Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det?

Jag har varit på jakt efter att par skalbyxor för skidåkning men som även kan dubbla för vandring om det behövs. Jag hittade ett par schyssta som såldes ut för halva priset med nackdelen att det bara fanns large kvar och jag brukar egentligen ha medium. Jag slog till (köpte på nätet) och tänkte att jag provar dom hemma några gånger tillsammans med pjäxor och allt och funkar det inte så lämnar jag tillbaka.
Nu har jag provat dessa en del och de känns otroligt bra och schysst kvalitet (Salomon), men dom är på snudd till för långa. Det är verkligen gränsfall. I skidbacken kommer det eventuellt se lite pösigt ut och på vandring lite sladdrigt, dock tror jag det kommer vara fallet med de flesta på vandring.
Så då undrar jag om någon har erfarenhet av liknande situationer och hur ni hade gjort - lämnat tillbaka eller kört på!
(och nu bryr jag mig inte värst mycket om hur det ser ut, mer om det kan dyka upp stora nackdelar funktionsmässigt som är svåra att förutsäga nu)

De gånger jag har köpt fel storlek så har jag ångrat det. Det blir obekvämt på alla sätt. Ska man lägga pengar på kläder så lägger man pengar på sådant som passar så blir man mycket nöjdare. Lämna tillbaka och leta efter ett annat par eller begagnade.

Mvh / Johannes

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kan de kortas? I så fall skulle jag göra det och täta sömmen. Men det kan vara knepigt med blixtlås damask etc.

Skulle skicka tillbaka om det inte går hyfsat enkelt att fixa till.

Thure

Jag är kort och har nästan alltid för långa byxor men så länge de sitter bra i övrigt, särskilt där man kan få skavsår av dåligt sittande byxor, så brukar det vara ok.

För stora och långa är vida enklare att trivas med än tvärt om.
Funktionsbyxor brukar vara knepigare att lägga upp än raka.
go tur

Samma som joask här, kort, så har alltid för långa byxor. Har visserligen ingen erfarenhet av just salomons skalbyxor, men är de ok annars har jag svårt att se problemet.

Jag har gärna lite långa byxor, ända gången jag tycker det är ett problem är om de är så långa och vida att en del av byxan hamnar under hälen på skorna när jag går.

Tack för all input! Efte rmycket testande har jag kommit fram till att dom aldrig kommer att hamna under hälen, vilket jag ser som att de inte är jättelånga. Jag kollade även upp längdskillnaden och mellan large och medium skiljer det 1.5 cm, vilket inte är tillräckligt mycket efter lite mätande för att jag ska vilja byta. Dom sitter väldigt skönt och känns bra så jag behåller dom. Tror det blir bra. Tack för hjälpen! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips