Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Lugn i stormen...

Man ska komma ihåg att JEN inte skriver sin blogg i kronologisk ordning och garanterat ibland med fördröjning och ibland inte.

Så det behöver inte vara fusk.

Den svenska avundsjukan verkar ha gjort sig riktigt påmind i den här tråden.

Däremot råder det ingen tvivel om att hastigheten är... FORT.
Det brukar heta att "målet är inte det viktigaste utan resan dit". Men i det här fallet är det solklart att det endast är målet som gäller.

Varför väljer han inte att göra intressanta saker under resans gång? Ut i buschen, bestig nått berg, paddla nedför en flod, utforska nån avlägsen plats.

Jag förstår inte varför han gör detta överhuvudtaget. Det finns ju MÄNGDER med cyklister som cyklat samma sträcka på ett MYCKET mer intressant sätt.

Jag förstår ingenting av det här "äventyret" men jag tror inte ett dugg på något fuskande.
 
Crazy crazy road here in Bolivia...or in China?

Ny uppdatering idag pa pole2pole. Johan ar i Salta, Argentina.
Det betyder:
5 april La Paz, Bolivia.
12 april Salta, Argentina.
Distans 1212 km enligt GM.

Mer an 17 mil om dagen 7 dagar i strack. Inte helt omojligt men valdigt tufft.

Håller helt med.
173 km om dagen är inte alls omöjligt med tanke på att JEN vid upprepade tillfällen påvisat hur stark han är. Lite kortare dagsdistanser än vanligt, men man får ha i åtanke att JEN verkar ha tagit en liten sidotripp till KINA under den gångna veckan.

På JENs Facebooksida kan nämligen klart och tydligt se ett foto av Taihangbergen i Kina. Den visar närmare bestämt den fantastiska "tunnelvägen" i närheten av Guoliangcun.
Guoliangcun.jpg


Han påstår visserligen att bilden är från Bolivia, men det är felaktigt. Bilden är definitivt från Kina.
http://www.losapos.com/guoliang_tunnel_road
 
Vilken cirkus det kommer bli när huvudpersonen själv ska förklara sig!
(Har inte läst allt och kanske missat något men har han JEN uttalat sig någonstans ang artiklarna i AB & Outside?)
 
Håller helt med.
173 km om dagen är inte alls omöjligt med tanke på att JEN vid upprepade tillfällen påvisat hur stark han är. Lite kortare dagsdistanser än vanligt, men man får ha i åtanke att JEN verkar ha tagit en liten sidotripp till KINA under den gångna veckan.

På JENs Facebooksida kan nämligen klart och tydligt se ett foto av Taihangbergen i Kina. Den visar närmare bestämt den fantastiska "tunnelvägen" i närheten av Guoliangcun.
Guoliangcun.jpg


Han påstår visserligen att bilden är från Bolivia, men det är felaktigt. Bilden är definitivt från Kina.
http://www.losapos.com/guoliang_tunnel_road

Men va f-n e detta!

Sen hatten av för dig Corax. Du är friluftslivets Janne Josefsson. Medans mainstream media sväljer de kända äventyrarnas pressrealser med hull och hår ser du i igenom dem direkt. Du börjar samla på dig ett par riktigt stora sccop nu. Tänk om utsidan kunde anställa dig på heltid som grävande journalist för det finns garranterat mycket mer att dyka i där ute.
 
Det är mera en Baron Münchausen berättelse delvis underhållande men tröttande med alla överdrifter.
Heder till Jannes sättande under brännglaset.
 
Man ska komma ihåg att JEN inte skriver sin blogg i kronologisk ordning och garanterat ibland med fördröjning och ibland inte.

Så det behöver inte vara fusk.

Den svenska avundsjukan verkar ha gjort sig riktigt påmind i den här tråden.

Däremot råder det ingen tvivel om att hastigheten är... FORT.

Jag förstår ingenting av det här "äventyret" men jag tror inte ett dugg på något fuskande.

Vad menar Du med den svenska avundsjukan i den har traden?

Och Du tror inte pa nagot fuskande.

Hur ser Du t.ex. pa att han flog tva ganger i norra Kanada utan att namna det pa sin blogg och nar Outside uppmarksammade det sa kom det fram att han ska aka tillbaka och gora den strackan nu i juni? Eller har Du nagon annan information om detta?

Och hur ser Du pa det har med att han delar upp expeditionen och inte gor strackorna i en foljd vilket ar brukligt i polartraverser, bergsbestigningar, bla band paddlingar och att det var sa han marknadsforde expeditionen fran borjan?

Och hur ser Du pa klimatvinklingen nar han flyger kors och tvars och dessutom anvander foljebil nar ingen annan langfardscyklist gor det?

Men det var val cykelstrackorna Du syftade pa som inte ar fusk. Visst, det kan vara lite fordrojning med inlaggen pa hans blogg aven om jag inte tror det. Men de strackor han sager sig ha cyklat ar fullstandigt orimliga aven med foljebil och aven om han ar en galet stark cyklist och aven om datumen pa bloggen ar lite fel.

Och nar allt tyder pa att han kor bil eller flyger vissa strackor sa hjalper det ju inte till att han lagger ut en bild fran Kina med inneborden att han just cyklat den galna vagen.
 
Hur ser Du t.ex. pa att han flog tva ganger i norra Kanada utan att namna det pa sin blogg och nar Outside uppmarksammade det sa kom det fram att han ska aka tillbaka och gora den strackan nu i juni? Eller har Du nagon annan information om detta?

Och hur ser Du pa det har med att han delar upp expeditionen och inte gor strackorna i en foljd vilket ar brukligt i polartraverser, bergsbestigningar, bla band paddlingar och att det var sa han marknadsforde expeditionen fran borjan?

Och hur ser Du pa klimatvinklingen nar han flyger kors och tvars och dessutom anvander foljebil nar ingen annan langfardscyklist gor det?

Men det var val cykelstrackorna Du syftade pa som inte ar fusk. Visst, det kan vara lite fordrojning med inlaggen pa hans blogg aven om jag inte tror det. Men de strackor han sager sig ha cyklat ar fullstandigt orimliga aven med foljebil och aven om han ar en galet stark cyklist och aven om datumen pa bloggen ar lite fel.

Och nar allt tyder pa att han kor bil eller flyger vissa strackor sa hjalper det ju inte till att han lagger ut en bild fran Kina med inneborden att han just cyklat den galna vagen.


1. Det står utförligt på hans hemsida att han kommer att flyga vid polerna. och där det kan tänkas behövas.
Således är flygningarna i Norra Kanada helt enligt plan.

2. För det första behöver man ju inte gör det som är brukligt, eller hur? Tänk om alla gjorde exakt likadant hela tiden... hua.

Så om han hoppar fram och tillbaka är väl upp till honom.
Det finns ju MÄNGDER med personer som gjort samma cykelsträcka på ett mer intressant sätt, både vad gäller äventyr och upplägg.

3. Klimatvinkligen vad gäller följebil och flyg framgår också på hans sajt att det klimatkompenseras. Så det är helt i sin ordning efter vilka riktlinjer som satts upp.

4. Helt rätt. Jag tror inte ett dugg på den här fuskteorin.

Du tror på allvar alltså att han sitter i Cancun med en kall Heineken och hittar på alltsammans. Och i själva verket står cykeln hemma på gården?

Själv tycker jag att det bara är ett trist s.k "äventyr" som mest gått ut på tävlingscykling. Att göra saker så snabbt som möjligt är inget som intresserar mig.
 
1. Det står utförligt på hans hemsida att han kommer att flyga vid polerna. och där det kan tänkas behövas.
Således är flygningarna i Norra Kanada helt enligt plan.

2. För det första behöver man ju inte gör det som är brukligt, eller hur? Tänk om alla gjorde exakt likadant hela tiden... hua.

Så om han hoppar fram och tillbaka är väl upp till honom.
Det finns ju MÄNGDER med personer som gjort samma cykelsträcka på ett mer intressant sätt, både vad gäller äventyr och upplägg.

3. Klimatvinkligen vad gäller följebil och flyg framgår också på hans sajt att det klimatkompenseras. Så det är helt i sin ordning efter vilka riktlinjer som satts upp.

4. Helt rätt. Jag tror inte ett dugg på den här fuskteorin.

Du tror på allvar alltså att han sitter i Cancun med en kall Heineken och hittar på alltsammans. Och i själva verket står cykeln hemma på gården?

Själv tycker jag att det bara är ett trist s.k "äventyr" som mest gått ut på tävlingscykling. Att göra saker så snabbt som möjligt är inget som intresserar mig.

Sa olika man kan tycka.

1. Nja sa mycket enligt plan var det nog inte. Man kan ju bland annat hitta foljande citat pa hans hemsida: "After reaching the two poles in 1909 and 1911, Mt Everest in 1953 and the Seven Summits in 1986. What else is there to explore, or to conquer? After over 30 expeditions in 100 countries explorer Johan Ernst Nilson started to plan his biggest adventure ever; a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"

"2000 mil utan motor. För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor."


Nar han gick ut med det har sa satte han ribban till en tavling aven om att han senare har sagt att han inte visste att det var en tavling. Resans svarighet ligger ju i att gora det utan avbrott. Sen tycker jag att det ar ganska sjalvklart att han sjalv sag det som ett misslyckande med flygningarna i Kanada eftersom han medvetet morkade det pa sin blogg. Sa har skrev han: "Instead of moving in the wrong direction it is be better to really sit down and think." och "Now starts Part 2 finally after a couple of days of waiting and resting. I needed some rest but it feels good to start over again now and to get up on the bike.", Istallet for att skriva att han varit tvungen att flyga 2 ganger.

2. Det ar ju en av de springande punkterna. Han far hoppa och dela upp expeditionen hur mycket han vill men i min mening kan han inte havda att han har klarat av resan sa som det var tankt fran borjan. Pole2pole utan motor.

Ponera att jag springer ett maratonlopp och det kommer en redig uppforsbacke vid 10 km. Jag hoppar da in i en buss och aker over den. Nar jag kommer till 30 km far jag hora att det ar en grym medvind pa upploppet sa jag hoppar snabbt in i en bil for att gora den strackan i basta vader. Tva dagar senare aker jag tillbaka och springer uppforsbacken samt den milen som jag hoppade over. Kan jag sen saga att jag klarat av att springa ett maraton? Nix.

4. Han kanske inte sitter med en kall ol men jag ar helt overtygad om att han hoppar in i foljebilen ibland eller tar sig fram pa andra satt an att cykla. Och i samband med den senaste seglingen sa har han gjort nagot omojligt om han sager sig ha cyklat mellan Lima och Cuzco. Vilket ar 100 mil eller sa. Foljande positionsangivelser har han pa sin blogg.

11 mars norr om Lima i Peru.
13 mars soder om Lima.
16 mars Ushuaia. (Dar seglingen startar)
Ca 20-31 mars segling till Antarktis.
1 april soder om Rio Gallegos. (Dar seglingen slutade)
2 april Cuzco i Peru.

Det ser ut som om han flygit fran Lima och borjat cykla igen fran Cuzco och saledes hoppat over de cirka 100 milen. Man kan ju verkligen fraga sig varfor han inte skriver tydligare pa sin blogg vad han har for sig.
 
Intressant att han säger sig ha utfört 30 expeditioner i 100 länder. Nu tillhör jag den skara som sällan fördjupar mig i äventyrande, trots detta har jag ändå lite koll på Kropp, Skinnarmo, Corax m fl. Har dock aldrig hört talas om denne cykelman tidigare...

...efter bilden från "bolivia" i Kina anar jag varför...

//J
 
Intressant att han säger sig ha utfört 30 expeditioner i 100 länder. Nu tillhör jag den skara som sällan fördjupar mig i äventyrande, trots detta har jag ändå lite koll på Kropp, Skinnarmo, Corax m fl. Har dock aldrig hört talas om denne cykelman tidigare...

...efter bilden från "bolivia" i Kina anar jag varför...

//J

Ja det later lite kryddat. Faktiskt.

Han har en lista pa sin hemsida med 23 expeditioner. Men da saknas hans forsta cykling till Afrika. A andra sidan kallar han Mount Kinabalu for en expedition vilket ar ett 4095 meter hogt berg pa Borneo som man trekkar upp till toppen pa 2 dagar.

Hur manga lander det handlar om ar svart att rakna fram exakt. Men 14 lander hittar jag direkt. Sen har han cyklat, paddlat och flygit bat till Afrika. Det borde val vara 15 lander till om han tagit ungefar samma rutt da jag vill minnas att dessa turer slutade efter Gibraltar. Och sen har han seglat North West Passage samt kort Jetski over Atlanten. Vet inte hur manga lander det kan tankas toucha. Men det ser val ut som hogst 40 lander totalt.

Om han inte glomt nagra expeditioner pa sin hemsida sa later 100 lander valdigt konstigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...