Arctic Alpine Veloce

Beställt ett tält nu, från hemsidan.
http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce
2795 :-

Än så länge håller min plan: Köpa en sak varje månad till Sarekturen i juli.

Grattis till ditt nya köp, jag slog till på något att ha under tältet för allmänt ökad sovkomfort + öka skyddet för tältgolvet samt bytte ut några av tältpinnarna mot y-typen. Det har blivit några svängar med tältet sen förra våren då jag köpte det, men mest skogsland. Rapportera gärna om dina erfarenheter från Sarek i tråden sen!
 
Beställt ett tält nu, från hemsidan.

http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce

2795 :-



Än så länge håller min plan: Köpa en sak varje månad till Sarekturen i juli.



Jag har använt Veloce ett år nu ungefär. Mycket nöjd. Använder även Fjällräven Dome men Veloce är oftast med på helgturerna.
Ett mycket prisvärt tält.
Det ända jag saknar är att kunna stänga mechdelen i dörren med tältduk under vintern. Inte för att det drar direkt men ullpever det som lite svalare. Håller på med ett sömmerskalösning på det just nu. /Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Mitt Veloce har börjat läcka lite smått från sömmarna i taket. Nån annan som varit med om det?

Jag har även lyckats ha sönder väven på ett par ställen där dragkedjan fastnat i duken, jag vet inte om det beror på att väven är svagare än jag är van vid eller för att jag klantat mig ovanligt mycket med just Veloce-tältet.

Hur upplever ni andra den långsiktiga slitstyrkan?
 
Mitt Veloce har börjat läcka lite smått från sömmarna i taket. Nån annan som varit med om det?



Jag har även lyckats ha sönder väven på ett par ställen där dragkedjan fastnat i duken, jag vet inte om det beror på att väven är svagare än jag är van vid eller för att jag klantat mig ovanligt mycket med just Veloce-tältet.



Hur upplever ni andra den långsiktiga slitstyrkan?



Har använt mitt ca 10 nätter men nog är det känsligare än ex mitt fjällräven Akka Dome.
Mitt är dock helt tätt och det jag klantade mig med var att lyckas få in meshväven i dragkedjan så det är ett par hål för myggen.
Jag tror kvaliteten i sig är helt ok men det kräver att man är lite "finare" på handen jämfört med tjockare vävar osv.
Vet inte rivstyrkan på väven men det kanske är som HB tunnaste? Finns troligen ingen mätning på det men en ren gissning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Inte testat än

Ska testa Velocen snart. Och kolla var bristerna kan tänkas vara. Allt för att förbereda mig för Sarek.
 
Mitt Veloce har börjat läcka lite smått från sömmarna i taket. Nån annan som varit med om det?

Jag har även lyckats ha sönder väven på ett par ställen där dragkedjan fastnat i duken, jag vet inte om det beror på att väven är svagare än jag är van vid eller för att jag klantat mig ovanligt mycket med just Veloce-tältet.

Hur upplever ni andra den långsiktiga slitstyrkan?

Intressant de där!
Den ska absolut inte handhavas som ett förtält till husvagn ex....

Ibland ser man även att folk klagar på kvalitén på billigare friluftsbyxor typ från itab att de nött hål i knäna efter några dagars användning.... Asså kryper folk bland stock o sten el gräver sig fram i tunnlar..

Kanske ny trend....tunneltur i Sarek...då kan man få till ståhöjd i en Veloce. 👍👍 ser mig framför UL saftblandare i fjällen snart. 😂
 
Mitt Veloce har börjat läcka lite smått från sömmarna i taket. Nån annan som varit med om det?

Jag har även lyckats ha sönder väven på ett par ställen där dragkedjan fastnat i duken, jag vet inte om det beror på att väven är svagare än jag är van vid eller för att jag klantat mig ovanligt mycket med just Veloce-tältet.

Hur upplever ni andra den långsiktiga slitstyrkan?

Mitt tält läckte under kraftigt regnande i somras, så nu har jag tätat alla sömmar med den medföljande siliconblandningen. Hittills har det fungerat bra.

Materialet känns rätt skört, men det verkar hålla för min del. Jag har sovit ca 120-130 nätter i tältet sen 2014. I huvudsak på kalfjället.

Det enda som hänt var att kanalen för tältstången har gett med sig.Dock gick det enkelt och limma ihop med siliconet och medföljande reservduk, vilket har hållit i två säsonger nu.
 
Hylsan 130 mm

Hej, även jag har inköpt ett Veloce. Fannst ingen uppsättningsinstruktion medskickad men det gick nog bra ändå. Fast, den 130 mm långa metallhylsan som kan löpa utanpå tältstången, har jag inte klurat ut ännu vad den ska användas till. Men det vet säkert alla ni läsare av detta utmärkta forum.
 
(...) den 130 mm långa metallhylsan som kan löpa utanpå tältstången (...)
...är, om ja tolkat din beskrivning rätt, nödlagningshylsa vid stångbrott. Åtminstone ingår en sådan i det reparationskit jag själv fått till mitt Helsport-tält. I kittet ingår dock även ett ordinarie stångsegment, så man kan byta ut den brutna delen "på riktigt". Men slipper, tack vare nödlagningshylsan, pilla med det mitt i den nattliga regnstorm, som knäckte stången ;)
 
Hej, även jag har inköpt ett Veloce. Fannst ingen uppsättningsinstruktion medskickad men det gick nog bra ändå. Fast, den 130 mm långa metallhylsan som kan löpa utanpå tältstången, har jag inte klurat ut ännu vad den ska användas till. Men det vet säkert alla ni läsare av detta utmärkta forum.



Den är till för att träs över stången om den skulle gå av. Trä den även skadan där den är av, kanske en tejp som håller den på plats sen är det bara att trä i den trasiga stången och sova vidare ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.