Ang damasker

dave1; sa:
NUI; sa:
dave1; sa:
Jag använder numera alltid damasker. Anledningarna för mig är att jag dels endast brukar gå i mina schoellerbyxor från Mammut. Damaskerna skyddar dels byxorna från slitage samt från väta. Damaskerna skyddar även till viss del kängorna särskilt i stenig terräng och det är en utmärkt kombination med en halvhög fodrad känga. En välkommen bieffekt är att man drar in mindre skit i tältet då byxorna blir mindre nedsmutsade. Störst förtjänst har de dock när man klampar omkring bland snår, myrar, blockterräng och naturligtvis på snö. På en torr led så minskar naturligtvis nyttan.

Det här är inget angrepp på dig, jag är övertygad om att damaskerna fyller just den funktion som du beskriver. Men samtidigt känns det inte direkt som en väg mot lättare packning i mina ögon.

Om man behöver skydd för sina byxor och skydd för sina kängor så undrar jag hur länge det dröjer innan man behöver skydd för det som skyddar kängor och byxor. Damaskskydd, ny pryl. Vilken i sin tur naturligtvis behöver ett skydd så att den inte blir smutsig och sliten etc etc.

Jag tycker damasker är utmärkta där vikten inte spelar mig någon roll. Som hinder för att snö åker ned i kängorna (om man inte kan knyta byxorna utanpå) och heltäckande damasker som skydd för läderkängorna mot stålkanter i telemarksbacken.

Som diskuterats ett antal gånger så motsvarar ju 1 hg på foten ungefär att bära motsvarande 5-6 hg på ryggen. Varför göra detta regelmässigt, även när det inte behövs?

Enligt min ringa mening är det bättre att ta på sig skydden när det behövs, damasker när/om det behövs, regnrock när det regnar osv, än att bära runt dem på kroppen konstant.

Och tänk så mycket bekymmer och prylar man slipper om man går i lätta dojor och struntar i om man blir blöt :)

Jörgen

Nä det handlar väl om personligt tycke och smak. För mig är t ex inte gympadojor ett reellt alternativ och jag har i min tur lämnat regnbyxor då damasker i kombination med min halvlånga jacka räcker alldeles utmärkt. Att hävda något generellt bu eller bä om damasker går inte utan det handlar som sagt om egna prioriteringar samt i vilken terräng man går. Längs kungsleden så är det överflödigt, längs rautasdalen så är det inte så dumt. :)

Det låter som om vi är ganska överens om att damasker är något man kan använda vid behov, men inget man fäster runt fötterna så fort man går utanför stugdörren. Och att det inte finns något behov längs Jämtlandstriangeln. Vilket var mitt huvudsakliga syfte; att avråda trådstartaren ifrån att stappla runt längs den leden med allting som alla på Utsidan kan föreslå som bra-att-ha-grejor.

Jörgen
 
Ok, då har jag beslutat mig efter alla goda råd att strunta i damasker (faktiskt den slutsatsen jag hoppades på då jag för nuvarande sitter instängd i mitt studentrum och tentapluggar och RIKTIGT har tid att springa på damask-jakt =)) Tack igen för alla bra tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.