Ang damasker

Jag och min mor ska vandra i Jämtalndsfjällen (vid Jämtlandstrianglen) i tio dagar i slutet av juni - början av juli och jag går och undrar om jag ska köpa mig ett par damasker? Har haft ett par en väldigt kort stund (de höll bara för provvandring på Söderåsen sen gick de sönder) men aldrig vandrat med ett par någon längre tid. Nån som har erfarenhet om man behöver/inte behöver damasker och vad man ska tänka på om man nu skulle köpa ett par?
 
Generellt sett så tycker jag att damasker är bra, det beror lite på vart man ska.

Är det blött och lerigt där man ska gå så är damasker givet.
Vid torr och varm väderlek så blir de lite varma.

Införskaffa ett par med dragkedja och kardborre fram samt krok att fästa i snörningen på dina kängor. Rem under kängan är också givet.
Jag kör med Gore-Tex damasker men det finns massor med olika fabrikat, jag tycker att de damasker jag har från Black Diamond är jäkligt bra!
 
Jag använder mina damasker främst vintertid. På sommaren ibland vid vad, damaskerna i kombination med regnbyxorna gör att jag kan vada upp till midjan utan att bli blöt. Något jag uppskattar mycket då det är fråga om smältvatten och glaciärer.

Titta extra på hur man spänner fast damasken under skon. Är det ett litet snöre, stålwire, läderrem... på mina Norröna klätterdamasker är detta den svagaste länken, det elastiska snöret under foten går av allt för lätt, jag har uppgraderat med en ståltrådslösning nu, det sparar mycket tid.
 
Håller med föregående talare, dock är Extremities min favorit. Dessutom är det bra med damasker om man går mycket i videsnår eller knallar omkring med stegjärn eftersom dessa gärna mumsar på GoreTex-tyg när man minst anar det, allra helst om du har lite tunnare material på brallorna. Det blir ju mycket lager på lager, går du med tights eller kör med långkalsonger under skalbyxorna kan det vara idé att titta på 3/4-modellerna av tights/långkalsonger, det blir bra mycket svalare med dessa. Hellre kraftiga damasker som tål mycket stryk och banta på lagren under m.a.o.
[Ändrat av Tagge 2006-06-11 kl 23:58]
 
joask202; sa:
På sommaren ibland vid vad, damaskerna i kombination med regnbyxorna gör att jag kan vada upp till midjan utan att bli blöt.
Hur gör man för att få tillräckligt tätt mellan känga och damask? Hur länge och djupt har du provat? Håller dragkedjan tätt?

(Jag har på de senaste vandringarna använt coverboots, regnbyxor och två remmar per ben för att ge komfortabla vad. Med hårt spända remmar har det hållit helt tätt för lårdjupt vatten i ca en minut. Nackdelen med mina coverboots var att de fick småhål under andra vandringen. Lundhags skötte reklamationen perfekt, så nu ligger det nya coverboots och väntar på att komma till fjälls.

Det skulle vara ännu smidigare med en lösning som kan sitta på även mellan vaden.)
 
Lasse Nilsson; sa:
joask202; sa:
På sommaren ibland vid vad, damaskerna i kombination med regnbyxorna gör att jag kan vada upp till midjan utan att bli blöt.
Hur gör man för att få tillräckligt tätt mellan känga och damask? Hur länge och djupt har du provat? Håller dragkedjan tätt?

Det skulle vara ännu smidigare med en lösning som kan sitta på även mellan vaden.)

Min lösning går ut på att damaskerna smiter åt över både känga och regnbyxa så att det blir tätt mellan dessa, regnbyxorna går ner till anklarna och är vattentäta hela vägen. Jag har inte provat men är tveksam till att damaskerna skulle kunna hålla tätt på egenhand.

Jag har vadat upp till låren i stömmande vatten. Det är kängorna som börjar släppa in vatten först, det är inte fråga om något större lekage, jag känner av det efter 5-7 min beroende vilken känga som är uppströms. Har provat vi det vid ett antal tillfällen och det har funkat bra, vad på upp till 7 min är helt ok, 10 min är acceptabelt.
 
Ida-Erika; sa:
Jag och min mor ska vandra i Jämtalndsfjällen (vid Jämtlandstrianglen) i tio dagar i slutet av juni - början av juli och jag går och undrar om jag ska köpa mig ett par damasker? Har haft ett par en väldigt kort stund (de höll bara för provvandring på Söderåsen sen gick de sönder) men aldrig vandrat med ett par någon längre tid. Nån som har erfarenhet om man behöver/inte behöver damasker och vad man ska tänka på om man nu skulle köpa ett par?

Om man skall vandra Jämtlandstriangeln, som är en väl markerad och frekventerad led, utan några nämnvärda vad (vad jag kan minnas) så känns damasker som en onödig, tung och dyr utrustningdetalj.

Jörgen
 
NUI; sa:
Om man skall vandra Jämtlandstriangeln, som är en väl markerad och frekventerad led, utan några nämnvärda vad (vad jag kan minnas) så känns damasker som en onödig, tung och dyr utrustningdetalj.
Jo, jag tror man får leta efter djupare vattendrag än regnvattenpölar på den sträckan.

Vad är det för regnbyxor ni hittat som inte har dragkedjor längst ned vid foten (=är otäta)?
 
Strykarräven; sa:
Vad är det för regnbyxor ni hittat som inte har dragkedjor längst ned vid foten (=är otäta)?
Precis, ett par sådana vore klockers!

Jag gjorde nyss en egen erfarenhet av att de med dragkedjor längst ner inte alls funkar bra att vada med, även om man stramar åt med remmar osv.. Coverboots är ju så tunga att man gärna vill hitta en bättre och lättare lösning.
 
carl_; sa:
Strykarräven; sa:
Vad är det för regnbyxor ni hittat som inte har dragkedjor längst ned vid foten (=är otäta)?
Precis, ett par sådana vore klockers!

Jag gjorde nyss en egen erfarenhet av att de med dragkedjor längst ner inte alls funkar bra att vada med, även om man stramar åt med remmar osv.. Coverboots är ju så tunga att man gärna vill hitta en bättre och lättare lösning.

Letade med ljus och lykta för några år sedan och hittade ett par Fjällräven Goretex med helsydda ben. Funkar perfekt med åtsnörning. De är vida och går att dra på även med gummistövlar på.

Eftersom de saknar blixtlås och det snygga tighta snittet så tillverkas de förmodligen inte längre...

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.