Antenn och Batteritid?

En kanske knäpp fråga, ökar livslängden på batterierna när man har extern antenn kopplad till GPS:en, läste nåt i forumet om nån som kunde använda sin antenn i 200 timmar, tycker det låter skumt!!???

Nån som kan nåt om det här, skriv! För jag införskaffar en antenn bums om det är på det viset!

MVH

/Marcus
 
Nä, batteriernas kapacitet är ju den samma. Men hur länge de räckewr beror ju på hur mycket ström apparaten de driver förbrukar.

En GPS som använder sin egen antenn, t ex en Vista, får antagligen då oftare jobba med att försöka hålla kontakt och söka satelliter. Sånt gör att den drar mer ström vid sämre mottagningsförhållanden än om den ligger stilla i perfekt miljö med fri sikt mot himlen.

Om man till denna då använder en yttre antenn som förstärker signalerna, så kommer ju Vistan själv att dra mindre ström och dess batterier att räcka längre. Men sen har vi ju de batterier som driver själva antennen. Det kanske är en väldigt energisnål antenn och det är antennens batterier som kanske räcker 200 tim, även om det låter väl fantastiskt bra i mina öron?!

MVH Tony
 
Extern antenn

Externa antenner till GPS får strömförsörjning från GPS enheten så troligtvis kommer dina batterier att ta slut fortare.
 
Kanske en dum fråga

men drar verkligen antenner ström? Är det inte en passiv enhet? Någon som är bra på elektrinik?

Rent logiskt: Om en radio har en antenn som är en meter och batterierna håller i 2 timmar. Förlänger jag antennen (och detta skulle innebära ökad strömförbrukning) borde tiden minska.

Om jag kopplar radioantennen till elementet (radiatorn) i min lägenhet borde batteriet således ta slut i princip direkt eftersom antennen nu är gigantisk (all metall i anslutning till vattenledningarna).

Helt osäker på att jag har rätt tror jag inte sambandet finns och vill därför göra gällande att antennen inte påverkar batteritiden.

/föhl
 
Antenner

Antennerna som används till GPS är oftast aktiva, dvs. dom har en inbyggd förstärkare i antennen som förstärker signalen.
 
Antenner

Diskussionen har blivit lite otydlig. Det finns tre slags antenner till GPS-mottagare:

1. Inbyggd antenn. En sådan har alla handburna mottagare.

2. Extern antenn. Vissa handmottagare har ett uttag (Ext. Ant. Hookup) där man kan ansluta en extra antenn, t.ex. Garmin GPS 12XL, GPS 76, GPSMAP 76 och GPSMAP 76S. Den finns som särskilt tillbehör. Enbart extern antenn finns naturligtvis på de större mottagare som monteras fast i bil eller båt. Den ström som behövs för en extern antenn tas från GPS-mottagarens batterier, om systemet inte har yttre strömförsörjning från ett bilbatteri. Själva antennen är en enhet, vars utseende eller storlek man inte kan ändra. Hur lång kabeln är från antennenheten till GPS-mottagaren saknar väl betydelse för strömåtgången.

3. Återstrålande antenn (reradiating antenna). Fungerar på alla mottagare, men avsedd främst för dem som inte har uttag enligt punkt 2. En mottagarenhet (stor som en tablettask) tar emot signaler från satelliterna, signalerna förstärks och återutsänds från ett litet antennspröt, som placeras nära GPS-mottagaren (dess inbyggda antenn). Hela detta antennsystem har egen strömförsörjning, från ett cig-uttag eller från andra batterier. Strömförbrukningen är förhållandevis låg. (Jag håller med om att 200 timmar verkar vara en glädjekalkyl. Min egen RA-45, se nedan, drar nog ur ett niovoltsbatteri på fem eller tio timmar. Men man behöver bara ha antennen påslagen när mottagningsförhållandena är dåliga – t.ex. i skog eller inne i bil, särskilt om den har metallbelagd vindruta.) En sådan antenn kan väl inte påverka strömåtgången i GPS-mottagaren åt någotdera hållet. Man kan hitta sådana antenner på t.ex. http://www.gpsw.co.uk/ (RRAD eller RA-45 och -46) och på http://www.pc-mobile.net/gpsant.htm.

Ytterligare info finns bl.a. i den gamla tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12180.
 
Re: Antenner

Memme; sa:
Den ström som behövs för en extern antenn tas från GPS-mottagarens batterier, om systemet inte har yttre strömförsörjning från ett bilbatteri.
Hur sker den matningen. Jag har alltid bara sett dessa antenner anslutas med en koaxialkabel. Kör man verkligen strömförsörjningen därigenom?

Har externa antenner möjligen någon separat strömmatningskabel som aldrig syns på bilderna? Var ansluter man då den på GPS:en.
 
Strömmatning i koax

Det är mkt vanligt att strömmata via koaxialkabeln. Framför allt antennförstärkare till tv-antennen kan matas den vägen. Jag kan tänka mig att man utnyttjar samma sätt även i detta fallet.
/Leif
 
Äldre GPS-mottagare från Garmin hade 5 volt i koaxen till externa antennen, nyare har 3 volt.

Beträffande strömförbrukningen så är det lite trixigt att ange en direkt förändring p g a följande.
En mottagare med inbyggd antenn drar lite ström om mottagaren slipper räkna mycket, dvs om mottagnigen är bra.
Om förhållandena försämras så går sökfunktionen igång oftare o drar lite mer ström (kanske).

Med extern antenn så går det åt lite ström för att driva den men i gengäld så slipper mottagaren söka om hela tiden.
Med återutsändande antenn gäller i princip ovanstående för vanlig extern antenn.

Ytterligare en fördel med återutsändande eller extern antenn är att mottagaren kan ligga i fickan och antennen sitter på ryggsäckslocket eller liknande, Då funkar trackloggen fortfarande utan bekymmer.
 
gundj; sa:
Äldre GPS-mottagare från Garmin hade 5 volt i koaxen till externa antennen, nyare har 3 volt.
Tänk vilket bra ställe det här är. Jag skulle aldrig kommit på tanken att mäta spänningen över antennanslutningen men mycket riktigt, 2,83 pigga Volt hittade jag som låg och lurpassade i min GPS V. Nu är jag lite klokare. Tack killar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.