Arctic Alpine Veloce

Ett högre pris som ligger i klass med ett konkurrerande märke borde väl locka till sig en ännu bredare kundkrets, för det är väl så att ju mer du betalar desto bättre grejer..!
 
Ett högre pris som ligger i klass med ett konkurrerande märke borde väl locka till sig en ännu bredare kundkrets, för det är väl så att ju mer du betalar desto bättre grejer..!

Självklart! Ju dyrare något är, desto högre kvalitet och bättre produkt är det. ALLTID! ;)

Men skämt åsido, jag hade en kompis som försökte sälja fiskegrejor för det polska märket Jaxon, i Norge. Affärerna gick ganska dåligt helt tills han ökade priserna - först då 'vågade' folk köpa av honom.
Tänkvärt.
 
Det kanske var ett sätt att få den här kampanjen att verka ännu mer lockande? Inte omöjligt att priset återgår till 2795 igen så småningom...
 
Imorgon kommer jag slå upp tältet bredvid ett Vaude Powerlizard för en liten jämförelse.
Ska bli intressant att se skillnaderna, speciellt när vikten skiljer med nästan 1 kg! Ska fixa lite bilder också :)
 
Satte precis upp mitt nylevererade Veloce i trädgården och tycker att det ser ut att vara av god kvalitet - både när man ser till material, sömmar och övriga detaljer. Inuti är det bra sitthöjd och mycket rymligt för en person. Ingen tvekan om att detta är det tält som får följa med mig på sommarens Padjelanta-vandring.

Jag saknar dock två tältspikar och 1-3 spännen för att kunna sätta fast alla linor och fästen som jag vill ha dem. Tycker gott att man som leverantör, trots lättvikstambition, kan skicka med full uppsättning av spikar och spännen och istället låta kunden själv välja om man av viktskäl vill lämna några spikar hemma eller inte.
 
Då blir det tyngre i specen... Säljer färre tält.

Jo visst - jag fattar det - men man kanske kan kalla de extra 2 spikarna (17+17 gram) för "reservdelar" och inte räkna in dem i totalvikten? Sannolikt räknar de ju inte in lagningsduk, plastpåsar, gummiband eller seam sealern i totalvikten heller, men allt detta låg ju också i tältpåsen när tältet kom till mig.
 
Jag saknar dock två tältspikar och 1-3 spännen för att kunna sätta fast alla linor och fästen som jag vill ha dem.

Hur många linor fick du? Jag fick så jag har reserv. Jag hade dock gärna velat ha en eller två extra pinnar.

Då blir det tyngre i specen... Säljer färre tält.

inte ens 100 gram tyngre för två pinnar och en lina. Tror inte det gör någon skillnad i hur mycket dom säljer.
 
Hur många linor fick du? Jag fick så jag har reserv. Jag hade dock gärna velat ha en eller två extra pinnar.
Fick fyra linor, men har inga problem med att dela en av dem på mitten eftersom de ändå blir tillräckligt långa så det känns helt ok.

inte ens 100 gram tyngre för två pinnar och en lina. Tror inte det gör någon skillnad i hur mycket dom säljer.
Många bäckar små... Ärlig talat blir jag inte längre förvånad över hur viktigt det blivit för många av oss (gäller även mig) att värdera vikt mot funktion och kostnad. 100 gram har ett värde i kronor och ören när man jämför två alternativ samtidigt som två spikar kan ha ett ett stort funktionellt värde i vissa situationer.

Men som sagt - det är ett väldigt fint tält (speciellt för de 1900 kr jag betalade) - även utan de spännen och spikar jag vill komplettera med så jag köper naturligtvis till detta utan något mer gnäll utöver detta foruminlägg ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.