiden klattra och umgicks med klattrare som Fowler, Cave mfl och vi fick mycket av varan inspiration fran dem. Dom hade erfarenhet fran att klattra i Himalaya utan fix lager etc och det saknades i Sverige pa den tiden. Thomas Weber och jag gjorde Sveriges forsta alpin stil expedition till Himalaya 1989. Och sure dar var vi en bit efter men vi testa i allafall och det inspirerade andra hoppas jag.

Sedan skulle jag vilja veta hur manga internationella alpinister som gjort Super Couloir Direct pa 80 talet sa som Weber och Shribhadung gjorde?

Det fins gott om exempel pa turer gjorda av svenskar som utan tvekan gar att betrakta som banbrytande.

Sjalvklart hadlade det inte om att de svenska alpinisterna var nagon varldselit men sa javla kass som du sager att svensk alpinism ar tycker jag inte den varit och ar.
 
Av guiderna ar det val bara Krister som aktivt gor stordad dessa dagar men jag kan ha fel. A andra sidan ar ju Krister en helt otrolig alpinist. Han ar val orubblig etta i dag.

Det har alltid funnits alpinister och klättrar för sin egen del och inte är kända. Tycker att flera av bergsguiderna hör till dom coolare.

Micke Write - som gjort stenhårda sportturer och nytursförsök på 8000m.
Martin Svensson - glider upp och ner på alpinturer hela sommaren med kunder, åker skidor som en gud hela vintern och klättrar 8a på sportturer.
Andreas Bengtsson - hade honom som instruktör på en kurs i våras och försökte dra ur honom vad han han gjort. "många fina turer, gillar norge och dolomiterna" svara han. Hitta sedan en gammal bergssport där det står att gjorde trollväggen när han va 18 år (-94) och gick som försteman på 25 av 26 repor.

Christer Jonsson - se ovan
mfl mfl

Även Weber som nämdes ovan är bergsguide
 
En som tycks ha gått från hård sport till trad och is är Andreas Klarström. Förutom att han i vintras solade Lipton och Hydnefossen så tror jag var han med och FA på To odmyke krigere, samt att han och Oscar Råström nyligen friade Skjoldet onsight, första repetitionen(?).

Skulle en sån kille gå vidare mot teknisk alpinism så skulle han nog kunna göra stordåd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.