Är du skogsmulle el prylnörd?

Intressant diskussion. Jag är mer rea alcoholic, letar ständigt och jämnt efter klipp. Har hur mycket kläder som helst som kan klassificeras som friluftskläder. Använder dom jämnt. Försker motivera köp men det blir allt svårare med åren eftersom jag har allt. Men det stora problemet är att man samlar på sig saker utan att komma iväg. Men brukar resonera att man har hela livet på sig att använda allt, så varför inte. På ett plan är jag en samlare, nämligen ryggsäckar. Har lyckat samla på mig 13 stycken sedan 1999. Alltifrån 20 liter till 100 liter. Det är ett litet problem

Jag är helt klart prylintresserad, om inte så är det kul att ha lite prylar att pilla med när man slått läger.

Har börjat tänka lättvikt och då behöver man byta ut massa grejer, inte alls dumt. Flera olika kök och tält till exempel, beroende på sällskap och habitat.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Pryl-nörd - det bliver man jo let foran skærmen.

Har på det seneste testet:

Cuben-fiber z-packs "telt" på 272 gram
Montane regnjakke på 170 gram
Haglöfs Intense Series vindvest på 147 gram
North Face Prophecy trailrunners på 700 gram
Pinguin Titan gasbrännare på 48 gram

og kan således vandre en vecka med bara 8,7 kg i rygsäckan.

(...) Cuben-fiber z-packs "telt" på 272 gram (...)
Intressant - har själv sneglat på z-packs grejor, men hejdat mitt prylnörderi på en ekonomiskt rimligare nivå. Men det var kul med deras delvis innovativa tänk, t ex att de använder cuben till inre fackindelning i sovsäckar - dvs där man vinner vikt utan att väven utsätts för yttre slitage, UV-ljus etc. Även deras ryggsäckar och "tält" verkade genomtänkta, men jag backade när jag läste att väven höll "för hela årets långvandring". Vill att mina grejor skall hålla lite längre än så.
Återkom gärna med erfarenheter!
(sorry för OT från en annan prylnörd ;))

Cuben-fiber er udviklet til segelsport, Americas Cup. Det er ikke mere ømtåligt overfor uv-stråling end andre kunstfibre (polyester bedst, nylon sämra) tror jeg.

Det Z-packs jeg har købt (+ 50% tull og moms) brugte Joe Valesko (ejer af Z-packs) på hele sin ca. 150 dagens thru-hike på Pacific Coast Trail. Og han mente det ville kunne holde til en tur til.

150 dage? Det räcker vel til 10 - 15 år ved almindelig anvendelse??

150 dage? Det räcker vel til 10 - 15 år ved almindelig anvendelse??
Nja, översatt till mitt behov skulle den inte hålla mer än högst 3-4 år, men kom som sagt gärna igen med feed-back :)

PS har just insett att jag nog inte kvalar in som prylnörd. Spenderade häromdagen sex timmar i fem friluftsaffärer i Stockholm, med den fasta avsikten att handla flera alldeles "nödvändiga" saker, och ...kom hem utan en enda :(.

Nja, översatt till mitt behov skulle den inte hålla mer än högst 3-4 år, men kom som sagt gärna igen med feed-back :)

PS har just insett att jag nog inte kvalar in som prylnörd. Spenderade häromdagen sex timmar i fem friluftsaffärer i Stockholm, med den fasta avsikten att handla flera alldeles "nödvändiga" saker, och ...kom hem utan en enda :(.

vi får skylla på att affärerna hade dåligt utbud då

Jag är nog också mer prylnörd än Mulle. Sista åren har jag regelmässigt spanat på ebay med jämna mellanrum. senaste inköpet en Outdoor Research Alibi för 160 $ inkl frakt. Såg att den gick för 2450 kr på Addnature. Tyvärr åker man relativt ofta på blåsningar i form av dålig passform etc när man handlar på ebay. Men det är det värt tycker jag. Det är kul att öppna paket.

Skickat från mobilen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips