Arctic Alpine Veloce

Imorgon blir det en hårdprövning kan man säga för mitt Veloce.
Ska gå på fisketur i Sjaunja, blir borta 2 nätter.
Blir tältning i skogsområde men hyfsat väder verkar det som, dock lite kallt, runt 5-6 grader på natten lovar de. Eventuellt regnskurar.

Efter det, så har jag 4 nätter, tror jag, i tältet och då kommer en recension också.
 
Imorgon blir det en hårdprövning kan man säga för mitt Veloce.
Ska gå på fisketur i Sjaunja, blir borta 2 nätter.
Blir tältning i skogsområde men hyfsat väder verkar det som, dock lite kallt, runt 5-6 grader på natten lovar de. Eventuellt regnskurar.

Efter det, så har jag 4 nätter, tror jag, i tältet och då kommer en recension också.

det ser vi fram emot!
:)

annars kan jag rekommendera dom här tälten,
takhöjden är oslagbar!

http://www.axioma.se/talt/lattvikts-kabel-och-arbetstalt/

jag tror visst att alpine veloce har fått sig en riktig utmanare!
;-)
 
Någon som vet något om vindtålighet på Veloce?
kikade på detta (nordisk svalbard) som är liknande men lite mindre: https://www.youtube.com/watch?v=6nPrvXpDSsg
Tältade nyligen i byig och frisk vind vid Stora Sjöfallet och tältet är inte helt odugligt i vind men jag fick lägga på rejält med sten på tältspiken. Så här såg tältplatsen ut morgonen efter när vinden hade mojnat lite:Picture 317_liten.jpgNär det gäller videon du länkade till så är det inget verkligt scenario och man ska ta dessa tester med en rejäl nypa salt. I verkligheten är inte vindhastigheten konstant och vinden träffar inte tältet i en perfekt vinkel ur belastningssynpunkt. Tror inte att det finns något tält som skulle klara 40 m/s i verkligheten. Definitivt inte tältet i videon och definitivt inte Veloce. Tror inte ens att något av Hillebergs mest vindtåliga tält skulle palla så mycket, troligtvis inte ens med dubbla stänger i alla kanaler...

Tillägg: Jag har bytt ut mina smala tältspik mot Hilleberg-spik från mitt andra tält, vilket jag troligtvis hade nytta av i blåsten...
 
Nu har även jag hårdtestat mitt tält! Tältet fungerade utmärkt under en längre vandring i Lappland. Tyvärr blev det inga extrema förhållanden, men tältet fungerade utmärkt i ca 10 m/s och kraftig nederbörd.

Den enda förbättringsmöjligheten på tältet är nog myggnät i främre ändan på innertältet.

Jag passar på och bifoga en bild på tältet som är tagen i närheten av Sveriges otillgänglighetspol.
 

Bilagor

  • SANY1468.jpg
    SANY1468.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,234
Nu har jag testat mitt i två nätter. Första natten på fjället, svag vind, en kort regnskur. Inget att anmärka på, och det vore väl f-n om det inte hade funkat under de förhållandena :)

Andra natten på en campingplats i skogslandet. Vansinnigt mycket kondens på insidan av yttertältet på morgonen. Möjligen beroende på att förhållandena nog var rätt krävande ur den aspekten. Rikligt med regn på eftermiddagen och under kvällen. Tältet uppsatt på en genomblöt gräsmatta. Fallande temperatur under natten. Väldigt mycket dagg på morgonen.
 
Nu har jag testat mitt i två nätter. Första natten på fjället, svag vind, en kort regnskur. Inget att anmärka på, och det vore väl f-n om det inte hade funkat under de förhållandena :)

Andra natten på en campingplats i skogslandet. Vansinnigt mycket kondens på insidan av yttertältet på morgonen. Möjligen beroende på att förhållandena nog var rätt krävande ur den aspekten. Rikligt med regn på eftermiddagen och under kvällen. Tältet uppsatt på en genomblöt gräsmatta. Fallande temperatur under natten. Väldigt mycket dagg på morgonen.

Är de fuktigt o vindstilla så blir de knappast nå luftombyte i tältet så klart de blir endel kondens..
 
Arctic Alpine Veloce i Sarek

Hej!

Hade inte förväntat mig en tråd diskuterandes endast Veloce, trodde inte tältet var så populärt, så fel man kan ha!

Jag hade iaf ett Arctic Alpine Veloce tält med mig på min 10-dagars vandring i Sarek, kom hem för 3 dagar sedan. Det fungerade alldeles utmärkt. Vi var 2 killar, båda ca 1,80 m och 70-75 kg med fullstora ryggsäckar. Det blev lite trångt men det gick ändå bra. Ryggsäckarna hade vi i yttertältet, på varsin sida om ingången, vilket fungerade bättre än förväntat.

Regnet höll det ute, dock hade vi bara regn 2 av 9 dagar men ändå.
 

Bilagor

  • Camp Akka.jpg
    Camp Akka.jpg
    80.3 KB · Visningar: 1,168
  • Camp 2 med utsikt över Rapadalen.jpg
    Camp 2 med utsikt över Rapadalen.jpg
    60 KB · Visningar: 1,058
...
Vi var 2 killar, båda ca 1,80 m och 70-75 kg med fullstora ryggsäckar. Det blev lite trångt men det gick ändå bra. Ryggsäckarna hade vi i yttertältet, på varsin sida om ingången, vilket fungerade bättre än förväntat.

Regnet höll det ute, dock hade vi bara regn 2 av 9 dagar men ändå.
Inte illa att ni fick plats med packningen också i tältet! Jag tycker att absiden är för liten för mina prylar, ensam...
 
Nu efter två kortare fjällturer, en skogsinventering, en resa genom Sverige, m.m. med Veloce-tältet (totalt ca 25 tältnätter kanske) så kan det vara dags att summera intrycken lite.

Jag köpte tältet som en nödlösning för att slippa att ytterligare en säsong kånka på mitt tunga HB Staika som solotält och jag är helnöjd med att jag gjorde så. Anledningen till att det blev just ett Veloce var egentigen endast det förmånliga kampanjpriset som man kunde köpa det för i våras.

Jag summerar:

Plus:
+ vikten (stort plus)

+Faktiskt vindtåligare än vad man kan tro. Satte upp tältet en gång i ganska frisk vind (säkert 10-12 m/s) och det var lite kritiskt just innan jag fått ner alla tältspiken som höll bågen på plats men sedan blev det väldigt stabilt och bra. Jag såg till att vinden kom emot huvudändan.

+Tältet fixar även rejäla ösregn utan problem.

+Utrymmet i innertältet är bättre än vad jag hade förväntat mig. Jag som är 195cm lång kan sova raklång på en 9cm exped-madrass utan att behöva ligga på diagonalen.

+Vissa smådetaljer som t.ex. tryckknappen nederst på dörren och att det går att spänna ner glipan till absiden.

+V-spiken går att misshandla ganska rejält men är samtidigt lätta

+Nätet i dörren verkar klara de små svidknotten också.

+tillbehör som laglappar, tub med silicon och hylsa för stångbrott


Minus:
-Väven i golvet är för tunn. Har redan fått en reva som jag måste laga. Då har jag ändå haft byggplast (som i.o.f.s. också var för tunn...) under.

-Absiden är för liten. Gjorde ett försök att kroka loss hörnet på innertältet för att få mer utrymme men det blev inte så bra. Hade oftast min ryggsäck (90liter+) i innertältet.

-Riktigt irriterande att det inte finns myggnät i luckan i fotändan

-De runda tältspiken är värdelösa. Bytte ut dessa mot HBs Y-spik (lånade från mitt andra tält).

-Kan verka trevligt med snörstumparna på spiken men det är inga bra snören utan de trillar av efter ett litet tag, även från V-spiken. Tips på hur man knyter fast dessa bättre mottages gärna!


När det gäller smidighet vid uppsättning, slit- och vädertålighet samt komfort så är mitt HB Staika klart bättre på alla punkter. Men det högre priset man får betala är förutom rent monetärt (~4ggr så dyrt) att det är tungt som bly i jämförelse.

Vad tycker jag om Veloce-tältet då? Jo för 1900kr som jag betalade för tältet så får man helt klart mycket för pengarna. Men det känns inte helt färdigutvecklat på alla ställen och det är kanske inte rättvist att jämföra med ett tält som kostar många gånger mer. Jag köpte tältet som en tillfällig lösning och som sådan har det funkat riktigt bra men jag kommer nog att fortsätta att leta efter det tält som jag egentligen vill ha.
 

Bilagor

  • 373_pano_liten.jpg
    373_pano_liten.jpg
    90.1 KB · Visningar: 1,027
Mitt Veloce har använts en del i sommar, både vid Höga Kusten och hemma på västkusten. Både regn och kraftig blåst har det varit men inget problem med tältet. Däremot tycker jag det blir väldigt mycket kondens på insidan av yttertältet vissa nätter. Nu har jag hund i tältet och det gör säkert sitt till också.

I början var jag lite skeptisk till golvet och att det fick vita märken redan första gången jag satte upp det. Men det känns inte oroande längre faktiskt, har ett Evazote liggunderlag som extra golv och det funkar fint.
 
Körde jungfruturen i början av veckan efter att ha bara testat det på gräsmattan utanför huset innan.
För 1900 kr ser jag tältet som ett kap. Vi var två i tältet utan problem men förutsättningarna var optimala rent vädermässigt. Lite kondens annars inget att påpeka. Att det inte finns myggnät på innertältets fotosida är en stor miss. Bifogar en bild från toppen av ett berg längs höga kustenleden (ändrade turen pga vädret).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    66.3 KB · Visningar: 1,172
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.