GoreTex och saltvatten

Ska ut med polaren och segla på västkusten snart och undrar om min G-tex jacka tar stryk av saltet eller inte. Vore lite surt om den blir kass av lite saltvattenstänk.

//Martin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad jag har hört så är det bara att andningen blir lite sämre pga saltkristaller. Sköljs lätt bort i sötvatten när resan är över. Dessutom finns det ju numera en hel del sjöställ i Gore-tex så det bör ju fungera ganska bra ändå.

GoreTex-membranet borde inte kunna täppas igen av salt, eftersom dess porer inte släpper igenom vattendroppar (de släppar bara igenom vattenånga och mig veterligen kan vattenånga inte innehålla salt).

Möjligen kan yttertyg och foder "täppas till" av saltavlagringar, men det borde ju som sagt var gåt bort med tvätt i sötvatten.

Gores membran används ju t.ex. som luftfälla för infusionsledningar inom medicinsk teknik (alltså dropp), och där använder man ju ofta koksalt och glukos i infusionslösningarna.

Man blir våt...

Det trista är att ytter-tyget blir saltmättat. När sedan jackan torkar sitter saltet kvar. Så fort den minsta lilla fukt finns i luften (dimma) så suger jackan upp det och blir fuktig. Skölj av jackan när du får tillfälle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips