Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Artikeln i Aftonbladet är väl dock kass, hur skall han ha "hoppat på ett flygplan via Kapstaden till Antarktis." när han i alla fall enligt bloggen fortfarande befinner sig i Peru?
Oj, ja det dar ser ju inte sa bra ut.
Har inte foljt expeditionen speciellt bra men jag har funderat pa varfor han verkar cykla utan packning. Bor betyda att han har foljebil vilket jag inte riktigt far ihop det med den miljoinriktning som projektet har.
//Magnus H.
Han har skrivit ett kort svar själv om det på fb "Efter en lång dag på cykeln fick jag reda på att någon har skrivit massa skit om mig i svensk media. Detta gör mig förstås extremt ledsen när jag sliter som ett djur hela dagarna. Jag har cyklat genom 17 länder, gjort två extrema polar traverser och ska nu segla över till Antarktis. Debatten gäller dels att jag flög till Antarktis pga av isbergen, vilken distans jag nu gör med segelbåt. Den andra är en kort distans uppe i Arktis som jag var tvungen att ta via air lift då vi inte hade något val. Det fanns ingen is kvar att gå på till Grönland. Denna distans åker jag upp och gör igen i juni. Istället för att tycka att jag är en envis jäkel som spenderar snart 15 månader ute på samma äventyr och inte ger mig, så tycker tydligen någon att jag inte gör ett bra jobb. Visste inte att det var en tävling? Jag sliter i alla fall vidare. Jag gör detta för mig själv och inte för att slå något äventyrs rekord. Extremt tråkigt att journalisten varken kontaktade mig eller kollade fakta. Mot Antarktis....!"
Det star att projektet kommer att utfora klimatberakningar for att kompensera for utslappen. Nagon som vet hur det raknas ut och vilka summer det handlar om? Jag hittade denna snurra pa natet: (http://www.climatecare.org/) men nar jag knappar in flyg Stockholm - New York en person enkel kommer det upp utslapp nastan ett ton CO2 och kostnad 75 kr.
Kan det verkligen stamma, jag menar flyg ska ju vara det absolut samsta som finns for miljon. Och 75 kr ar ju ingenting. Nagon som ar mer insatt?
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...