Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

gärdsgårdsserien

Loxos:
"Sverige har bara haft en äkta alpinist Gillis Billing! Tyvärr får han ju inte vara med på den här listan..."
Varför inte? De flesta eller i varje fall många på listan utförde sina "bedrifter" för 15-20 år sedan. Så någon".modern svensk tid" verkar det inte handla om.

"Sverige spelar för övrigt i gärdsgårdsserien när det gäller alpinism."
Ja, och stör det dig? I så fall, vad har du gjort för att ändra på det?

"För att sätta vissa "hårda vinterbestigningar" i lite perspektiv kan nämnas att
klätterleder som Austrian route på Courtes, Frendo och Grand pillar d`Angle alla är gjorda på skidor. Att svenskar klättrar upp där fransmän åker ner säger väl en hel del om vårt lands alpiniststandard..."

"Visst finns det häftig klättring i Chamonix men är det verkligen en så stor alpin bedrift att klättra från en liftstation till en annan..."
Nej, men om du tänker på N på Aig du Midi så finns det ju en massa fina, både lättare och svårare, turer där. Och dessutomett ganska snabbt, bekvämt och ofarligt sätt att ta sig fram till berget och ner ifrån. Bra när man har ont om tid.
Men vem har åkt Frendo på skidor? Är inte det typ 700m klippa, en snökam på 400m och sedan en avslutande klippa på den klätterleden? Verkar vara svårt att åka skidor på så mycket klippa.

Härligt att Tardivel fortfarande håller på. Kommer ihåg att han åkte GPA, men inte när. Dessutom åkte väl JMB Nant Blanc på bräda för ca 20 år sedan också?


/B
 
Alla far vara med pa listan. Billig ska saklart upp pa listan om nagon tycker det. Min lista vara bara av namn jag kunde koma pa sa dar utan vidare pa rak arm.

Loxos:
"Sverige har bara haft en äkta alpinist Gillis Billing! Tyvärr får han ju inte vara med på den här listan..."
Varför inte? De flesta eller i varje fall många på listan utförde sina "bedrifter" för 15-20 år sedan. Så någon".modern svensk tid" verkar det inte handla om.

"Sverige spelar för övrigt i gärdsgårdsserien när det gäller alpinism."
Ja, och stör det dig? I så fall, vad har du gjort för att ändra på det?

"För att sätta vissa "hårda vinterbestigningar" i lite perspektiv kan nämnas att
klätterleder som Austrian route på Courtes, Frendo och Grand pillar d`Angle alla är gjorda på skidor. Att svenskar klättrar upp där fransmän åker ner säger väl en hel del om vårt lands alpiniststandard..."

"Visst finns det häftig klättring i Chamonix men är det verkligen en så stor alpin bedrift att klättra från en liftstation till en annan..."
Nej, men om du tänker på N på Aig du Midi så finns det ju en massa fina, både lättare och svårare, turer där. Och dessutomett ganska snabbt, bekvämt och ofarligt sätt att ta sig fram till berget och ner ifrån. Bra när man har ont om tid.
Men vem har åkt Frendo på skidor? Är inte det typ 700m klippa, en snökam på 400m och sedan en avslutande klippa på den klätterleden? Verkar vara svårt att åka skidor på så mycket klippa.

Härligt att Tardivel fortfarande håller på. Kommer ihåg att han åkte GPA, men inte när. Dessutom åkte väl JMB Nant Blanc på bräda för ca 20 år sedan också?


/B
 
Bob S:
Jag stör mig inte alls på att Sverige spelar i gärsgårdsserien i alpinism, det var bara ett konstaterande. Ungerfär som jag på samma sätt kan konstatera att Sverige är usla i t.ex basket utanför den delen vilja eller kunna spela själv.

Tycker det dock är synd att man som i exwebs fall försöker blåsa upp vissa svenskars alpinistprestationer i syftet att klanka ner på den olycksalige Fredrik Sträng... (men den diskussionen har ju förts till leda redan).

JM Boivin (som inte åkte bräda) har kört en variant på Frendo (dock antagligen inte utför klippan:)).
Håller dock med 90Grader att extremåkning och alpinism är två skilda saker.
 
Bob S:
Jag stör mig inte alls på att Sverige spelar i gärsgårdsserien i alpinism, det var bara ett konstaterande. Ungerfär som jag på samma sätt kan konstatera att Sverige är usla i t.ex basket utanför den delen vilja eller kunna spela själv.

Tycker det dock är synd att man som i exwebs fall försöker blåsa upp vissa svenskars alpinistprestationer i syftet att klanka ner på den olycksalige Fredrik Sträng... (men diskussionen har ju förts till leda redan).

JM Boivin (som inte åkte bräda) har kört en variant på Frendo (dock antagligen inte utför klippan:)).
Håller dock med 90Grader att extremåkning och alpinism är två skilda saker.
 
Var tvungen att söka på JMB och Nant Blanc och jag kommer inte ihåg helt fel, han åkte Nant Blanc på Verte men inte på bräda, utan helt riktigt på skidor.
från http://pistehors.com/news/forums/viewthread/153/
After 20 year’s wait for the right conditions Pierre Tardivel accompanied by Eric Guilhot and Sylvain Meyet have repeated Jean-Marc Boivin’s legendary descent of the Nant Blanc in the Mont Blanc range.

They made their descent at 4pm, waiting for the snow to soften enough on the steep upper pitches to make them skiable. They didn’t have to abseil any part of the route unlike JMB and Marco Siffredi (1st snowboard descent). Tardivel says the conditions were “probably slightly easier compared to the first two descents”.

Readers of the local paper will have heard that two of the team had to be airlifted off the face with altitude sickness on the climb. Even Tardivel was surprised by the exposure and steepness of the route, “two large snow fields inclined at 50°, maybe a little less here and there.” The upper traverse was a bit over 50°. Pierre rates the route 5.6 but says the “real problem” is the long approach march with bivouac gear. He thinks his descent may go some way to demythifying the route.

http://www.yadugaz.com/index.php/20...onnection-au-nant-blanc-aiguille-verte-4122-m
http://www.volopress.net/volo/sortie3006.html
 
Bäst??

En från början förvirrad tråd har nu blivit en diskution om skidåkning!?
Kan bara konstatera att det finns gott om Svenska klättrare både då och nu som gjort grymma klättringar en del rapporterade men dom flesta inte!
Vi har också konstaterat att det finns många utlandsbaserade svenskar som är mycket aktiva
och så har vi dom glömda Gafko tex!

Ignorance is bliss.
Nej jag såg inga skidåkare ??????
 

Bilagor

  • skidåkning-utsidan.jpg
    skidåkning-utsidan.jpg
    294.8 KB · Visningar: 584
Back to topic

Aven om du inte gillar traden Troltind sa ar den ganska intressant tex sa har jag fatt upp ogonen for dig och Johan samt en del andra talanger. Jag hoppas att den kan skapa nya replag som kan utfora stordad och ha kul. Light and Fast.
 
Jag hoppas att den kan skapa nya replag som kan utfora stordad och ha kul.

Då kan man ju passa på, eftersom tråden har ju en trevlig skara läsare verkar det som?

Nästa sommar så är planen (vi var redan påväg denna sommaren men det stöp på att allt blev så hastigt bestämt) att åka en månad till Peru för alpin klättring och i dagsläget är det jag och två italienska kamrater vid rodret. Mina kamrater är lite mer intresserad av höjden medans jag själv är mer intresserad av klättringen än höjden (hoppas Ni förstår poängen). Vi eftersöker en fjärde, då vi kommer att vara där på egen hand, med resa, i tält, osv.... Det skulle vara kul med en intresserad svensk så skulle vi kunna bilda två oberoende replag (göra egna och gemensamma klättring inom gruppen).

Om någon är genuint intresserad så hör av Er till mig! Kravet är att man skall vara en glad prick helt enkelt. Men vi bör dock klättra ihop några gånger både under vintern och sommaren innan avresa (typ is, alpint, klippa...?) För att se hur det fungerar mellan oss.

De största kostnaderna kommer att ligga i själva resan. Ingen av oss har varit där förut (vilket är kul) men en god bekant till oss har redan varit där fyra gånger så vi har tillgång till väldigt nyttig information.

Som någon skrev så behöver det inte vara så komplicerat, egentligen bara att ta sig tid och beställa biljetter ;)
 
Då kan man ju passa på, eftersom tråden har ju en trevlig skara läsare verkar det som?

Nästa sommar så är planen (vi var redan påväg denna sommaren men det stöp på att allt blev så hastigt bestämt) att åka en månad till Peru för alpin klättring och i dagsläget är det jag och två italienska kamrater vid rodret. Mina kamrater är lite mer intresserad av höjden medans jag själv är mer intresserad av klättringen än höjden (hoppas Ni förstår poängen). Vi eftersöker en fjärde, då vi kommer att vara där på egen hand, med resa, i tält, osv.... Det skulle vara kul med en intresserad svensk så skulle vi kunna bilda två oberoende replag (göra egna och gemensamma klättring inom gruppen).

Om någon är genuint intresserad så hör av Er till mig! Kravet är att man skall vara en glad prick helt enkelt. Men vi bör dock klättra ihop några gånger både under vintern och sommaren innan avresa (typ is, alpint, klippa...?) För att se hur det fungerar mellan oss.

De största kostnaderna kommer att ligga i själva resan. Ingen av oss har varit där förut (vilket är kul) men en god bekant till oss har redan varit där fyra gånger så vi har tillgång till väldigt nyttig information.

Som någon skrev så behöver det inte vara så komplicerat, egentligen bara att ta sig tid och beställa biljetter ;)

Mio Madre! Det är väl inte Siula Grande och "Avoiding the touch" som ska repeteras?

/K
 
Vill bara säga att flera personer på listan har slutat klättra för ganska många år sedan. De har inte bett om att få vara slagträ i debatten om Fredrik Sträng och exweb.

Att sedan, som vissa gör, jämföra deras 15-20 år gamla bestigningar med vad vissa i världseliten klättrade (eller åkte skidor nedför) tycker jag är trist. Vad vet vi vad som drev de på listan och vilka motiv de hade för att klättra? De kanske klättrade på gränsen av sin förmåga och tänjde sina gränser och var nöjda med det? Ett flertal har ialla fall inte gått ut i media och slagit sig för bröstet om 1:a ditt och datt.


chrtur och 90 grader verkar vara aktiva i samma område. Har ni stött på varandra?
 
@Bob S: Mycket kloka kommentarer! (men infektera inte denna tråden med K2 diskussionen, ta det i den tråden) och det är därför bland annat inte man inte kan göra en lista, som jag redan delvis har påpekat tidigare. Jag och 90grader har aldrig stött på varandra så varför denna förundran?

@carvingkimbo: Nej förhoppningsvis inte! Men Peru är ett billigt (jämförelsevis) klätterställe om man vill prova på lite mer alpina saker på höjd ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.