Använda strykjärnet till finskjortan efter impregnering?

Hej!
Det kanske finns nån tidigare tråd om detta, men jag har inte hittat nån iaf.
Jag har haft mina G-1000 byxor några år och tänkte nu impregnera dessa med grönlandsvax. Jag tänker använda mitt strykjärn för att smälta in vaxet.
Min fundering är hur pass skitigt strykjärnet blir efteråt (om det ens blir skitigt)? Törs jag stryka min vita finskjorta helgen efter sen med samma strykjärn tex?

Mvh/ Andreas

Jag skulle inte våga i alla fall...

Alternativ 1 - ha bakplåtspapper emellan så skyddar du strykjärnet
Alternativ 2 - gå till närmaste loppis/second hand-butik och köp ett "skräpjärn" för en femtiolapp som du kan använda till impregnering, skidvalla eller vad det nu kan vara, så behöver du inte avra ängslig.

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag brukar stryka en gammal "trasskjorta" efter att ha använt järnet på impregnering och det är inga problem att sedan stryka fina skjortan. Till skidvalla mm använder jag ett annat järn.

På loppis behöver man inte ge många kronor för ett "kladdjärn"

R

Det kan mycket väl bli "fett" av vaxet, men det är ju bara att tvätta av efteråt?!
kallavfettning eller varmvatten och diskmedel går bra.
Sen är det bara att ge sig på finskjortan.
"kladdjärn" är ju alltid att rekommendera så slipper man oroa sig.

/Peter

Jag köpte ett gammalt strykjärn för en femtilapp på loppis för att valla skidorna med. Har några gånger provat att få det helt rent när jag bytt valla och det går nästan inte! Vilket skrotjärn som helst går bra, gärna ett som inte kan ånga så slipper du det bekymret (för vem vill ångvalla sina G1000-plagg?)

Så jag skulle nog ha ett separat för att valla kläder, surt att sabba sin fina herringbone en halvtimme innan Nobelmiddagen bara för att man vill vara torr i skogen...

Samma här som hos flera andra
Har 3 strykjärn
Ett för kläder (ångstrykjärn)
Ett för Fjällräven G1000 vax (det jag hade innan det fanns ångstrykjärn)
Ett för skidorna (bättre beg på Myrorna för några 10:eek:r)

Per

Kan det inte vara praktiskt med impregnerad finskjorta? Stärkta kragar och allt. Den behöver inte tvättas lika ofta eftersom svettdropparna pärlar sig och rinner ned i kallingarna.
Haha, nä kolla på myrorna efter ett gammalt för några tior. Själv tycker jag att den sitter bättre när man stryker in den, men det finns många åsikter om detta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips