Annorlunda tältsäck

Jag läste ett tips om vintertältning. Tänkte höra om någon provat det.

När man river tältet (tunneltält) så drar man ur stängerna halvvägs och viker de över tältduken, sedan rullar man ihop tältet från Absiden. Så paketet blir lika långt som halva stängerna.

Så när man sedan reser tältet så hamnar absiden från vinden. Så vid matlagning i Absiden behöver inte fukten transporteras genom hela tältet innan det åker ut.

Så resultatet blir ett väldigt långt paket som man stoppar i en lång packpåse (tältkondom kallade han det för).
Sedan när man slår upp tältet i t ex hård vind så fäster man det i marken med två tältpinnar sedan rullar ut hela tältet från Absiden. Och gör resterande i omvänd ordning.

Det hela medför att det skall vara mycket lättare/säkrare att slå upp tältet i oväder. Någon som provat det? och någon som vet var man kan få tag i en sådan lång påse?

Hos din lokala segelmakare. Annars ett lätt DIY projekt.
Blåser det är det klokt att ligga på tältduken tills tältbotten är ankrad.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett skidfodral kanske skulle gå bra:
http://www.xxl.se/vintersport/langd...skidfodral-universal-215-cm/p/1028868_1_style

Kostar 99 :- bara, lite väl dyrt med Hillebergs packpåse, men den kanske har fördelar och är bättre ?

Inte ens den mest inbitna Hillebergian kan väl på allvar tro att en packpåse med hilleberglogga är bättre och säkrare än alla andra packpåsar? :)

De är ju så snälla att man får exakta måtten, så man har lätt att göra en egen DIY-kopia av påsen.
Skidfodralet fungerar säkert lika bra.
När man har pulka, behövs packpåsen? Rullar man ihop tältet runt stängerna, lägger det i pulkan och har en lagom stor, tunn pressenning på toppen som binds fast över allt borde fungera utmärkt. Man får ta gott vara på påsen med markpinnar bara. Saker som är känsliga för fukt får man naturligtvis packa i vattentäta påsar.

Har aldrig använt pulka på vintertur, så här är det rena spekulationer. ;-)

Senast ändrad:
Jag hade köpt en hillebergsäck....

Inte för att jag är övertygad om överlägsenheten, utan mest för att det är en bekväm lösning som man vet funkar. Skidfodral låter dels onödigt tungt och dessutom är ju frågan om "korven" blir för tjock?!? Glöm inte bort att ett tält gärna "växer" efter ett gäng dagar med låga temperaturer!

LightDans förslag att lägga direkt i pulkan borde dock funka. Jag hade i och för sig i så fall spänt ett gäng remmar runt "korven" för att hålla ihop den.....men då jag personligen gillar att ha allt, inklusive snöpinnarna i ett paket, hade jag nog bitit i det sura äpplet och köpt HB påse trots allt...

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips