Använder ni kudde när ni tältar?

Tar ni med kudde eller bakar ni ihop alla kläder till en skön kudde?

Ett problem när man anväder sin packning som kudde är att de efter några timmar i tältet faller samman och kudden är inte alls så skön längre.

Är det någon som har något tips på hur man kan göra?
 
Tycker min fleece eller ylletröja, och skjorta, i sovsäckens kompressionsfodral blir en bra kudde, så länge jag tagit ut t.ex tändsticksburken ur fickan. Vill jag bulla upp mer blir det en av packsäckarna och ytterligare plagg. Någon speciell "kudde" att bara använda som kudde tycker jag är helt onödigt. Andra tycker annat:)

Raskesven
 
Stoppa dunjackan i sovsäcksfodralet; tycker jag funkar rätt bra. Andra kläder blir hårda o knöliga på 0-tid. Skulle nog vara skönt med en 'riktig' kudde men var ska man få plats med den??? Plus att det känns som onödig lyx...
 
Jag bär med mig ett örngott. I det stoppar jag in ex fleece-tröjan. Mjukt och gosigt (så länge man viker undan dragkedjan). Då har man den även lättillgängligt ifall det skulle bli överraskande kallt på natten.

Min sovsäckspåse är så plastig att det bara känns stelt och "klibbigt" mot ansiktet. Provat det och nu gillar jag mitt örngott ännu mer.

En kompis virar in något mjukt i sin handduk. Är den fuktig efter tvätt så måste det bli obehagligt tycker jag.
 
jag brukar köra med ylletröjan i sovsäcksfodralet (eller bara ihoprullad) och stoppa den mellan sovsäcken och liggunderlaget... så slipper man ha fodralet i ansiktet... eller bara sova på vänsterarmen... =)
 
Jag har ett Exped-underlag och den packpåsen är lite vadderad och gjord för att fyllas med kläder. Den är helt OK! Innan körde jag med Fjällrävens minikudde.
 
Jag har en gammal fiberpälströja med hellångt blixtlås som värmeplagg.
Den viker jag på lämpligt sätt och stoppar i en T-tröja. Den T-tröjan har jag bara med som "örngott", men den har även varit bra som en något så när ren tröja att åka hem i, när den tröja jag vandrat i varit för smutsig.
/ Bertil
 
Har sytt en liten påse som hänger med ner i sovsäckspåsen (som hade obekväma kompressionsremmar eller obekväm vattentät förslutning).Den lilla påsen rymmer min fleece och kanske lite till. Skönt!
 
Nånstans kring trettio blev jag prinsessan på ärten. Ålatta liggunderlag och kuddeslöst funkar inte längre.

Om jag hittar en bra lösning som inte väger något kommer jag lugnt gå över till kudde. Förr använde jag fleecetröja, jacka och annat, men numera är ju deras volym klart begränsad (en nackdel med lättpackning :) ).
Dessutom kan det hända att man vill använda sin värmetröja på kroppen när man sover, och regnjackan vill ju ligga på tork.

Jag lånade en uppblåsbar "fågångskudde" (Flexair från Backpackinglight) av Jörgen, men den fick punka vid första försöket. Jörgen har dock inte haft lika dålig erfarenhet under betydligt längre turer. En sån väger 20 gram, och jag kan tänka mig att svälja det tredubbla för att slippa oroa mig.

Isärklippta armringar för badande barn är kanske en lösning, som ju kan förstärkas med nåt klädlager för bättre fluff.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Kudde Bo och sova 44
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7
lignell01 Kudde Bo och sova 14
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.