Antal personer på halvrep

Varför bara topprep? Borde väl i praktiken även funka att leda på ett ensamt halvrep? Ponera att jag klättrar med dubbelrep, sätter en säkring i vilken jag klipper i ena repet, tar en susare ner i den säkringen. Då belastar jag väl bara det ena repet? Vilket borde göra det safe att leda på i ensamt tillstånd också.

Dubbelrep: Ska klara fallet ensamt men du har en back up.
Enkelrep: Ska vara så biffigt att du inte behöver back up.
 
Back-up var liksom det magiska ordet när logiken haltar!

Man förstår ju hur det är tänkt, men samtidigt kan man ju konstatera att med dubbelrepsteknik kommer repen aldrig att vara "jämviktade" och då blir det ju förstemansfall på ETT rep.
Det uppenbart farligaste fallet måste vara om man startar från stand och faller direkt efter första mellansäkringen, då har man hög fallfaktor och det andra repet aktiveras inte förrän man fallit förbi standplatsen.
Startar man från marken så är det ju också så att efter första mellansäkringen (eller kanske även efter andra, tredje om de är på samma rep), så faller man i ett rep, och går det av så kommer man att kratra utan att rep nummer två gör nån nytta. Troligen gäller detta en bit upp ytterligare eftersom det kan vara stor risk för markfall även när man klippt båda repen en gång - om repet i den övre mellansäkringen går av (eller säkringen rippar).

Jag har inga halvrep, och blir inte sugen på att skaffa...
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En bekant till mig hoppade av den svenska UIAA-guide utbildningen delvis för att de krävde dubbla enkelrep vid all klättring där. Hon tyckte det var idiotiskt.
Det tycker jag med.

On topic så kan man såklart se en viss ökad säkerhet med att vara inknuten i enkelrep som andreman, men jag vill nog hävda att den ökade säkerheten väger mindre än den ökade säkerheten för 1a-man att 1: få klättra på halvrep med lägre fångryck vid eventuella fall (1emansfall är ju statistiskt mycket farligare än 2emansfall) , 2: ha något enklare rephantering vid simultansäkring av 2 2e-män och 3: ha en lättare packning vid lång(a) dag(ar) på berget.

PS, att ha gjort ankare på 1 isskruv behöver inte diskuteras här, eller överhuvudtaget.

UIAGM heter det och har inget med UIAA att göra.

Uppenbarligen Off topic enligt vissa...
Jag ber om ursäkt om jag drog upp ett domstolsbeslut i ett ämne som jag såg som närliggande. Men jag tycker att en intressant aspekt är att en domstol kan avgöra vad som ska vara praxis vid klättring. En domstol kan uppenbarligen avgöra vad som är praxis vid professionellt utövande men kan samma sak hända vid privat klättring. Den enda rättegång kag kunde påminna mig om som gäller säkerhet och redundans var den hänvisade incidenten på Tour Ronde. Jag skulle vara glad om någon kunde hänvisa till rättegången som gällde halvrep kontra enkelrep.
 
Det är inte ointressant med rättegångar, men det som gäller i ett land gäller ju inte säkert i ett annat land.
Personligen tycker jag att tillverkarens anvisningar känns rätt tillräckliga, men man kan säkert gå längre om man menar att guiden har ansvar att göra bedömningar kring de totala förutsättningarna i ett viss case. Kanske kan man komma fram till att det är dumt att ta upp nån på ett halvrep eller Joker, eller t o m enkelrep, och det t ex anses vara en uppenbar risk för stenslag.

Jag kan tänka mig att domstolarna i vissa länder ser hårdare på detta än svenska domstolar.
 
Be inte om ursäkt, Bob

UIAGM heter det och har inget med UIAA att göra.

Uppenbarligen Off topic enligt vissa...
Jag ber om ursäkt om jag drog upp ett domstolsbeslut i ett ämne som jag såg som närliggande. Men jag tycker att en intressant aspekt är att en domstol kan avgöra vad som ska vara praxis vid klättring. En domstol kan uppenbarligen avgöra vad som är praxis vid professionellt utövande men kan samma sak hända vid privat klättring. Den enda rättegång kag kunde påminna mig om som gäller säkerhet och redundans var den hänvisade incidenten på Tour Ronde. Jag skulle vara glad om någon kunde hänvisa till rättegången som gällde halvrep kontra enkelrep.

det är som vanligt för mycket tyckande utan angivande utav relevanta källor...

Det är inte ointressant med rättegångar, men det som gäller i ett land gäller ju inte säkert i ett annat land.
Personligen tycker jag att tillverkarens anvisningar känns rätt tillräckliga, men man kan säkert gå längre om man menar att guiden har ansvar att göra bedömningar kring de totala förutsättningarna i ett viss case. Kanske kan man komma fram till att det är dumt att ta upp nån på ett halvrep eller Joker, eller t o m enkelrep, och det t ex anses vara en uppenbar risk för stenslag.

Jag kan tänka mig att domstolarna i vissa länder ser hårdare på detta än svenska domstolar.

och, ja, domstolar i andra länder ser annorlunda och hårdare på ansvarsfrågan, t ex i Tyskland kan man dömas till ansvar i en klätterolycka.

Källa: Sicherheit und Risiko in Fels und Eis, DAV.

Ciao!

Ulf
 
Startar man från marken så är det ju också så att efter första mellansäkringen (eller kanske även efter andra, tredje om de är på samma rep), så faller man i ett rep, och går det av så kommer man att kratra utan att rep nummer två gör nån nytta. Troligen gäller detta en bit upp ytterligare eftersom det kan vara stor risk för markfall även när man klippt båda repen en gång - om repet i den övre mellansäkringen går av (eller säkringen rippar).

Jag har inga halvrep, och blir inte sugen på att skaffa...

Tja, om repet i översta säkringen går av eller säkringen rippar, så är det ju knappast mindre chans att kratra om du bara har enkelrep :D
 
Bob, vad jag menade var att jag tror att alla här anser det som oansvarigt att göra stand i endast en isskruv. Rättegångsprocedurer i olika länder kan jag inget om och lägger mig inte i.

Det är inte ointressant med rättegångar, men det som gäller i ett land gäller ju inte säkert i ett annat land.
Personligen tycker jag att tillverkarens anvisningar känns rätt tillräckliga, men man kan säkert gå längre om man menar att guiden har ansvar att göra bedömningar kring de totala förutsättningarna i ett viss case. Kanske kan man komma fram till att det är dumt att ta upp nån på ett halvrep eller Joker, eller t o m enkelrep, och det t ex anses vara en uppenbar risk för stenslag.

Jag kan tänka mig att domstolarna i vissa länder ser hårdare på detta än svenska domstolar.
 
Tja, om repet i översta säkringen går av eller säkringen rippar, så är det ju knappast mindre chans att kratra om du bara har enkelrep :D

Nänä, men det är ju mindre chans att ett enkelrep går av in the first place. Håller med Mezzner, blir inte heller sugen på att skaffa dubbelrep.
 
Tja, om repet i översta säkringen går av eller säkringen rippar, så är det ju knappast mindre chans att kratra om du bara har enkelrep :D

Nja, rippar det så kvittar det ju, men sannolikheten att ett enkelrep går av är ju mindre.

EDIT, läste inte tråden till slut innan jag svarade...
 
Eftersom jag är auktoriserad och inte skulle blinka om jag såg nån ta upp två pers på varsitt halvrep, så är jag väldigt nyfiken på om någon fått fram fakta i frågan.

Personligen har jag oerhört svårt att se något problem. Belastningen vid topprepsklättring är så oerhört mycket lägre än vid lead så repen har gott och väl marginal. Att sedan saker kan kapas över kanter är alltid ett problem. Större vid tunnare rep så klart, men det finns ingen magisk gräns. Men jag är villig att ompröva om någon kan visa på rekommendationer från tillverkare eller andra auktoriteter!

Ha det!

John
 
Det är väl lite det som är problemet, avsaknaden av magisk gräns. Det är inte binärt: farligt eller ofarligt.
Det finns väl mycket som talar för att man klarar sig bra som toppsäkrad med ett 6 mm repsnöre, som säkringsmannen håller väl sträckt under en replängd. Det vore knappast att rekommendera, men det är nog inte direkt sannolikt att det skulle gå av vid ett fall.

Ett halvrep som är tunnare än ett enkelrep kommer "alltid" att erbjuda något mindre marginal än ett enkelrep, så frågan är ju bara vilken marginal som är OK. Och återigen, bara för att den frågan inte har ett enkelt svar, så innebär det inte att man då helt kan bortse från den.

Jag tycker nog en sån här diskussion kan ha ett visst värde även om det skulle sluta utan att någon kan säga tvärsäkert huruvida det är korrekt eller inte att säkra nån på ett halvrep. De flesta som läst nån del av tråden har troligen tänkt och ifrågasatt på ett sunt sätt.
 
Det var inte bristen på magisk gräns som var poängen, men jag kanske var otydlig. Poängen är att om halvrepet är ok att leda på (dvs det skall tåla förstemansfall, om än med ett andra rep som backup) så skall det naturligtvis tåla kroppsviktsbelastning. Men som sagt jag är villig att böja mig om det finns något belägg för motsatsen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips