Ammarnäs Kvikkjokk

Jag tänker vandra Ammarnäs Kvikkjokk, fixar man det utan tält? Jag tänker då att man kan sova i vindskydd. Hur är det med båtskjutsarna? Måste de beställas innan man ger sig av, eller går det att lösa på plats?
 
På norra delen är det ganska långt mellan vindskydd eller annan boende.
Jag har läst åt där finns ingen privat övernatting längre i Västerfjäll, så blir det nästan 5 mil mellan Tsiellejåkk (Rastskydd) och Vuonatjviken (Privat logi). Där finns ingen rast- eller vindskydd på denna sträcken.
Båtskutsjarna kan man ordna på plats.

Henning
 
Jag har också funderat att vandra denna sträcka och undrar hur svårighetsgraden är. Lika vältrampat och lätt som övre Kungsleden?
Mvh. Veni
 
Lättvandrat

Jag gick sträckan Kvikkjokk-Jäkkvik med våra barn ( 8 och 10 år) 2001 och Jäkkvik -Ammarnäs året efteråt. Jag läste igenom mina dagboksanteckningar i kväll. Varje dag hade jag noterat lättvandrat, visserligen gick det segt uppför ibland. Ett risigt avsnitt fanns efter en bro, minns inte namnet. Vi hade tält med och hade kvitterat ut nycklar till de stugor som vi passerade. I Adolfström bodde vi i stuga. Båtskjutsar hade jag bokat på förhand och det fungerade. Vi åkte helikopter tillbaka till bilen båda åren, en upplevelse för barnen.
Jag har gått hela Kungsleden med våra barn och kan inte minnas att denna sträcka skulle ha varit speciellt svårvandrad. Snarare var den vackrare när den inte var så nött!
 
Varför avstå tält/skydd?

För att sova i vindskydd behövs ju ändå en sovsäck och ett liggunderlag.En skydd att sätta upp vid behov (matrast,vila,väderskydd) väger ju ändå så lite. Det är rätt långt mellan de fasta skydden långa sträckor.
 
För att sova i vindskydd behövs ju ändå en sovsäck och ett liggunderlag.En skydd att sätta upp vid behov (matrast,vila,väderskydd) väger ju ändå så lite. Det är rätt långt mellan de fasta skydden långa sträckor.

Det är mysigt att sova i vindskydd, mysigare än i tältet. Sedan väger ett enmanstält upp till 1,5kg. Själv har jag ett bivakstält som väger 750gr. som används just när det fattas ett tak emellan dagsetapperna. Men det är inte bekväm, ett kryp in helt enkelt med en båge spännt över huvuddelen.
Mvh. Veni
 
Lite om sträckan Ammarnäs - Adolfström

Jag, hustru och klövjad hund gick i somras från vägslutet vid Biergenis strax norr om Ammarnäs till Bäverholmen. Därifrån åkte vi båt till Adolfström. Västerbottendelen av leden bestod till en början av väldigt lättvandrad 4-hjulingväg. Resten av leden var också lätt att gå. Det är säkert möjligt att gå sträckan på två dagar med övernattning i Snultje men jag påstår ett tält gör turen både trevligare och säkrare. Med tält har man frihet att välja övernattningsställe med vacker utsikt och man mår så mycket bättre om det blir dåligt väder. Hur kul är det att sitta ute och laga mat i underkylt ösregn? Raststugan i Snultje ligger en liten bit från leden och vi gick inte dit så jag kan inte uttala mig om skicket men den är förmodligen lika smutsig och ostädad som andra vindskydd längs kungsleden. Sammanfattningsvis var det en trevlig vandring med lite annorlunda fjäll jämfört med hur det är längre norrut. Kan rekommenderas!
 
Kvikkjokk -Ammarnäs

Hej
Jag är helt grön när det gäller vandring och har börjat fundera på att åka till fjällen framöver.
Har läst lite om denna sträcka och undrar ungefär hur lång tid man får räkna med att det tar att vandra.
Den verkar mycket trevlig och spännande...

David
 
Vill minnas att det tog mig 5 dagar. Sträckan är dock inte så lämplig för nybörjare (såg din andra tråd), även om det för all del borde gå. Det kräver dock en viss mängd pannben och ett vettigt tält :)
 
Kvikkjokk - Ammarnäs

Hej
Ja jag misstänkte att det kan vara bra att börja men lättar och kortare turer.
Tanken är att vandra lite på Store Mosse i Värnamo och även testa någon sträcka på Sörmlandsleden.
Tar mer än gärna emot tips på bra nybörjarleder i södra sverige.

David
 
Ta med tält!

Gick där i somras.

Mellan Jäckvik och Kvikkjokk är det är möe skog, men väldigt fint. Tallrik. Det är tre delar med kalfjäll.
Ta med tält för det finns i princip inga rastskydd.
Båtarna fungerar fint.
Voutnatjviken kan du ringa innan du går från Jäkkvik. (från andra hållet kommer du fram till båtskjutsen direkt)
Har för mig att det fanns en telefon innan Kvikkjokk. (Startar du där säger du bara till när du är där)

Ammarnäs till Jäckvik finns det lite rastskydd. Du kan antingen gå till Adolfström eller ta båten. Du prommenerar i princip in på båtskjutsens tomt så då är det bara att snacka med honom. (från andra hållet är det nog telefon som gäller. Går nog att ordna när man är där)

Innan Ammarnäs finns det ett rastskydd på kartan, en bit från Kungsleden. Den stugan är låst. Fick jag bittert erfara. Plus att jag hade lite problem med att finna vatten i närheten. Det är ett gammalt sameviste.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
lampsia Kvikkjikjokk-Ammarnäs Fjällvandring 28
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 4
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.