Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Årets första tur

:) Nyss hemkommen från årets första paddeltur! Det var strålande solsken och -5 grader, det kändes bra att även i år kunna paddla på årets första dag....den första i raden av förhoppningsvis många fina paddeldagar även under år 2009. Jag önskar att alla paddelsugna får en så fin "årets först tur" som jag hade i dag, även om den inte blev idag i solskenet vid Helgö utanför Nyköping.
God fortsättning på det nya året! /Jampa

I Dalsland ligger isen på nästan samtliga sjöar, även på vikarna i Vänern, så nåt öppet vatten att paddla i har jag inte hittat (har inte direkt letat heller).

Här är det långfärdsskridsko som gäller ett tag framöver nu! Härligt det med! :cool:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
nä, nu är det slutpaddlat för säsongen. Dalälven är isbelagd där vi bor, liksom alla sjöar.
Till veckan ska jag börja så smått med Isfjordbygget i stället, var och köpte material till
spantmallarna i Måndags. Har tillbringat dagen med att söka info på nätet om andra byggen,
finns mycket att studera.Somliga har gjort otroligt fina dokumentationer om sina byggen.
Har nu också pressat byggbeskrivningen som kom med ritningarna, det finns nog
några frågetecken att räta ut, men det löser sig.

nä, nu är det slutpaddlat för säsongen. Dalälven är isbelagd där vi bor, liksom alla sjöar.
Till veckan ska jag börja så smått med Isfjordbygget i stället, var och köpte material till
spantmallarna i Måndags. Har tillbringat dagen med att söka info på nätet om andra byggen,
finns mycket att studera.Somliga har gjort otroligt fina dokumentationer om sina byggen.
Har nu också pressat byggbeskrivningen som kom med ritningarna, det finns nog
några frågetecken att räta ut, men det löser sig.

Har du inte tittat på Ulf Johanssons byggen så har du missat något!
Han håller just på att börja ett nytt men de tidigare finns kvar att kika på också.

http://www.johanssonkajak.com/

Vadå slutpaddlat ! Det är ju nu det börjar!
Det är inte is överallt här i vårt avlånga land.
God fortsättning!
Anders

Vår premiär var rätt ok också

Paddlade en sväng i Budskär i Norra Halland. Isen höll på att lägga så vi fick bryta lite is på vägen in. En fin dag. Det visade sig att den nya kolfiber-Pagajen kräver lite mer träning. Jag gick tillbaka till granpinnen halvvägs.

Bilagor

• Pfem.jpg
    Pfem.jpg
    34.3 KB · Visningar: 467
Tistlarna

Årets första tur gick till Tistlarna, på nyårsdagen, från Valö.
Medvind dit, fika uppe vid fyren och så lite svag motvind tillbaka.
Finfint!
tistlarna.jpg

Årets första tur blev Karlshamns skärgård igår med ökande snålblåst och snöfall. 14 dumma paddlare gav sig ut. =)

Årets 1:a paddling för mig (om man bortser från paddling på Nyårafton på en Dansprint) blev det idag!
Lite isbryttning blev det efter en mkt kall natt,sen paddling från GKF ca 20km! Helt underbart!
Lufttemp. -5gr, vattentemp 0gr!

/Janne

Dagen före lågtryckets ankomst fick jag äntligen tummen ur för min första tur 2009 - faktiskt min tidigaste premiär någonsin :)

Det blev en liten krämsväng med bleke, strålande sol, -2° och en del nedisning här och var på både mig och kajaken... Men nu får det snart tina upp i några dagar, annars blir det omöjligt att sjösätta i den lilla viken vid kajakcontainern. Hursomhelst känner jag mig lite extra stolt över att jag vågade göra ett par standard- och stormrollar i det nollgradigt vatten. Kanske dags att avge nyårslöfte om att aldrig mer göra wet exit? :-D

Bilden är från rasten på St Klockeskärs utsida. Visst är det grant...

Bilagor

• HPIM1774kopia.jpg
    HPIM1774kopia.jpg
    49.5 KB · Visningar: 322

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips