Apokalyptiska förberedelser

Det pratas ganska mycket just nu om att starta ett Nordic Chapter på Zombie Squad. Diskussioner om överlevnad i ett lite bredare perspektiv med mer urbana inslag på www.zombiehunters.org

Mer ett komplement till Utsidan än en utmanare för de som anser att överlevnad inte bara är att klara sig på små resurser ute i skogen.
 
Bara jag som tycker att hela zombie-grejen verkar jättekonstig, såg även en av filmerna... Ska man locka barn och ungdomar med zombie-kopplingen? Nja, jag blev lite skeptisk och läser nog hellre här.
 
Javisst kan det du känner vara en naturlig reaktion för er i den äldre generationen, även om du borde varit i precis rätt målgrupp när The Return of the Living Dead släpptes 1985. ZS kan dock vara ett forum som bryter den allvarliga stämningen som exempelvis Civilförsvarsförbundet ger och når helt nya målgrupper som punkare och gamers som känner att scouterna och liknande hellylleföreningar inte är deras grej.

Nu vet jag inte vilken film det är som du sett men exempelvis 28 Days Later som behandlar zoonotisk pandemi mer än själva zombiefenomenet är ett bra exempel på 'worst case scenarios' som gav mycket funderingar i samband med SARS för ett par år sedan.

ZS diskuterar också problemet med överlevnad ur en mycket mer urban synvinkel än vad jag känner att Utsidan gör. Just 72-timmarsregeln och BOB är det sällan jag ser diskussioner om på dessa forum.
 
Jag tror att risken att zombies ska ta över världen är väldigt liten.... Men visst kan det finnas någon mening med att diskuterar sjukdomar och annat mer världsligt...

/Stellan
 
Urban överlevnad är inte ett skämt. Vi bränner olja fortare för varje år. Resurserna töms fortre än vad vi kanske tror. Matematisktsätt har vi bara en kort tid kvar på den oljebaserde ekonomin, mycket mindre än de flesta vill inse. Jag talar decenier nu, max trettio år. Fixar vi inte alternativa elkällor innan dess så är det slutet på den industriella eran, och då har vi urban överlevnad inpå husknuten.

Mina överlevnadsknep:

Betala av dina lån NU. Ekonomin kommer inte direkt att bli bättre. USA är den största ekonomiska bubblan i historien, och den håller på att spricka inför våra ögon. Var Inte Skuldsatt.

Investera dina pengar rätt. Papper, aktier, bankkonto, tom guld, allt är osäkert. Det finns bara två säkra investeringar: betala av lån, och mark. I framtiden kommer markpriserna att bli skyhöga.

Att äga odlingsbar mark, om så bara en kolonilott, är ovärderligt.

Skaffa breda sociala nätverk. Den som har många vänner är aldrig ensam. Ställ upp för dina vänner nu, så ställer de upp för dig sen.

Skaffa bra överlevnadsprylar, såsom ett flak tändstickor, vattenreningsutrustning, en portabel solpanel, komradio, ett väl utrustat första förband.

Bygg ett bombskydd i källaren.

Bo på ett ställe som är säkert för översvämningar. Tips: Vatten rinner nedåt.

Lägg av med onödiga laster såsom rökning eller alkohol. Eller se till så att du kan sluta tvärt. Du kommer att vilja kunna lägga undan resurser till sånt som du behöver på riktigt.

Man kanske skulle skriva en bok om urban överlevnad?
 
Det kan ju ha med saken att göra att jag inte alls gillar zombie- eller splatterfilmer. Initiativet är bra men jag ligger nog i mittfåran. Jag tycker att scouter är helylle och lajvare och gamers lite nördiga, trots att jag nött en del själv framför datorn i mina dar :)
 
Går det är skogen helt och hållet så finns det nog ingen som kan kräva in lånen så mitt förslag är att när det är på väg åt skogen låna som f-n och handla bytesvaror för pengarna
 
Eller hoppas på 243 miljoner procents inflation, som i Zimbabwe. "Oj, fick du 300 miljarder för mycket tillbaka på lånet? Men det bjuder jag på!"
 
Jag var in på den amerikanska hemsidan och tittade lite. Känns ganska macho på ett obehagligt sätt. En hel forumtråd där folk poserar i camo-byxor och Ak47:eek:r. Flest och störst vapen vinner kriget mot zombies. För oss stackare som bor i länder där eldvapen inte får användas på gatorna, finns det en hjälpsam tråd där man disskuterar beväpning på andra mer lagliga sätt. Den populäraste diskussionen i det forumet är en fotokavalkad av macho knivar på 30 cm+

Kartan över de olika "zombisquadsen" utbredning var det mest användbara. Om det blir kaos och anarki efter en global pandemi vet jag vilka områden jag ska undvika.

Det är säkert en rolig förening om man gillar live och machoprylar, men vill man bli bättre på överlevnad ska man nog forsätta leta.
 
Urban överlevnad är inget skämt och en del av trådarna kanske är väl så bra, men då personerna bakom sidan erbjuder sin hjälp som en elite strike force och samtidigt berättar att du bör kolla dina släktingar blir allt riktigt kalkonkul.


Information and logistics are an important part of the organization's structure, but at its core, Zombie Squad is an elite strike force dedicated to the eradication of the undead in all theaters of combat.

So watch the graveyards and mortuaries. Watch your friends and relatives. Be aware that the undead can be anywhere. Be ready for their attack.
 
Alla verkar vilja "kitta" på sig så mycket prylar som möjligt och sedan barrikadera sig hemma i skyddsrummet med sina vapen och om det är att vinna zombiekriget som är målet så, visst men om man vill överleva i en oförutsägbar miljö men där man måste lita till sig själv så tycker jag lättpackarna verkar vara inne på rätt spår.
Lär dig att klara dig med så lite prylar som möjligt och dessutom vara lättrörlig och utnyttja det du kan hitta på vägen så tror jag man är betydligt bättre rustad än den som måste ha en pickup för att få med sig allt och macken är stängd, permanent.

"The best way to block a punch is to not be there..."
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.