Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Jag kanske minns fel, men har för mig att JEN tidigare skrev på nån tidigare webbsida att han inte körde Jetski över atlanten själv, utan han var med som filmare/fotograf, åkte i supportbåten då?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2060709.stm

Nån som är bättre på internetarkeologi kanske kan dementera.

(Han säger väl inte rätt ut att det var han som körde, men det framställs ju lite så på hans "tidigare expeditioner" och artiklar om honom)

Läser man hans cv på wikipedia ligger den under "mixed expeditions" vad det nu betyder, men på sin egen hemsida framgår det att han var chef för foto och supportbåten. Man kan tycka att det kunde framgå klarare vad han menar med mixed. Kan ju betyda att det är fler inblandade eller att det är blandade sätt att ta sig fram.

Bekräftar väl att han inte själv åkt jetskin.

http://www.johanernstnilson.se/adventure2006/expeditions/transatlantic_Jetski/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/User:Johanernstnilson
 
Egen wikipediasida

Det där med egen wikipedia sida är ju superintressant. Det talar ju verkligen om hur man ser på sig själv. Ta t.ex det här från johans egen wikisida: http://en.wikipedia.org/wiki/User:Johanernstnilson :

"The Brand" by Niklas Olovzon (Swedish version)

Varumärket ”Johan Ernst Nilson" - Niklas Olovzon, varumärkesexpert och partner på kommunikationsbyrån S&B.

Ett starkt varumärke kännetecknas bl.a. av autenticitet, att det levererar mervärden, att det finns en intressant historia att berätta samt att det är unikt positionerat gentemot sina konkurrenter.


autencitet var det ja :)
 
Jag kan ju hålla med i att historien i den här tråden gör J E N unik. Jag hoppas innerligt att ingen annan har omgett sig med så mycket "story telling" och "vatten över huvudet", som man ju faktiskt nämner i Wikitexten.

Wikipedia kan ju i övrigt redigeras av vem som helst, och jag antar att en länk till den här tråden borde ligga bland referenserna till texten på Wikipedia.
 
Vilken cirkus det kommer bli när huvudpersonen själv ska förklara sig!
(Har inte läst allt och kanske missat något men har han JEN uttalat sig någonstans ang artiklarna i AB & Outside?)

Ja inlagg #7 i debatten ar fran hans fb-sida:

Han har skrivit ett kort svar själv om det på fb "Efter en lång dag på cykeln fick jag reda på att någon har skrivit massa skit om mig i svensk media. Detta gör mig förstås extremt ledsen när jag sliter som ett djur hela dagarna. Jag har cyklat genom 17 länder, gjort två extrema polar traverser och ska nu segla över till Antarktis. Debatten gäller dels att jag flög till Antarktis pga av isbergen, vilken distans jag nu gör med segelbåt. Den andra är en kort distans uppe i Arktis som jag var tvungen att ta via air lift då vi inte hade något val. Det fanns ingen is kvar att gå på till Grönland. Denna distans åker jag upp och gör igen i juni. Istället för att tycka att jag är en envis jäkel som spenderar snart 15 månader ute på samma äventyr och inte ger mig, så tycker tydligen någon att jag inte gör ett bra jobb. Visste inte att det var en tävling? Jag sliter i alla fall vidare. Jag gör detta för mig själv och inte för att slå något äventyrs rekord. Extremt tråkigt att journalisten varken kontaktade mig eller kollade fakta. Mot Antarktis....!"

Detta svar ledde till att JENs vanner pa fb drog slutsatsen att Outside inte kollat fakta och saledes var fullstandigt ute och cyklade :)

Men den sista kommentaren fran Johan "Extremt tråkigt att journalisten varken kontaktade mig eller kollade fakta." verkar dock inte stamma om man ska tro det som star i dagensmedia som snackat med Johan under pagaende expedition...
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3428932.ece

Magnus H, jag hittar inte bildspelet du nämner ovan. Kan du länka?
Claes

Kolla den har lanken. Jag vet inte om den ar oppen for endast vanner eller for alla.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150674647280913.387252.690915912&type=3

Det handlar om att han cyklat nedfor Death Road och inte uppfor vilket ar minst sagt skumt. Fran Wikipedia:
- The North Yungas Road (Death Road) is a 61-kilometre or 69-kilometre road leading from La Paz to Coroico, 56 kilometres northeast of La Paz in the Yungas region of Bolivia.
- A South Yungas Road exists that connects La Paz to Chulumani, 64 kilometres east of La Paz, and is considered to be nearly as dangerous as the North Road


Johan kom ju fran Cuzco i Peru via Reserva Nacional Manupuri-Heath till La Paz. Och jag vill minnas att jag har sett bilder fran Lake Titicaca pa hans facebook (kommer inte at det nu). Och da passerar han varken norra eller sodra Death Road. Efter La Paz drog han ju ivag soderut till Salar De Uyuni och da passerar han inte heller varken Coroico eller Chulumani. Om han inte cyklat en omvag.

En teori ar att han inte cyklat alls fran Lima/Cuzco till La Paz. Det var ju da han korde 200 mil pa ett par dagar. Och att han gjort en utflykt fran La Paz for att kora Death Road nedfor och for Johan fel hall. For att sedan ta bilen upp till La Paz igen. Det ar en popular stracka bland resenarer i omradet att rulla nedfor Death Road till Coroico och ta en bastu dar. Teorin starks av att han fipplade till det med en bild fran Kina over just den har strackan.

Han skrev den 28 april pa sin blogg att han ska filma i 1-2 veckor i Sydamerika innan han far upp till Arktis och betar av sista biten. Kan det vara sa att han ska cykla Lima/Cuzco till La Paz da det antagligen ar det tydligaste fusket?

Med tanke på allt som skrivits hittills, hur är det med hans bok, Seven Summits - The Photo Book? Många fina bilder, men är det hans bilder?

I en av hans bocker som jag kopte. Vet ej vilken. Sa hittade jag en bild som var min. Men det stod ett annat namn som fotograf. Jag mejlade Johan om detta och fick ett bra svar. Han var helt perplex och menade att han ar svinnoga med sina bilder och kunde inte forsta att detta hant. Han bad sa hemskt mycket om ursakt. Vi var pa samma Elbrusresa och efter den sa laddade flera av oss upp bilder pa en gemensam plats. Sa det var inte sa konstigt att Johan fatt tag i en av mina bilder. Jag kan till och med tanka mig att han fragat om han far anvanda dem som han ar med pa sjalv. Vilket jag bor ha svarat ja pa. Men det var ju trist att han inte namngav mig som fotograf. Men efter omstandigheterna ar det inte sa konstigt.

Daremot ar det en trakigare historia med den fjarde bilden i det har bildspelet...
http://www.escapement.uk.com/news/2...planet-from-north-pole-to-the-south-pole.html
Jag ar ganska saker pa att den ocksa ar min. Det ar fran Elbrus och Johan har definitivt inte tagit bilden da han befann sig pa en annan plats pa berget just da. Och efter det som framkommit i den har traden verkar det vara vardagsmat for JEN att "lana" andras bilder. Sa direkt perplex bor han inte ha blivit av nagot som har med bilder att gora.

Jag kanske minns fel, men har för mig att JEN tidigare skrev på nån tidigare webbsida att han inte körde Jetski över atlanten själv, utan han var med som filmare/fotograf, åkte i supportbåten då?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2060709.stm

Nån som är bättre på internetarkeologi kanske kan dementera.

(Han säger väl inte rätt ut att det var han som körde, men det framställs ju lite så på hans "tidigare expeditioner" och artiklar om honom)

Johan har berattat foljande for mig, ungefarligt citat: "Jag filmade en kille som korde jetski over Atlanten och eftersom jag akte bredvid hela vagen och filmade sa har jag ocksa kort jetski over Atlanten". Nu svarade jag nog inte alls pa det just da men man behover inte vara Einstein for rakna ut att han inte korde hela vagen sjalv. Han satt nog mest i foljebaten. Han borde med andra ord ta bort det fran sin CV eller tydliggora filmandet.
 
Ja inlagg #7 i debatten ar fran hans fb-sida:



Detta svar ledde till att JENs vanner pa fb drog slutsatsen att Outside inte kollat fakta och saledes var fullstandigt ute och cyklade :)

Men den sista kommentaren fran Johan "Extremt tråkigt att journalisten varken kontaktade mig eller kollade fakta." verkar dock inte stamma om man ska tro det som star i dagensmedia som snackat med Johan under pagaende expedition...
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3428932.ece



Kolla den har lanken. Jag vet inte om den ar oppen for endast vanner eller for alla.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150674647280913.387252.690915912&type=3

Det handlar om att han cyklat nedfor Death Road och inte uppfor vilket ar minst sagt skumt. Fran Wikipedia:
- The North Yungas Road (Death Road) is a 61-kilometre or 69-kilometre road leading from La Paz to Coroico, 56 kilometres northeast of La Paz in the Yungas region of Bolivia.
- A South Yungas Road exists that connects La Paz to Chulumani, 64 kilometres east of La Paz, and is considered to be nearly as dangerous as the North Road


Johan kom ju fran Cuzco i Peru via Reserva Nacional Manupuri-Heath till La Paz. Och jag vill minnas att jag har sett bilder fran Lake Titicaca pa hans facebook (kommer inte at det nu). Och da passerar han varken norra eller sodra Death Road. Efter La Paz drog han ju ivag soderut till Salar De Uyuni och da passerar han inte heller varken Coroico eller Chulumani. Om han inte cyklat en omvag.

En teori ar att han inte cyklat alls fran Lima/Cuzco till La Paz. Det var ju da han korde 200 mil pa ett par dagar. Och att han gjort en utflykt fran La Paz for att kora Death Road nedfor och for Johan fel hall. For att sedan ta bilen upp till La Paz igen. Det ar en popular stracka bland resenarer i omradet att rulla nedfor Death Road till Coroico och ta en bastu dar. Teorin starks av att han fipplade till det med en bild fran Kina over just den har strackan.

Han skrev den 28 april pa sin blogg att han ska filma i 1-2 veckor i Sydamerika innan han far upp till Arktis och betar av sista biten. Kan det vara sa att han ska cykla Lima/Cuzco till La Paz da det antagligen ar det tydligaste fusket?



I en av hans bocker som jag kopte. Vet ej vilken. Sa hittade jag en bild som var min. Men det stod ett annat namn som fotograf. Jag mejlade Johan om detta och fick ett bra svar. Han var helt perplex och menade att han ar svinnoga med sina bilder och kunde inte forsta att detta hant. Han bad sa hemskt mycket om ursakt. Vi var pa samma Elbrusresa och efter den sa laddade flera av oss upp bilder pa en gemensam plats. Sa det var inte sa konstigt att Johan fatt tag i en av mina bilder. Jag kan till och med tanka mig att han fragat om han far anvanda dem som han ar med pa sjalv. Vilket jag bor ha svarat ja pa. Men det var ju trist att han inte namngav mig som fotograf. Men efter omstandigheterna ar det inte sa konstigt.

Daremot ar det en trakigare historia med den fjarde bilden i det har bildspelet...
http://www.escapement.uk.com/news/2...planet-from-north-pole-to-the-south-pole.html
Jag ar ganska saker pa att den ocksa ar min. Det ar fran Elbrus och Johan har definitivt inte tagit bilden da han befann sig pa en annan plats pa berget just da. Och efter det som framkommit i den har traden verkar det vara vardagsmat for JEN att "lana" andras bilder. Sa direkt perplex bor han inte ha blivit av nagot som har med bilder att gora.



Johan har berattat foljande for mig, ungefarligt citat: "Jag filmade en kille som korde jetski over Atlanten och eftersom jag akte bredvid hela vagen och filmade sa har jag ocksa kort jetski over Atlanten". Nu svarade jag nog inte alls pa det just da men man behover inte vara Einstein for rakna ut att han inte korde hela vagen sjalv. Han satt nog mest i foljebaten. Han borde med andra ord ta bort det fran sin CV eller tydliggora filmandet.

Använde ni lift eller pistmasin på väg upp/ner för Elbrus? Om ja är det bara att stryka Elbrus från JENs CV också.
 
Använde ni lift eller pistmasin på väg upp/ner för Elbrus? Om ja är det bara att stryka Elbrus från JENs CV också.

Det var en blandad kompott. Nastan hela gruppen utom 3-4 personer gick hela vagen upp. De andra 3-4 personerna tog liften. Det berodde pa att en kille brot foten typ pa acklimatiseringsberget och behovde nagon dag extra vila for att fa ner foten i kangan. Nagon var galet forkyld eller om det var magen. Johan var en av dem som tog liften. Jag kommer inte ihag orsaken till det.

Pa nedvagen tog nastan hela gruppen utom 3-4 personer liften ner. Orsaken till det var nog att de trodde att sista biten ner var trist. Johan var en av dem som akte lift ner.
 
Det var en blandad kompott. Nastan hela gruppen utom 3-4 personer gick hela vagen upp. De andra 3-4 personerna tog liften. Det berodde pa att en kille brot foten typ pa acklimatiseringsberget och behovde nagon dag extra vila for att fa ner foten i kangan. Nagon var galet forkyld eller om det var magen. Johan var en av dem som tog liften. Jag kommer inte ihag orsaken till det.

Pa nedvagen tog nastan hela gruppen utom 3-4 personer liften ner. Orsaken till det var nog att de trodde att sista biten ner var trist. Johan var en av dem som akte lift ner.

Bort med Elbrus alltså. Inte ens expeditionsstil. Kanske får vi kalla den typen av bestigningar "liftstil"
 
Bort med Elbrus alltså. Inte ens expeditionsstil. Kanske får vi kalla den typen av bestigningar "liftstil"

Tror JEN hade ont i ryggen, därför han tog liften upp och ner då tillsammans med några andra i gruppen. Men han har väl iofs varit där fler gånger efter sommaren 2005. Nåt av de senare besöken han claimar för 7 summits tror jag. Som guide/gruppledare för företagsresor m.m. Har iofs ingen aning om de också var liftassisterade.
.
 
Om man har tillräckligt ont nånstans så kanske man bör åka helikopter upp och ned?
Eller om man är sängliggande kanske man bör stanna på hotellet - men det borde kanske inte räknas som bestigning då...

Sen är det ju lite speciellt med berg där det finns lift över huvud taget. Då finns det kanske anledning att vara VÄLDIGT tydlig med hur man gjort. Normalt sett är det väl i och för sig ingen som påstår att de klättrat till nån Dolomittopp om de i själva verket åkt lift...

Det knepiga är väl på riktigt höga berg där man kan tillryggalägga åtskillinga av höjdmetrarna per bil eller flyg. Det är ju inte alla som menar att man måste starta vid Indiska Oceanen för att få räkna sin Everestbestigning (eller annan Himalayabestigning.).
Jag är dock rätt nöjd med att jag var ned till stranden av Albysjön innan jag besteg Häggsta igår kväll. Tyvärr är det ju några meter till Östersjönivå, men jag hade å andra sidan ett elakt skavsår. Därför gick jag efter klättringen direkt till parkeringen utan att gå till stranden igen.
 
Bort med Elbrus alltså. Inte ens expeditionsstil. Kanske får vi kalla den typen av bestigningar "liftstil"

Jag haller med Dig. Har man tagit liften upp eller ner har man inte bestigit Elbrus. Med det resonemanget sa forsvinner, skulle jag gissa, aven Seven Summits fran Johans CV. Med reservation for om han varit dar fler ganger och nagon av dessa ganger inte anvant lift och eller pistmaskin.

Det ar dock valdigt vanligt att resor med guide till Elbrus anvander bade lift och pistmaskin for att gora resan kortare och billigare. Skulle gissa att det finns en och annan ytterligare som claimar Seven Summits som fuskat pa Elbrus.
 
Föresten...Släpper dom inte in dig i Burma Janne?

Det är inga problem med att ta sig in i landet, men jag tar mig inte in på sättet jag vill. Har därför cyklat runt en del i Yunnan (Kina) och Vietnam i väntan på nyheter från en person i Burma. Förhoppningen är att han ska fixa så jag ska slipper flyga in och att jag kan ta mig på egen hand till bergen i norr, vilket verkar svårt med nuvarande regler. Alternativet är att boka en all inclusive tour och pröjsa $ $$$ eller kanske till och med $$ $$$. Känns inte ens som ett alternativ.

(Han säger väl inte rätt ut att det var han som körde, men det framställs ju lite så på hans "tidigare expeditioner" och artiklar om honom)

Om en expedition finns med på ens CV anser jag att funktionen/positionen/deltagargraden ska klargöras.
Jag är övertygad om att de flesta som läser "Jetski over the Atlantic" utgår ifrån att JEN faktiskt suttit på jetskin och korsat Atlanten.

Referenser om att det är så finns överallt.
"Johan Ernst Nilson gör sin 28:e expedition världen över. Förutom att klättra i berg har han bland annat flugit till Afrika i gummibåt och kört jet-ski över Atlanten".
http://www.resume.se/nyheter/pr/2007/10/16/pr-byrans-kupp-pa-antarkti/

I denna artikel vidareutvecklas påståendet:
"Han har kört jetski över Atlanten, från Rom till New York".
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13494255.ab?partner=www

Inte nog med det.
I Audis pdf om JEN får man dessutom veta att han lärde sig färdigheterna under väg.
Sidan åtta.
"...crossed the Atlantic by jet ski, teaching himself the skills as he went."
http://www.audi-reports.de/ar2010/data/pdf/en_pole2pole.pdf

Sanningen är en helt annan.
Påståendet att JEN skulle korsat Atlanten med Jeski från Rom till New York är en lögn på flera sätt.
Personen som korsade Atlanten heter som tidigare påpekats Alvaro de Marichalar.
JEN var någon form av filmare, tekniker eller "bollkalle" på expeditionen - INTE personen som körde jetskin.
JEN var dessutom INTE ens med från Rom till New York.
Han blev ombedd att lämna expeditionen i Antigua den 26 maj.
Alvaro anländer ca två månader senare (24 juli) till New York .

Detta är klart och tydligt berättat, på två språk, i den mycket detaljerade expeditionsrapporten.

"Mas tarde me voy con Fernando y José al supermercado para hacer el primer aprovisionamiento de víveres del nuevo nodriza llamado "BLUE" Cuando acabo en el súper, hablo con Johan. La expedición se está haciendo dura y no hay mucho espacio en el nuevo barco. Acordamos que vuelva a Suecia".

"But late I go away with Fernando and Jose to the supermarket to make the first supplying of food of new called boat " BLUE " When I finish in the super , I speak with Johan. The expedition is becoming hard and there is not much space in the new boat. We decided that he has to return to Sweden".

http://www.atlantik2001.com/dia26-4.html

I denna video påstår JEN visserligen att han var expeditionsledare, men även detta påstående finner jag anmärkningsvärt av två skäl:
1. Expeditionsledaren brukar i regel inte vara den man kickar ut från expeditionen.
2. JEN finns inte omnämnd över huvud taget i den extremt långa listan av involverade personer.
http://www.atlantik2001.com/home.html

--------------------------------------------------------

Det jag finner mest intressant av allt med JEN är att så fort man kollar upp något i hans förflutna leder det genast vidare till fler och fler tvivelaktiga påståenden. Det känns ofta som om man hamnat i en ändlös labyrint av sliranden, flagranta lögner och supersaltade uttalanden.

Det räcker med att ta en titt på Aftonbladet-artikeln jag länkade till ovan. Den innehåller extremt vilseledande information även om Pole2pole.
"Johan Ernst Nilson tänker bli först på cykel mellan nord- och sydpolen".
"Johan Ernst Nilson, 42, vill slå världsrekord – och cykla från nord- till sydpolen".
"Den 6 april inledde Stockholmssonen Johan Ernst Nilson världsrekordförsöket att cykla mellan jordens två poler".
"Cykelexpeditionen från nord- till sydpolen har ingen gjort tidigare".

Eftersom samma sak nämns FYRA gånger med ytterst små omformuleringar antar jag att jag inte kan ha misstolkat totalt.
JEN ska alltså cykla från pol till pol.
Misstolkar Aftonbladets reporter JEN så kopiöst, eller är JENs uttalande så diffust att man inte kan lasta reportern?

Och hur uppkommer missförstånd som de nedan?
"Äventyraren Johan Ernst Nilson leder världens första expedition från Nordpolen till Sydpolen: The Last Great Adventure – Pole2Pole. Han ska därmed överträffa bägge de historiska polarforskarna Amundsen och Shackleton.
Resan har aldrig tidigare genomförts och han ska göra det utan motoriserad hjälp och helt ensam".
http://torbjornsassersson.pengakoll.nu/

I ovan tre meningar finner jag hela FEM "missförstånd".
"Världens första expedition från Nordpolen till Sydpolen". - Skitsnack.
"Han ska därmed överträffa bägge de historiska polarforskarna Amundsen och Shackleton". - En bedömningsak, men definitivt extremt kontroversiellt.
"Resan har aldrig tidigare genomförts..." - Skitsnack.
"...utan motoriserad hjälp och helt ensam". - Skitsnack gånger två.

"Johan Ernst Nilson är idag även ambassadör för världens största miljöorganisation Internationella Naturvårdsunionen".

Jag kan inte finna JEN på IUCNs lista över ambassadörer. Inte heller i listan för "Patrons of Nature", om jag eller någon annan missförstått något längs vägen. De enda svenskar jag finner där är Mattias Klum och Prins Carl Philip.
http://www.iucn.org/about/union/iucn_ambassadors/
http://www.iucn.org/about/union/patrons_of_nature/
Ett fel som detta måste vila på IUCNs axlar. Dåligt uppdaterad webplats antar jag, för en uppgift som denna måste helt enkelt vara sann.

--------------------------------------------------------------------

Den flitigt omtalade följebilen ser för övrigt ut så här.

Bilen före avfärd.
2946057-original.jpg


Bilen under väg.
59bc84e4-310a-48d8-a318-3b85a7489700.jpg


Fler bilder med koppling till Audi.

Före avfärd - JEN i vindtunnel hos Audi.
bbf919b2ed9c7bc0_400x400ar.jpg


Besök hos Audi i Colombia.
audi_visita2_co_704x396.jpg


------------------------------------------

Ska se om jag hittar lite käk här i Dien Bien Phu. Vilodag, monsunregn och kass uppkoppling. Hälsningar från Vietnam.
Fortsättning följer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.