Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Era svar verkar lite väl mycket jante lagen

Det verkar som du inte läst tråden.
Unsupported, hela vägen, miljövänligt, för egen kraft etc. Inte en träff för JEN mer än i anslaget!

Har själv bilat Chile till CA, det var inte miljövänligt, men vi gjorde det i en riktning och i en följd. Även om vi fick flyga en bit där det då inte fanns väg och byta bil för att den gamla kom bort, de som tog den behövde den säkert. Det var dammigt, varmt, långt, annorlunda. Vi hade ingen sponsring utan betalade själva, dumbommar givetvis. Men en upplevelse rikare.
 
Seobserver: Tror att qvert syftar på de sista två svaren. (personligen har jag svårt för både Strängs självförhärligande och Henkes allmänt sötsliskiga självförminskande kommentarer).

Och, snälla, tillbaka till topic. Och skippa pajkastningen. Det tjänar inget till. Lägg fram fakta eller teorier, men bittra oneliners gör bara att tråden blir jobbigare att läsa. :)
 
Seobserver: Tror att qvert syftar på de sista två svaren. (personligen har jag svårt för både Strängs självförhärligande och Henkes allmänt sötsliskiga självförminskande kommentarer).

Och, snälla, tillbaka till topic. Och skippa pajkastningen. Det tjänar inget till. Lägg fram fakta eller teorier, men bittra oneliners gör bara att tråden blir jobbigare att läsa. :)

Asch, nu är det ju jag som går offtopic, men jag måste göra ett förtydligande. Det första stycket ovan var riktat till seobserver. Det andra till alla inblandade i tråden, i all vänlighet! :)

Så. Tillbaka till ämnet. :)
 
Era svar verkar lite väl mycket jante lagen

Möjligt. Men tycker jante är en bra lag. Visst, det kan vara uppsfriskande och skoj att höra Zlatans kaxighet. Men det skulle vara svinjobbigt om alla 9 miljoner svennar hade Ibras attityd. Jag skulle inte palla.

Om man ska jämföra äventyrare med riktiga idrottsmän tycker jag de generellet skiljer i och med att äventyrare ofta är kaxig även FÖRE sina prestationer. Jag har inga problem med att tex Zlatan säga att han själv är kung när han vinner Serie A:s skytteliga men desto mer problem med att JEN påstå att han ska genomföra värsta äventyret någonsinn och sen inte ens leverera i närheten av det han bollat upp.
 
Era svar verkar lite väl mycket jante lagen

Visst kan man tycka att vi bara är gnälliga och avundsjuka, men det handlar inte om det. Jantelagen är ett sätt att förminska sina medmänniskor. I detta fall punkterar vi en som blåst upp sig själv. Det är ok att tycka man själv gjort något bra, men då ska man gjort det också.

Om man sätter upp höga mål och vill bli känd för sin fysiska prestation, bör man leva någorlunda upp till dem. Och vara ärlig med när man frångått sina principer. Det är ok att man undervägs får ändra sina planer. Det gäller bara att vara ärlig med sina ändringar. Kropps resa är beundransvärd även om han fick frångå en del principer. Men han erkände dem utan att luras.

Här skarvas det istället friskt. Snodda bilder från fel världsdel, lite väl optimistiskt CV, omöjliga dagsetapper, följebil, flygresor, hattande fram och tillbaka osv osv
 
Visst kan man tycka att vi bara är gnälliga och avundsjuka, men det handlar inte om det. Jantelagen är ett sätt att förminska sina medmänniskor. I detta fall punkterar vi en som blåst upp sig själv. Det är ok att tycka man själv gjort något bra, men då ska man gjort det också.

Men vem ska bedöma hur bra nånting är? Vem som gjort något bra? Vem som uppnåt sina mål?

Allt handlar inte om vad andra tycker (Vi som sitter här i detta fallet), utan det är ju sig själv man är närmast.
Om man själv anser att man gjort något bra (men omgivningen gör det inte) är det väl fine så??

Till sist handlar det väl om vad man faktiskt själv tycker?
Jag antar att man gör resor/äventyr/expeditioner för sin egen skull och inte för någon annan??

Precis lika mycket som "äventyrare" ska erkänna sina misstag och felaktigheter ska vi som sitter här och dömer också erkänna våra.

Självklart är jag avundsjuk!
Det tror jag alla är här.

Vem skulle inte vilja få sitt äventyr betalat i 1½år av Audi?
Är man inte avundsjuk på detta så borde man inte vara i tråden överhuvudtaget.

Jag tycker detta "äventyret" varit skittråkigt.
Inte unikt för fem öre.
Allt är gjort tidigare och dessutom bättre.

Att cykla med följebil är ju ett skämt. När det finns tusentals cyklister "out there" som gör det på det riktiga sättet varje dag.

Hur FAN gick det till att få sponsorpengarna undrar jag?
 
Hur FAN gick det till att få sponsorpengarna undrar jag?

Han slangde val upp en falsk CV med nagra stulna bilder pa ett skrivbord och sa att han ska gora nagot unikt. Att ta sig fran Nordpolen till Sydpolen for egen maskin och dessutom helt klimatneutralt. Vilket sakert passade jattebra ur sponsorernas synvinkel da de vill ha en miljoprofil pa foretaget och synas tillsammans med varldens erfarnaste Explorer.
 
Men vem ska bedöma hur bra nånting är? Det ska utsidan med Corax i spetsen göra eftersom riktig media är totalt offside i dessa frågor.

Till sist handlar det väl om vad man faktiskt själv tycker?
Jag antar att man gör resor/äventyr/expeditioner för sin egen skull och inte för någon annan??


Nä, det där har du fått om bakfoten. Expeditioner gör man enbart för att man ska kunna visa på Facebook att man har ett coolt liv.

QUOTE]
 
Men vem ska bedöma hur bra nånting är? Vem som gjort något bra? Vem som uppnåt sina mål?

Allt handlar inte om vad andra tycker (Vi som sitter här i detta fallet), utan det är ju sig själv man är närmast.
Om man själv anser att man gjort något bra (men omgivningen gör det inte) är det väl fine så??

Till sist handlar det väl om vad man faktiskt själv tycker?
Jag antar att man gör resor/äventyr/expeditioner för sin egen skull och inte för någon annan??

Precis lika mycket som "äventyrare" ska erkänna sina misstag och felaktigheter ska vi som sitter här och dömer också erkänna våra.

Självklart är jag avundsjuk!
Det tror jag alla är här.

Vem skulle inte vilja få sitt äventyr betalat i 1½år av Audi?
Är man inte avundsjuk på detta så borde man inte vara i tråden överhuvudtaget.

Jag tycker detta "äventyret" varit skittråkigt.
Inte unikt för fem öre.
Allt är gjort tidigare och dessutom bättre.

Att cykla med följebil är ju ett skämt. När det finns tusentals cyklister "out there" som gör det på det riktiga sättet varje dag.

Hur FAN gick det till att få sponsorpengarna undrar jag?

Hur "bra" något är bestämmer i första hand den som utför det. Sen kan givetvis andra bestämma sig för att bli imponerade eller inte. Men i sann anti-janteanda måste vi ge personen lite slack att vara stolt över sig själv. Under förutsättning att vederbörande är ärlig med vad denne gjort och inte löjeväckande förhäver sin prestation.

Vi kan ta min "miniexpedition" i Kristi Himmelfärdshelgen, solopaddla nedre Dalälven från Färnebofjärden till havet. Jag anser mig vara en ganska hyfsad paddlare och hävdar min rätt att vara stolt över mig själv. Uppenbarligen har jag gjort något bra, både personligen och jämfört med de flesta kajakpaddlare i Sverige. Det är inte precis överbefolkat med paddlare ute i maj på sådana turer. Men givetvis finns det en massa paddlare i Sverige som är lika bra och bättre. Även om de inte tycker en sådan tur är speciell får de ge mig utrymme att vara stolt över min prestation. De som inte själva gör liknande turer kan knappast kritisera den som gör svårare saker.

Problemet blir om jag vitt och brett börjar jämföra mig med t ex Magnus Fischer och Babs, skriver inlägg här på utsidan om vilken unik paddlare jag är, talar om att det är den optimala expeditionen ingen annan gjort förut och "glömmer" detaljer i min beskrivning eller t o m medvetet talar osanning. Istället för bilder från Gysingeforsen dyker det upp bilder från Niagarafallet. De som är på min nivå eller bättre kommer såga mig rejält. Även de som inte kommer göra en liknande tur kommer anse att jag gjort bort mig. Så andras rätt att såga min prestation beror på hur jag marknadsför den. De som inte marknadsför den alls har flest rättigheter att slippa kritik.

Ja, vem skulle inte vilja få betalt för att självförverkliga sig själv i 1,5 år. Men om priset är att göra bort sig i media, att måla upp sig själv som "världsmästare", står jag hellre över. Nej, jag skulle faktiskt inte försöka bestiga Mt Everest genom en "curlingexpedition" för att sedan bli motivationskonsult på mina meriter som extremäventyrare, hur många företag som än är beredda att stå för fiolerna. Visst har man drömmar, men att förverkliga dem till vilket pris som helst? Nej tack! Så avundsjuk är jag inte.
 
Nej, jag skulle faktiskt inte försöka bestiga Mt Everest genom en "curlingexpedition" för att sedan bli motivationskonsult på mina meriter som extremäventyrare...

Jag skulle faktiskt vilja nå toppen av Mt Everest. Problemet är att det inte finns någon möjlighet som är "curlad" nog. Typ rulltrappor och toppstation med säkra utkiksplatser. Jag siktar visserligen inte på att bli motivationskonsult men skulle ändå vilja njuta av utsikten från världens tak.
Men det kan ju finnas prestationsnivåer mellan att åka rulltrappa och klättra upp barfota utan syrgas.
Så ska man hålla föredrag får man väl välja rätt publik beroende på vilka man tror blir imponerade av vad man gjort.

Annars håller jag med dig rakt av, det är när man gör en sak och berättar en annan, det spårar ur. Ur ren effektivitetssynpunkt kan man ju i så fall strunta i expeditionen helt och bara skriva föredrag, sköta pr och jaga sponsorpengar. Det sparar tid och skonar miljön.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.