antal goretex-lager?

Har tvålagers goretex någon fördel framför trelagers förutom priset? Lämpar sig olika antal lager för olika aktiviteter/årstider? Vill inte lägga ut mer än nödvändigt för en jacka...
 
Olika lager

Hej,

Skillnaden mellan två och trelagers kläder är som Du säkert redan har märkt att tvålagers har ett löst innerfoder och trelagers inte har det.

Detta gör att trelagers är slitstarkare. Exakt hur mycket är jag osäker på och jag har sett många olika uppgifter.

Nackdelen med tvålagers är fodret som av vissa kan upplevas som irriterande och att det kan samlas is (av bl.a. kondens) i och innanför fodret vid mycket kallt väder.

Tvålagersjackor kan upplevas som smidigare och inte lika stela som trelagers kläder - vilket ju är en fördel.

Själv har jag använt ett par tvålagers byxor under det senaste året, främst på vårvintern men även under sommaren. De har fungerat mycket bra.

Jag har också haft en trelagersjacka under många år som fungerat i alla väder.

Det viktiga att grejerna passar och att yttertyget passar det som kläderna ska användas till.
 
Som du säger så blir det lättare is på två lagers plagg, men is blir det på alla plagg när man har pacerat -20 graders sträcket så jag tycket att det inte spelar så stor roll på den punkten...

Det är lite av en storleks fråga också, har du köpt en för stor jacka så hamnar yttertyget för lång från kroppen och kropps värmen som måste finnas för att "trycka" ut kondensen i en GT jacka, köper man en för liten så blir man ett korvskinn=)...
Men för att åter gå till fråga så är det som sagt var vikitgast att du har tänkt igenom vad du ska använda den till och därefter gör en bedöming huruvida du ska ha en smidigare 2 eller en 3 lagers jacka...

2 lagers jackor kan nog tänkas vara lite mer året runt jacka än en tre lagers. P.g.a. den har ju ett lager färre membran som du måste trycka ut fukten genom...


[Ändrat av pemberton 2002-01-08 kl 13:37]
 
tänkta användingsområden

Tack för era svar. Jag har tänkt att använda jackan så gott som året runt (inte på vintern om det är allt för kallt, dvs definitivt inte kallare än -15 grader). Det jag vill ha jackan till är bla kajaking, cykling (inte hårdträning), allmänt friluftsliv och även att kunna ha den "på stan". Är dock ingen extrem friluftsmänniska, utan vill bara ha en jacka som funkar hyfsat för de aktiviteter som jag har nämnt ovan. Tror att en goretex-jacka borde funka hyfsat. Men så var det ju det där med två eller tre lager...
 
Instick

Bara ett litet klargörande så ingen missuppfattar (jag har hört folk göra det nyligen nämligen)

Skillnaden mellan 2-3 lager är INTE antal lager GoreTex-membran utan sättet på vilket detta "sitter i jackan/byxorna", antingen limmat på ett tyg och ibland med ett löst nätfoder hängande på insidan.

Lite petigt kanske men allt för att undvika missförstånd :)
 
En jacka till allt?

Hmm... problemställningen känns igen. Låt mig uttrycka mina synpunkter. Tvärtom tidigare inlägg skulle jag vilja påstå att en 3-ply jacka är mer allround än en 2-ply.
(Tar mig friheten att använda den amerikanska terminologin eftersom den svenska 2/3 "lager" som tidigare påpekats är ganska vilseledande... ;-)

Som regnjacka på sommaren så finns det ju inget nätfoder i 3-ply jackan som kan bli fuktigt och ta tid att torka. Enda egentliga nackdelen som jag ser det med 3-ply är att jackan blir stel och/eller "prasslig".

Fördelen med 2-ply är att jackan blir mjukare och smidigare.

Det som verkligen avgör slitstyrkan är valet av yttertyg snarare än om det är 2/3-konstruktion. (Tex gamla Marmot Climbing III som är 3-ply är bra mycket kraftigare än de flesta 2-ply jackor och det finns många exempel på vice versa).

Själv har jag en tunn och lätt 3-ply på sommaren och en kraftigare 2-ply på vintern som tål mer slitage vid tex utförsåkning och alpin klättring. Att använda 2-ply jackan som regnplagg på sommaren (att tex cykla eller vandra i) skulle för min del leda till att jag kokade bort...

Tyvärr återstår den perfekta jackan än att uppfinna - tills dess får man nöja sig med en halvbra kompromiss eller finna sig i att ha flera jackor.

/Magnus
 
Re: Olika lager

(Anders Vestergren) skrev:

Detta gör att trelagers är slitstarkare. Exakt hur mycket är jag osäker på och jag har sett många olika uppgifter.


Tror att detta till vis del är lite dubbelt . Trelagers gortex kan kännas som om att de är mer slitstarkt men är å andra sidan mer utsatt för vassa föremål och slitage eftersom det inte har något foder som skyddar det. Klockor,kardborband och dylikt river lätt sönder mebranet och dess skydds väv.
 
prassel, prassel...

vill man njuta av den fridfulla naturen ska man inte köpa 3-lagers...den prasslar olidligt....varför inte en vanlig anorak i fjällrävens G-1000-väv och ett separat regnjacka för 500 SEK ??....och då blir det ändå ett par tusenlappar över....jag tvekar själv huruvida det verkligen är värt att investera i en 2-lagers GT-XCR jacka....inte så mycket för pengarna skull utan för att funktionen förmodligen blir bättre med ovannämda alternativ...köper man GT-XCR går säkert minst en tusenlapp bara till licenskostnaden, för att få det tvivelaktiga "nöjet" att göra reklam för GT....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.