Arctic Alpine Veloce

Jag har upplevt Fjällens varierande väder en vecka i mitt Veloce.
Dock ingen snö och nattemperatur på ca. 10 grader.

Jag, hunden och packning får gott om plats i innertältet.
Jag: 170cm 60kg.
Hund: 13kg Finsk lapphund.
Väska: Haglöfs LEX 110L

Under tältet hadde jag ´Arctic Alpine Veloce golv´ och i innertältet rullade jag ut en fleecepläd som skydd mot tassar och underlättade städningen. Inga skador på golvet ännu.
Absiden är aningen liten men fungerar till uppställning av skodon och kök mm.

Efter en regnig dag torkade kläderna mycket bra inne i tältet under natten utan märkbar kondens.
Det regnade och blåste kraftigt den natten dessutom.
 
Jag har använt mitt tält som ett 3 säsongs lättvikts alternativ för sambon plus mig själv (och solo ibland) på vandringsturer.
Har upplevt vindar upp emot 15-20 sekundmeter som jag delvis har video ifrån. Ska lägga upp video inom kort (har kö i viddeoredigeringen). Trots omsorgsfull pitch:ning upplever jag att tältet kan vara lite "fladdrig" i vinden (i nederkant) men inte värre än tex. Akto. Tältet pallade vindarna hyfsat väl, bara tältspiken som kunde vara begränsande. Kompletterade ibland med HB y-peg samt tunga stenar.

Innertältet upplever jag som "säckigt" då det ibland kan hänga 20-30 cm från yttertältet (trots omsorgsfull pitch:ning). Hänget är oftast som värst från toppbågen ner mot fotänden och reducerar/ skapar en känsla av mindre utrymme.

Fick en liten skada på tur (se bilder), den övre stånghållaren i fotänden gick upp i sömmen en smula. Lyckligtvis såg jag detta i ett tidigt skede och kunde reparera med nål och tandtråd på ett par minuter.
 

Bilagor

  • IMG_2448.jpg
    IMG_2448.jpg
    60.9 KB · Visningar: 1,898
  • Veloce_skada.jpg
    Veloce_skada.jpg
    173.9 KB · Visningar: 1,816
Veloce på Padjelantaleden

Mitt Veloce användes för första gången under min Padjelantavandring tidigare i sommar.
Tältet sattes aldrig på prov med några extrema regnmämgder eller vindhastigheter, men jag hade åtminstone en natt med rejält regn, en natt med frisk vind (dock ej mer än max 10-12 m/s i byarna) och en natt med både vind och regn.
Min uppleverlse av tältet efter 8 nätter på fjället::
  • Fixar hårt regn under åtminstone 2 timmar utan problem. Mer än så har jag inte blivit utsatt för. Lätt regn klarades också bra under en natts kontinuerligt regnande. Innertältet kändes fuktigt, men det droppade/rann aldrig in något - även om man "stötte emot" det.
  • Trots golvets blygsamma specifikationer syntes inga tecken på att väta skulle gå igenom trots att jag satte upp det på en mycket blöt yta en av nätterna. Hur golvet håller mot ett hårt/vasst underlag har jag ännu inte provat.
  • Känns mycket stabilt vid måttlig till frisk vind - i alla fall när huvudändan är vänd mot vinden. Jag har dock alltid alla stormlinor monterade och spända så något annat var inte att förvänta.
  • Lite prassligt även vid måttlig vind om fotsidan är vänd snett mot vinden.
  • Svårt att få innertältet så spänt som jag egentligen skulle vilja ha det.
  • Att myggnätt saknas på luckan i innertältet (fotsidan) är dumt, men orsakade inte några problem för mig trots att jag hade den öppen nästan alla nätter. Det var dock inte särskilt mycket mygg/knott den vecka jag var uppe.
  • Kondens - Såg inga sådana tendenser alls.
  • Absiden är, vilket alla redan konstaterat, liten. Vid solo-använding är det inget problem eftersom en (urplockad) ryggsäck får plats i absiden på huvudändan utan att bli blöt om man har regnskyddet på. Kängor och kök får plats i absiden på fotsidan. Skulle man vara två vuxna måste man nog hitta något annat sätt att förvara det som man inte vill ha inne i innertältet.
  • Jag kommer huvudsakligen att använda tältet som ett 3-säsongers solotält och för det ändamålet känns det hittills som ett mycket prisvärt alternativ. Kvalitet på material och sömmar ser, i mina ögon, ut att vara fullt i klass med mitt Hilleberg Nallo 3 GT som används när vi är 2 eller 3 personer. Om det är lika slitstarkt som ett Hilleberg (vid använding max 10-15 nätter per år) får väl framtiden utvisa, men jag skulle bli förvånad om Velocen skulle hålla sämre vid en så måttlig (men normal?) användning.

För övriga Veloce-fanboys ;) bjuder jag också på lite bilder från några av tältplatserna längs leden.
 

Bilagor

  • IMG_0382.jpg
    IMG_0382.jpg
    77.5 KB · Visningar: 2,050
  • IMG_0425.jpg
    IMG_0425.jpg
    76.6 KB · Visningar: 2,084
  • IMG_0512.jpg
    IMG_0512.jpg
    50.8 KB · Visningar: 2,115
  • IMG_0540.jpg
    IMG_0540.jpg
    56.2 KB · Visningar: 2,094
  • IMG_0569.jpg
    IMG_0569.jpg
    70 KB · Visningar: 2,054
  • IMG_0648.jpg
    IMG_0648.jpg
    44.4 KB · Visningar: 2,032
Har med stort intresse läst den här tråden då jag är på jakt efter ett tält som behöver klara "det mesta". Tidigare har jag tvingat med familjen ut och tälta på fjället, men nu har slutat med det :)D ) och letar ett enmanstält.

Har mest tittat på Hillebergs Akto fram till nu, men Veloce verkar vara ett intressant alternativ. Kanske har mina frågor redan besvarats i tråden och jag har missat dem (det är ju en ganska lång tråd ;) ) men jag ställer dem ändå :)

- Ibland när man tältar är det mycket mygg ... (hehe). Går yttertältet på Veloce ända ner i backen så man kan hålla myggen ute? Eller är det en glipa så de hittar in mellan ytter- och innertält? ( Vet att Akton går ända ner så det går att hålla (typ) myggfritt mellan inner- och yttertält. Har inte testat det själv dock, bara läst andra som har den erfarenheten)

- Har någon här använt sitt Veloce i riktigt fjällbusväder? Hela dagar och nätter med regn och blåst? Har det hållit tätt och stått kvar?

- Fungerar Veloce bra även på högfjället? Eller passar det bäst lite längre ner?

- Är absiden på Veloce tillräckligt stor för att laga mat på ett Trangia när yttertältet är stängt?

- Ni som gjort lite längre turer med ert Veloce (längre än en vecka), hur har tältet fungerat?

- Ni som använt både Akto och Veloce: vilket tält rekommenderar ni - och varför?

Tack för en intressant tråd :)
 
Jag har haft ett Akto men tyckte det var för lågt i takhöjd och smalt i tältet, så det är anledningen till att jag bytte till Veloce som är högre och bredare.
 
- Ibland när man tältar är det mycket mygg ... (hehe). Går yttertältet på Veloce ända ner i backen så man kan hålla myggen ute? Eller är det en glipa så de hittar in mellan ytter- och innertält? ( Vet att Akton går ända ner så det går att hålla (typ) myggfritt mellan inner- och yttertält. Har inte testat det själv dock, bara läst andra som har den erfarenheten)

- Har någon här använt sitt Veloce i riktigt fjällbusväder? Hela dagar och nätter med regn och blåst? Har det hållit tätt och stått kvar?

- Fungerar Veloce bra även på högfjället? Eller passar det bäst lite längre ner?

- Är absiden på Veloce tillräckligt stor för att laga mat på ett Trangia när yttertältet är stängt?

- Ni som gjort lite längre turer med ert Veloce (längre än en vecka), hur har tältet fungerat?

- Ni som använt både Akto och Veloce: vilket tält rekommenderar ni - och varför?

Yttertältet går hela vägen ner. Men precis som Akto:t så kan det slinka in en och annan mygga ändå, speciellt om marken är ojämn och det uppstår en liten glipa. Ventilasjonsluckan i innertältet har inte myggnät men hela sidan på innertältet är ju i mesh/myggnät så att öppna vetilasjonsluckan i innertältet är inte nödvändigt tycker jag.

Jag tycker det funkar fint i högfjället. Men precis som alla fjälltält så förutsättes det att man väljer tältplats med omsorg, använder alla stormlinor och ser till att tältspiken sitter ordentligt. Bäst är att ha med sig några H-berg Y-PEG spik att sätta på det mest utsatta punkterna. Eller helt enkelt byta alla tältspik mot Y-PEG.

Absiden är nog lite liten för matlagning. Men det kan lätt ordnas genom att man "hänger" bort innertältet en smula. Absiden är ngt större på Akto:t men också här har jag ibland hängt undan lite innertält.

Jag hade lite hårdare vindar (inte storm) förra året i Sylarna. Det kan ses i føljande video, typ i mitten av hela klippet, när jag skal ta ner det.
https://www.youtube.com/watch?v=0taMBeOiGUg

Både Akto:t och Veloce kan ses i føljande video:
https://www.youtube.com/watch?v=oELoERHtnbM

Jag har alltså både Akto och Veloce. Jag litar mer på mitt Akto eftersom jag har flest tältnätter med det/ haft detta längst. Men om jag idag skulle køpa ett av tälten så hade jag troligtvis valt Veloce-tältet, eftersom det är såpass mkt billigare, och att jag idag inte har så extremt många tältnätter (tyvärr) per år, och att jag nu för tiden har bättre kunnskap och erfarenhet av var/hur jag ska sätta upp tält.
 
Tack så mycket för era svar xtrem och silenhag :D

Härlig film från Sylarna, silenhag :) Dit kan man återvända hur många gånger som helst.
 
Nu har jag fått hem ett Veloce som jag kommer ta med på vandring nu i slutet av sommaren. Två undringar:

1. Hur är det med fästet/reflexen högs uppe på stångkanalen? Är det mening att man ska fästa en stormlina där? Den ser rätt grovt dimensionerad ut så det borde ju funka.

2. Extra stångsektion vill jag ha med. Funkar Hillebergs 9mm sektioner?
 
Nu har jag fått hem ett Veloce som jag kommer ta med på vandring nu i slutet av sommaren. Två undringar:

1. Hur är det med fästet/reflexen högs uppe på stångkanalen? Är det mening att man ska fästa en stormlina där? Den ser rätt grovt dimensionerad ut så det borde ju funka.

2. Extra stångsektion vill jag ha med. Funkar Hillebergs 9mm sektioner?

1. Jag har använt de "toppfästet" till både stormlina (i högfjäll) och till torklina. Funkar fint.

2. Extra stångsektion borde funka sålänge det är samma längd, typ samma diameter och ca samma "böjmotstånd".
 
Köpte mitt tält i början av förra säsongen och har nu dryga 75 nätter , mest i Lappland, bakom mig i tältet. Det enda jag skulle önska ytterligare är att stångkanalen skulle vara av kraftigare material, då den lätt spricker vid lite brutalare hantering, samt ett ytterligare dragspänne för bakre delen av innertältet, för att bli av med "hänget".

För mig var tre dygns konstant regnande i Sarek inga problem, det blev viss kondens på utsidan av innertältet men inget droppade ner inuti.

Den enda gången insidan på innertältet var fuktigt var efter en natt med kraftigt regn och låga temperaturer följt av en stekhet morgon, den kondensen som uppstår då kan nog inget tält riktigt stå emot.

När det gäller vindtålighet så har det inte vart några problem alls, har varit ute i ca 20-25 m/s, och med alla stormlinor ordentligt spända har det varit en behaglig upplevelse. Dock är det svårt och få till tillräcklig spänning för att slippa "prasslet" från den "bakre" delen av tältet (bakom bågen) när det blåser på ordentligt. Min lösning blev att använda hörselproppar!

Det är en ganska liten absid, men det avhjälps lätt genom att knäppa bort delar av innertältet vid exempelvis matlagning, när det är dags för att sova knäpper man upp innertältet igen.

Sammanfattningsvis,

Jag tror att detta tält är mest "bang for the buck" om man är ute efter ett bra och hyfsat lätt enmanstält.
 
Jag har nu beställt ett grönt Veloce och i avvaktan på leverans köpt ett 10-pack Hilleberg Y-pegs för 225 kr samt en Presenning på 1,7x2 meter på ÖoB för 19 kr för att ha under tältet. Om jag förstår råden rätt i tråden så ska detta vara ungefär vad som behövs för att komplettera tältet och dess eventuella svagheter?

Edit: Presenningen väger 270 gram, men jag tänker att det får vara värt lite för hållbarheten. Kanske köper något annat senare.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.