Kom igen
Nu har jag läst texten i Outside, och även Johans svar på hemsidan samt i Dagens Media.
I min värld är det ett glasklart misslyckande av expeditionen.
Om man påstår att man ska göra det sista äventyret, att ta sig för egen maskin - utan hjälp av motorer - från Nordpolen till Sydpolen och i samma programförklaring jämför sig med Amundsen och Shackelton så förväntar jag mig att det är just så det ska gå till. Från punkt A till B i en sammanhängande resa. Allt annat är ett misslyckande.
Jag tycker det blir bara fånigt när han säger saker i stil med "jag kämpar på, det är ingen tävling, jag gör det för min egen skull". I så fall kanske man inte ska marknadsföra sig så hårt, utan genomföra expeditionen utan medieexponeringen.
Det blir lika löjligt när han säger att Explorersweb inte ser det som konstigt att man delar upp en expedition i flera sträckor, eftersom hela grejen med just den här resan är att genomföra "a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"
Jag må vara naiv, men säger man att man ska göra "the most difficult adventure project ever attempted" så förutsätter jag att man gör det helt själv, utan följebil, utan flygresor, utan att flyga in mat etc.
Att han nu harvar runt och flyger fram och tillbaka för att beta av hela sträckan känns bara fånigt. Bättre att erkänna sitt misslyckande och försöka igen.