Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Det var som tusan. Ja alla hans vanner trodde ju att han cyklat den dar vagen och var mycket imponerade.

Han la nyligen ut ett bildspel pa Facebook fran Death Road i Bolivia nar han cyklade dar. Det ar bara det att bilderna visar att Johan korde den nedfor. Vilket ar lite konstigt eftersom det ar motsatta hallet mot vad han cyklar.

Nagon mer som reagerat pa det och kanske sitter pa en forklaring?

Nja, enligt wikipedia går vägen mellan La Paz 3600 möh över ett bergspass på nästan 5000 möh (Rinconada) och går sedan utför ner till Coroico på ca 1000 möh. Så rent teoretiskt kan man ha utförbilder även om man kommer norrifrån. Men de mer intressanta delarna av den vägen lär han ha trampat uppför, enligt kartan. Har ej sett bildspelet, då jag är med i VVF (Våga vägra facebook).

Sen finns det tydligen en södra Yungas road också mot Chulumani. Och den går utför från La Paz.
 
Nja, enligt wikipedia går vägen mellan La Paz 3600 möh över ett bergspass på nästan 5000 möh (Rinconada) och går sedan utför ner till Coroico på ca 1000 möh. Så rent teoretiskt kan man ha utförbilder även om man kommer norrifrån. Men de mer intressanta delarna av den vägen lär han ha trampat uppför, enligt kartan. Har ej sett bildspelet, då jag är med i VVF (Våga vägra facebook).

Sen finns det tydligen en södra Yungas road också mot Chulumani. Och den går utför från La Paz.

De flesta om inte alla bilder var utforbilder. Och det var inte backen ner till La Paz, det ar jag saker pa. Underlaget var i huvudsak asfalt vilket det inte var nar jag cyklade men det var nagra ar sedan sa det kan ju ha andrats. Jag tycker inte heller den sodra vagen kanns rimlig med tanke pa hans riktning.

Mojligen att det ar en annan del av vagen, typ ett tiotal mil bort, och som normalt inte kallas for The Death Road.

Men det var val i narheten av La Paz som han cyklade 141 mil pa ett dygn sa nagot skumt ar det i det har omradet.
 
Vilken imponerande expedition!!

Låt mig gissa... Sverige-Norge-Finland? ;)

Ett varv kring röset sitter ju inte fel ;). Själva turen kan rekommenderas, vandring längs Nordkalottleden en bit ner i de norska fjällen, sedan in i Råstuområdet och tillbaka till Sveriges nordligaste by Keinovuopio :).

...och taxiresan, bara en sån sak ;)...

//J
 
Sa olika man kan tycka.

1. Nja sa mycket enligt plan var det nog inte. Man kan ju bland annat hitta foljande citat pa hans hemsida: "After reaching the two poles in 1909 and 1911, Mt Everest in 1953 and the Seven Summits in 1986. What else is there to explore, or to conquer? After over 30 expeditions in 100 countries explorer Johan Ernst Nilson started to plan his biggest adventure ever; a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"

"2000 mil utan motor. För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor."


Nar han gick ut med det har sa satte han ribban till en tavling aven om att han senare har sagt att han inte visste att det var en tavling. Resans svarighet ligger ju i att gora det utan avbrott. Sen tycker jag att det ar ganska sjalvklart att han sjalv sag det som ett misslyckande med flygningarna i Kanada eftersom han medvetet morkade det pa sin blogg. Sa har skrev han: "Instead of moving in the wrong direction it is be better to really sit down and think." och "Now starts Part 2 finally after a couple of days of waiting and resting. I needed some rest but it feels good to start over again now and to get up on the bike.", Istallet for att skriva att han varit tvungen att flyga 2 ganger.

2. Det ar ju en av de springande punkterna. Han far hoppa och dela upp expeditionen hur mycket han vill men i min mening kan han inte havda att han har klarat av resan sa som det var tankt fran borjan. Pole2pole utan motor.

Ponera att jag springer ett maratonlopp och det kommer en redig uppforsbacke vid 10 km. Jag hoppar da in i en buss och aker over den. Nar jag kommer till 30 km far jag hora att det ar en grym medvind pa upploppet sa jag hoppar snabbt in i en bil for att gora den strackan i basta vader. Tva dagar senare aker jag tillbaka och springer uppforsbacken samt den milen som jag hoppade over. Kan jag sen saga att jag klarat av att springa ett maraton? Nix.

4. Han kanske inte sitter med en kall ol men jag ar helt overtygad om att han hoppar in i foljebilen ibland eller tar sig fram pa andra satt an att cykla. Och i samband med den senaste seglingen sa har han gjort nagot omojligt om han sager sig ha cyklat mellan Lima och Cuzco. Vilket ar 100 mil eller sa. Foljande positionsangivelser har han pa sin blogg.

11 mars norr om Lima i Peru.
13 mars soder om Lima.
16 mars Ushuaia. (Dar seglingen startar)
Ca 20-31 mars segling till Antarktis.
1 april soder om Rio Gallegos. (Dar seglingen slutade)
2 april Cuzco i Peru.

Det ser ut som om han flygit fran Lima och borjat cykla igen fran Cuzco och saledes hoppat over de cirka 100 milen. Man kan ju verkligen fraga sig varfor han inte skriver tydligare pa sin blogg vad han har for sig.

Att han skulle flyga vid de båda polerna var redan förutbestämt innan expeditionen påbörjades. Om flygningarna blev färre, fler eller i annan riktning är också helt okey enligt de riktlinjer som drogs upp innan expeditionen.

Det klimatkompenseras.

Men som sagt. flera flygningar var bestämt.

Ja, klart han får hoppa hur mycket han vill. Det är ju hans expedition!?
Inte min, inte din, inte någon annans.

Att vi sen tycker det är skit... ja, så är det ju. Men självklart får han hoppa hur mycket han vill.

Om han hoppar in i följebilen?
Ja, kanske.
Som jag sagt innan verkar målet vara det han eftersträvar framför själva resan dit. Så det är mycket möjligt.

Själv bryr jag mig inte överhuvudtaget då jag slutade följa spektaklet för länge sedan.
 
Att han skulle flyga vid de båda polerna var redan förutbestämt innan expeditionen påbörjades. Om flygningarna blev färre, fler eller i annan riktning är också helt okey enligt de riktlinjer som drogs upp innan expeditionen.
Det klimatkompenseras.
Men som sagt. flera flygningar var bestämt.

Nu vet jag inte om Du spelar dum eller om Du ar dum. Men det ar ju en ENORMT stor skillnad pa flygningarna till och fran polerna for att kunna starta och sluta den unika resan och flygningar som sker mellan polerna. Han skulle ju ta sig mellan nord och sydpolen UTAN MOTOR och han har ocksa sagt att det ar ett av de svaraste projekten som nagon nagonsin forsokt sig pa. Vilket i och for sig ar skitsnack. Men som man inte kan tolka pa annat satt an att nagra fler flygningar inte var inplanerade fran borjan.

Alltsa flygningar mellan polerna for att gora resan enklare. Till och fran diverse moten raknar jag inte in har. For resonerar man som Du att han kan flyga hur mycket som helst, det klimatkompenseras, sa forsvinner ju hela svarigheten med projektet. Med den klausulen kan han flyga hela vagen mellan polerna och betala in 2000 kr eller vad det handlar om i utslappskostnad och vips sa har han tagit sig mellan polerna MED MOTOR men klimatneutralt. Vilket da skulle vara samma sak som UTAN MOTOR. Sa korkat ar det bara inte.

Citat:
"2000 mil utan motor. För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor."


Ja, klart han får hoppa hur mycket han vill. Det är ju hans expedition!?
Inte min, inte din, inte någon annans. Att vi sen tycker det är skit... ja, så är det ju. Men självklart får han hoppa hur mycket han vill.

Du missade min poang. Han kan flyga och han kan dela upp strackorna. Men han kan samtidigt inte havda att han klarat att ta sig mellan polerna utan motor. Klimatneutralt och utan motor ar inte samma sak.
 
Och nu är den Kinesiska boliviabilden borta från JEN:s fb-sida....

Om alla stulna bilder på hans blogg och på Facebook skulle ifrågasättas skulle JEN nog få ta ett break på ett par dagar för ägna sig åt storstädning på heltid. I stort sett ALLA BRA foton är stulna. Många är dessutom helt malplacerade och visar andra platser (t.o.m. andra världsdelar) än de JEN befunnit sig på vid tillfället han bloggade.
Detta har pågått från ruta ett av cyklingen.
Tre exempel från olika tidsperioder av resan.

Tidigt på resan.
nuuk.jpg


Bild avsedd att skildra Tuktoyatuk, norra Kanada/Nunavut.
http://www.pole2pole.net/2011/06/02/strangers-are-friends-you-dont-know-yet/

Egentligen från Nuuk 2007. Grönland.
http://www.guardian.co.uk/world/2007/sep/12/gender.sciencenews

Mitten av resan.
jeju.jpg


Bild avsedd att skildra Mexiko.
http://www.pole2pole.net/2011/10/05/salina-cruz-in-strong-winds/

Från Jeju Island, Sydkorea. Se "wonder" nummer 6.
http://www.scalewatcher.co.uk/blog/index.php/2009/07/beautiful-water-7-wonders-of-nature/

Nyligen från resan.
cuzco.jpg


Bild som ska skildra Bolivia (på Facebook) är egentligen från Peru.
https://www.facebook.com/johanernstnilson?sk=wall (5 april)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...51196230913_690915912_9620746_984314660_n.jpg

Finns överallt på webben, tex. här:
http://delargy.com/2005_3_Peru/peru1_Cuzco.htm

Varför JEN får lite "påsk känsla" (sic) av denna bild får var och en gissa sig till. Det är möjligt att jag är helt fel ute, men jag fick lite halvkassa vibbar av kommentaren.

Jag anser det är lite mystiskt att "...en av världens mest välrenommerade upptäcktsresande och naturfotografer" måste sno ihop hela den kvalitativa delen av sitt fotomaterial. Att han dessutom inte har en aning om var bilderna kommer ifrån är skrämmande.

Hastigheten minskar ganska radikalt för tillfället. Från den 12/4 till den 17/4 drygt 300 km. Från Las Tejas de Abajo till Guajal.

Det verkar som om han tog sig några vilodagar i "högst medelmåttig hastighet" för att nu återigen visa vad han går för.
Sträckan Guajal till Embalse Los Barreales avverkades i en rasande fart.
1241 km på tre dagar ger ett snitt på ca 413,7 km/dag.

Den 17e i Guajal.
http://www.pole2pole.net/2012/04/17/memories-from-the-salt-desert/
Den 20e nära Ambalse Los Barreales.
http://www.pole2pole.net/2012/04/20/sos-a-fantastic-organization/
 
Han får ju Terje H att framstå som en hederns och ärans man.
Fullständigt obegripligt att någon beter sig så, och tror sig komma undan med det.

Om det inte var för hans egen blogg kunde man tro att JEN aldrig hört talas om internet.
 
Nu vet jag inte om Du spelar dum eller om Du ar dum. Men det ar ju en ENORMT stor skillnad pa flygningarna till och fran polerna for att kunna starta och sluta den unika resan och flygningar som sker mellan polerna. Han skulle ju ta sig mellan nord och sydpolen UTAN MOTOR och han har ocksa sagt att det ar ett av de svaraste projekten som nagon nagonsin forsokt sig pa. Vilket i och for sig ar skitsnack. Men som man inte kan tolka pa annat satt an att nagra fler flygningar inte var inplanerade fran borjan.

Alltsa flygningar mellan polerna for att gora resan enklare. Till och fran diverse moten raknar jag inte in har. For resonerar man som Du att han kan flyga hur mycket som helst, det klimatkompenseras, sa forsvinner ju hela svarigheten med projektet. Med den klausulen kan han flyga hela vagen mellan polerna och betala in 2000 kr eller vad det handlar om i utslappskostnad och vips sa har han tagit sig mellan polerna MED MOTOR men klimatneutralt. Vilket da skulle vara samma sak som UTAN MOTOR. Sa korkat ar det bara inte.

Citat:
"2000 mil utan motor. För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor."




Du missade min poang. Han kan flyga och han kan dela upp strackorna. Men han kan samtidigt inte havda att han klarat att ta sig mellan polerna utan motor. Klimatneutralt och utan motor ar inte samma sak.

Det framgår också hur tydligt som helst att flyg kommer användas om andra sätt är omöjligt. Inte bara till och från polerna.
Om så är fallet kommer dessa klimatkompenseras.

således är Expeditionen sådan att han teoretiskt skulle kunna flyga hela vägen och ändå komma undan med att ha lyckats med expeditionen.

Om vi nu ska hårddra det hela litegranna...

Varför du är så illröd i ansiktet och upprörd har jag ingen aning om men helt stabil verkar du inte...
Slappna av nu.
Det är JENS expedition. Inte din.

Han gör väl som han vill, helst eftersom han håller sig till de linjer som är satt för expeditionen.

Att du och jag tycker det är ett tråkigt äventyr är ju en annan sak. Men det finns andra att följa där ute... tro mig.
 
Det framgår också hur tydligt som helst att flyg kommer användas om andra sätt är omöjligt. Inte bara till och från polerna.
Om så är fallet kommer dessa klimatkompenseras.

således är Expeditionen sådan att han teoretiskt skulle kunna flyga hela vägen och ändå komma undan med att ha lyckats med expeditionen.

Om vi nu ska hårddra det hela litegranna...

Varför du är så illröd i ansiktet och upprörd har jag ingen aning om men helt stabil verkar du inte...
Slappna av nu.
Det är JENS expedition. Inte din.

Han gör väl som han vill, helst eftersom han håller sig till de linjer som är satt för expeditionen.

Att du och jag tycker det är ett tråkigt äventyr är ju en annan sak. Men det finns andra att följa där ute... tro mig.
Jag håller med dig i sak, typ, men jag tycker det är jäkligt tragiskt att presentera en expedition som:

För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor. Via Grönland, Nord- och Sydamerika ska äventyraren Johan Ernst Nilson cykla, segla, åka hundspann och kitesurfa från norr till söder.

och sedan ha tillräckligt mycket finstilt för att kunna flyga hela vägen, kasta några tusenlappar på "klimatkompensering" och påstå att man klarat expeditionen. Ärligt talat, jag tycker inte sånt hör hemma inom friluftsliv. Pratar jag med en telefonförsäljare så är det ungefär vad jag väntar mig, men att det här resonemanget tar sig in i expeditionssvängen är jag inte ett dugg komfortabel med.
 
Jag håller med dig i sak, typ, men jag tycker det är jäkligt tragiskt att presentera en expedition som:

För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor. Via Grönland, Nord- och Sydamerika ska äventyraren Johan Ernst Nilson cykla, segla, åka hundspann och kitesurfa från norr till söder.

och sedan ha tillräckligt mycket finstilt för att kunna flyga hela vägen, kasta några tusenlappar på "klimatkompensering" och påstå att man klarat expeditionen. Ärligt talat, jag tycker inte sånt hör hemma inom friluftsliv. Pratar jag med en telefonförsäljare så är det ungefär vad jag väntar mig, men att det här resonemanget tar sig in i expeditionssvängen är jag inte ett dugg komfortabel med.

Jag håller helt med dig.

Expeditionen är som ett dåligt mobilabonemang där det med stora bokstäver basuneras ut att saker och ting endast kostar 1kr.
För att sedan när man läser vidare får en nota på 4374kr...

Att sån skit även kommit in i den här branschen är tragiskt. Väldigt tragiskt.

Det är ju snarare det man kan ha invändningar emot, snarare än att han använde ett flygplan för mycket eller en motorbåt.
För enligt expeditionen får andra hjälpmedel användas där naturkraft är omöjligt.

Visst, Kanske smart att skriva in en hjälplina.
Men enligt mig är det ju just hjälplinor som gör denna typ av "äventyr" så himla medelsvensson.

Ja, i det här fallet är det ju under det. Då följebil och hela köret är med.

Och rent krasst skulle han även kunna hoppa in i följebilen och åka med en sväng och ändå hålla sig inom expeditionens ramar. Bara att påstå att naturkraft va omöjligt och skylla på skada, tidsaspekter eller vad som helst.

Bilderna däremot är ju en sorglig historia men förklaras garanterat av att det är nån annan än JEN som sitter och skriver o lägger ut dessa bilder. Googlar upp lite sjyssta images tillsammans med den text som ska läggas ut...

Om ni vill ha en story med RIKTIGA bilder så följ mig på www.travelante.se , haha.
 
Bilderna däremot är ju en sorglig historia men förklaras garanterat av att det är nån annan än JEN som sitter och skriver o lägger ut dessa bilder.

Tror jag inte ett ögonblick på.
Bildstölder har varit en röd tråd genom hela hans "karriär".
Redan 2001 då han genomförde sin Flying Boat Expedition var en stor del av bildmaterialet stulet. Exakt samma arrogans mot omgivningen visades även då.
Att ingen höjt ögonbrynen över att JEN använt bilder från tex. Canadian Rockies för att gestalta en resa genom Europa finner jag helt obegripligt.

"JENs bild":
http://www.johanernstnilson.se/adventure2006/expeditions/Africa_Flying_Boat/pictures/11.html

Bild från Kanada:
http://www.flyinginflatableboats.com/Img00008.html

För enligt expeditionen får andra hjälpmedel användas där naturkraft är omöjligt.

JENs motto: "Det finns ingenting som är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid”.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.