Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Finns många av mediejättar med stora resurser och högutbildade journalister. Ändå lyckas ingen granska denna mannen fult ut.

Men man måste beundra JENs sätt att sälja in sig själv.
 
Jag spydde lite i munnen när jag läste de där, alltså...


Störst, bäst och vackrast, klarar allt han vill! Jesus har inget på den här killen!



Han ska minsann visa dem!



Jesus? Alldeles för blygsamt... Mannen är ett unikum, en gud!

Självklart är alla som tvivlade på hans tidigare bravader onda människor som sårade Johans känslor..



För Johan är ju inget omöjligt, allt folk kunde tvivla?





Ja, vem är egentligen Johan? Geni eller galen? Han vet nog bäst själv...
Nu är det ju helt uppenbart att han inte bara är fuskare utan fullblodsmytoman
 
Han är som en mount everest-bestigare som tvingas avbryta en bit från toppen och går ner igen. En tid senare tar han helikopter upp till platsen han avbröt på och med ny kraft gör han den sista biten upp till toppen.

Jätteimponerande! Verkligen!
 
Personligen tyckte jag att artikeln i DN var ännu ett exempel på hur skicklig JEN är att dupera media. Jag mejlade journalisten om detta och att de borde ha varit mer källkritiska, men hon tyckte att de hade belyst kritiken mot JEN tillräckligt.

Citat:

Hej Mats,
Vi tar upp kritiken i artikeln.
Vänliga hälsningar, Anna.


Mats
 
Personligen tyckte jag att artikeln i DN var ännu ett exempel på hur skicklig JEN är att dupera media. Jag mejlade journalisten om detta och att de borde ha varit mer källkritiska, men hon tyckte att de hade belyst kritiken mot JEN tillräckligt.

Citat:

Hej Mats,
Vi tar upp kritiken i artikeln.
Vänliga hälsningar, Anna.


Mats

Hon har nämnt det i förbigående i slutet av artikeln där många säkert redan har slutat läsa. Enbart med hans ord, inte grävt mer som att intervjua kritiker. Det anser jag gör det ännu alvarliggare, sänker rejält förtroendet för DN till Expressen och Aftonbladetnivå.
Har du mailat redaktionschefen och bett om uttalande därifrån?
 
Hon har nämnt det i förbigående i slutet av artikeln där många säkert redan har slutat läsa. Enbart med hans ord, inte grävt mer som att intervjua kritiker. Det anser jag gör det ännu alvarliggare, sänker rejält förtroendet för DN till Expressen och Aftonbladetnivå.
Har du mailat redaktionschefen och bett om uttalande därifrån?

Håller med, efter den korta passage där journalisten belyser anklagelserna mot JEN så ger hon ju vederbörande fritt medieutrymme att sitta och "gråta ut" i pressen. Citat från artikeln:

– I hela den här grejen mådde jag ganska dåligt. Det är klart att det tog. Jag gjorde 20 helsidor i en av USA:s största äventyrstidningar och Financial Times och Wall street journal och så satt ett gäng personer i Sverige och försökte förstöra det. Jag är fortfarande den enda person i Sverige som har gjort Nordpolen, Sydpolen och Everest. Jag har fortfarande Guinness rekordbok och S:t Eriksmedaljen, men det skrev de inget om.

Nej, har inte kontaktat redaktionschefen och tror inte heller det är lönt att göra det.

Mats
 
Journalisten som intervjuade JEN i Radio P5 ställde inga som helst kritiska frågor. Kritiken som framförts mot JEN nämndes överhuvudtaget inte.
 
Personligen tyckte jag att artikeln i DN var ännu ett exempel på hur skicklig JEN är att dupera media. Jag mejlade journalisten om detta och att de borde ha varit mer källkritiska, men hon tyckte att de hade belyst kritiken mot JEN tillräckligt.

Citat:

Hej Mats,
Vi tar upp kritiken i artikeln.
Vänliga hälsningar, Anna.


Mats

Halaj!

Nu tycker jag att det här börjar att bli lite löjligt.
Han fick höra beskyllningarna om fusk och han svarade på dem.
Det går liksom inte att vrida det ett varv till, därifrån.

Jag tycker att det framträder en bra bild av vad karln är för en, i reportaget.
Rubriken ger en ledtråd: Historieberättare med äventyr som livsstil
Mannen är inte en äventyrare som håller lite föredrag för att bekosta sina expeditioner, utan tvärtom: han är en föredragshållare, en showman, som knatar ut i spenaten lite då och då för att få stoff till sina föredrag.
När han håller låda på företagkick-offer och liknande och berättar hur han paddlar mellan bajskorvar så tror jag alla åhörare fattar att han skall tas med en matsked salt.
Och bilderna sen! De hymlar ju inte ens med att fotona är terjade!

//T
 
Jag tycker att det framträder en bra bild av vad karln är för en, i reportaget.
Rubriken ger en ledtråd: Historieberättare med äventyr som livsstil
Mannen är inte en äventyrare som håller lite föredrag för att bekosta sina expeditioner, utan tvärtom: han är en föredragshållare, en showman, som knatar ut i spenaten lite då och då för att få stoff till sina föredrag.
När han håller låda på företagkick-offer och liknande och berättar hur han paddlar mellan bajskorvar så tror jag alla åhörare fattar att han skall tas med en matsked salt.
Och bilderna sen! De hymlar ju inte ens med att fotona är terjade!

//T

Du slår nog huvudet på spiken här. För JEN handlar det inte om äventyret, att göra det på riktigt, det handlar inte om att hålla sig till några sorts etiska riktlinjer. Vad som spelar roll är att media och sponsorer får sin story så att alla som investerat pengar är nöjda. Bilder kan terjas, allt kan fejkas, bara man får ihop en bra story till slut, sen kan man dra på föreläsningsturne och glida ett tag.
 
Intervjuer

Det är ganska underhållande att titta på dom intervjuer han gjort efter vandringen Svt, Tv4 och BBC.
Finns på hans facebook. Angiven distans i dom olika intervjuerna.
Svt 40mil
Tv4 40-50mil
BBC 50mil.
 
Är det bara jag som ser likheterna med karaktären Thunder i Mammas nya kille i P3?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2399&grupp=4510



Jag spydde lite i munnen när jag läste de där, alltså...


Störst, bäst och vackrast, klarar allt han vill! Jesus har inget på den här killen!



Han ska minsann visa dem!



Jesus? Alldeles för blygsamt... Mannen är ett unikum, en gud!

Självklart är alla som tvivlade på hans tidigare bravader onda människor som sårade Johans känslor..



För Johan är ju inget omöjligt, allt folk kunde tvivla?



Ja, vem är egentligen Johan? Geni eller galen? Han vet nog bäst själv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.