Amok Draumr 5.0

Har tänkt skaffa mig en hängmatta, tittat på norska Amok Draumr 5.0 med tillhörande liggunderlag och tarp, är det någon som har erfarenhet av denna typ hängmatta, det som verkar bra, är att man ligger helt horisontellt , ligger inte som en banan, med intryckta axlar.
Tar gärna emot både positiva och negativa tips och förslag. Är mest ute med kajak, vår, sommar, och höst.
 
Rymlig och bekväm. Alldeles för tung samt svår att balansera när man sätter/lägger sig. Jag gjorde mig snabbt av med den. Vikten spelar mindre roll om du "kajakar".
 
OK, men kan du ha liggunderlag i hängmattan då ? i Amok är där ett fack att köra in liggunderlaget i
Ja det kan du. Många modeller har dubbel botten så att du dessutom kan stoppa in ett liggunderlag (då ligger det still). Tjockt uppblåsbart funkar, men är litet krångligare.
Det blir lätt ganska fuktigt om ryggen med liggunderlag i en hängmatta, eftersom liggunderlaget ligger dikt än mot större delen av ryggen. Dessutom vänder man sig nästan aldrig i sömnen i en hängmatta, och då blir det ännu värre.

Bäst i en hängmatta är en s.k. underquilt. Det är som ett täcke som man spänner fast under bottnen.
 
Ja det kan du. Många modeller har dubbel botten så att du dessutom kan stoppa in ett liggunderlag (då ligger det still). Tjockt uppblåsbart funkar, men är litet krångligare.
Det blir lätt ganska fuktigt om ryggen med liggunderlag i en hängmatta, eftersom liggunderlaget ligger dikt än mot större delen av ryggen. Dessutom vänder man sig nästan aldrig i sömnen i en hängmatta, och då blir det ännu värre.

Bäst i en hängmatta är en s.k. underquilt. Det är som ett täcke som man spänner fast under bottnen.
Om jag nu inte väljer AMOK vad skulle du tipsa för en hängmatta, där man har plats för liggunderlag och inbyggt myggnät
 
Jag har skaffat en Warbonnet Ridge Runner. Det är en "bridge hammock" och där ligger du utan att hängmattan sluter sig som ett bananskal omkring dig. Den finns med dubbel botten dvs plats för liggunderlag. (Jag fördrar nog ändå en underquilt)
 
Har tänkt skaffa mig en hängmatta, tittat på norska Amok Draumr 5.0 med tillhörande liggunderlag och tarp, är det någon som har erfarenhet av denna typ hängmatta, det som verkar bra, är att man ligger helt horisontellt , ligger inte som en banan, med intryckta axlar.
Tar gärna emot både positiva och negativa tips och förslag. Är mest ute med kajak, vår, sommar, och höst.

Tjena! Jag är mycket nöjd med min Amok Draumr 5,0 XL (Är 1,87 lång). Snabb och enkel att sätta upp och sover väldigt mycket bättre i den än en traditionell hängmatta. Visst, det tar några gånger att vänja sig att komma i/ur och att hitta mittpunkt och balans men nu sover jag gott! Bara det att man kan röra sig och lägga sig på sidan gör stor skillnad för sömnen tycker jag. Det inbyggda myggnätet kan vara aningens krångligt att nå i XL-versionen och det hänger lite väl mycket över fötterna. Över huvudet spänner man upp nätet med en elastisk lina vilket fungerar super. Många bra fickor att lägga det man behöver under natten/morgonen. Det sittande läget är fint på morgonen när man vill vakna långsamt. Vill man mysa ordentligt så gör man sig en kopp kaffe, kryper ner i sovsäcken igen och tittar, sittandes, ut över landskapet. OBS! Till XL-versionen behöver man ett XL-underlag. Tarpen är också extremt lätt att sätta upp och fungerar super! Kan bara rekommendera! Hör av dig om du har några mer frågor!
 
Om jag nu inte väljer AMOK vad skulle du tipsa för en hängmatta, där man har plats för liggunderlag och inbyggt myggnät

En bra prova-på-hängmatta är DD Hammocks. De kostar inte skjortan.
Jag har en Frontline. Den är ganska kort, så om du är över 180 cm är den lite gränsfall om du vill ligga "snett".
De har en som heter Frontline XL också, och den är rymligare.

Mer påkostade är Hennesy, Warbonnet och UK Hammocks.


I min mening köper man inte en hängmatta och så är det bara att tuta och köra. Visst, man kan göra så, men det är mycket som man kan personanpassa för att det ska blir riktigt trivsamt.
Kan rekommendera läsning på The Ultimate Hang om du vill läsa på litet.
The Ultimate Hang – Hammock tips, illustrations, and reviews.
Tips For Pitch-Perfect Hammock Camping – The Ultimate Hang
 
Om man är ute på hösten och vintern, räcker det med liggunderlaget som är avsett att skjuta in i facket då? har sett att andra tillverkare av hängmattor, använder sig av underquilt, för att skydda sig mot kylan som kommer under ifrån.
Är det inte svårt att komma i i sovsäcken, när man ligger i Amoken och hålla balansen, så att man inte far ut.
 
Om man är ute på hösten och vintern, räcker det med liggunderlaget som är avsett att skjuta in i facket då? har sett att andra tillverkare av hängmattor, använder sig av underquilt, för att skydda sig mot kylan som kommer under ifrån.
Är det inte svårt att komma i i sovsäcken, när man ligger i Amoken och hålla balansen, så att man inte far ut.

Amok har ett vinterunderlag. Jag har ett UL och är det kallare så lägger jag ett vanligt liggunderlag under mitt uppblåsbara för att få lite mer isolering. Jag har sovit ner till 0/-2 grader och har inte varit kall. Ska du sova i kallare än så kan det nog vara fint med en underquilt kanske. I början var det som sagt lite krångligt att dels hitta balansen och samtidigt komma i sovsäcken men nu är det inte mer krångligt än i en vanlig hängmatta. Öppna upp sovsäcken och gör som den här killen så går det helt fint!
 
Senast ändrad:
Jag gör i morgon natt min 20:e natt i Draumr 5 XL. Har bla cyklar Gotland runt med den. Mina erfarenheter:

- Kräver definitiv vana. Efter första natten var jag klar att sälja den. Men nu har jag lärt mig dens egenskaper, och sover bra i den. Men själva balansmomentet är definitivt en utmaning. Inte minst "påstigningen". Se gärna en video eller två och öva innan skarpt läge.

- Är du inte i närheten av skog så kan det vara en utmaning att hitta lämplige ställen att hänga upp den. På Gotland hade jag 2-3 nätter där jag letade i 2-3 timmar innan jag hittade ett ställe, och en natt fick jag ge upp (området omkring Visby) och sova på en parkbänk istället.

- Något jag definitivt gillar är alla små fack den har - annars är jag typen som alltid slarvar bort glasögonen och ligger ovanpå min mobil.

- Deras tarp är för kort. Köp inte det utan köp ett annat märke som är längre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.