Ammarnäs-Hemavan?

Jag och min mor + väninnor har tänkt gå stugtur mellan Ammarnäs-Hemavan i Augusti 2000. Är det någon som har tips, information om området? Vilken riktning är bäst att gå (Ammarnäs-Hemavan eller Hemavan-Ammarnäs)?


Vi är allihopa från Skåne-Halland, vilket blir snabbaste, billigaste och enklaste sättet att ta sig dit?


Kan man ha med hund i området och stugorna?


Tack på förhand MVH Katrin
 
Ammarnäs-Hemavan

Vi är ett gäng från Göteborg som också har tänkt gå
Ammarnäs-Hemavan. Vi tänker gå från Ammarnäs till Hemavan. Från Göteborg åker man med Tågkompaniet till Vännäs där man byter till buss. Det finns en direktbuss som går på lördagar. Andra dagar får man byta buss. Avgången från Göteborg är kl 17 och man är i Ammarnäs ca 12.20. Resan dit kostar i storleksordningen 650:-/pers i liggvagn.
Om man läser i Grundstens Vandra Kungsleden 3, så förefaller det bäst att går från Ammarnäs till Hemavan.
Vill man vara lite bekväm kan man hoppa över Aigertstugan och i stället åka båt över Stor-Tjulträsket till samevistet Geunja. Man spar på så sätt ca 5 av 22 km.
Vår hemresa tänker vi göra via Östersund. Man åker med buss från Hemavan kl 12 och är i Göteborg nästa dag före kl 9.
Vad beträffar hund så vet jag inte säkert. Men det brukar inte vara några problem. Ring t ex till STF's vandrarhem i Ammarnäs, 0952-60045. De kan säkert svara på denna fråga.
Ha en bra tur
Bertil S
 

tobias.rundgren@telia.com (Tobias Rundgren)

Gäst
Så tänker vi göra..

Hej !
Det finns en del sätt att ta sig till Ammarnäs. Det vi kollade upp var SJ till stockholm och sen tågkompaniet till ammarnäs. Dock tyckte vi att detta blev alldeles för dyrt, ca 1800kr per person
tor från kristianstad. (förra året betalde vi ca 800 tor till Abisko).Sen var det mycket svårt att komma fram till tågkompaniet. Inte alls samma service som SJ.
Nu har vi istället bokat hela resan till ammarnäs genom SJ. Det som är synd är att det blir en hel del
buss resa på slutet. från ca 7-17 med pause mellan 13-15. Men det blev billigare i alla fall (1200kr). Vill man ha det bekvämare skall man nog sikta på det första alternativet.
/Tobias
 
Ammarnäs-Hemavan

Hej!
Lite sent kanske detta brev kommer. Ni kanske redan är iväg på er vandring.
I likhet med ett tidigare inlägg är det bekvämt att "göra Tjulträsket" via båt. Ska man vandra är det bekvämare att börja vandringen längs Tjulträskets norra sida, med utgångspunkt från parkeringen vid träskets östra ände. Det är en lätt och samtidigt intressant vandring genom lätt skog, förbi en del gamla bosättningar.
När man nått träskets västra ände är det inte långt till Serverstugan (om man vill bo inomhus) för att sedan följa kungsleden vidare västerut mot Hemavan (leden efter Serverstugan västerut är jag inte så bekant)
Lycka till!
mvh
Kjell Parbring
 
Tack för era tips

Hej


Jag har precis återvänt från min vandring mellan Ammarnäs-Hemavan. Vi har gått ca 8 mil under 6 dagar och sovit i stugorna.


Vädret har varit otroligt tråkigt med massor av regn! Stigarna har varit mer bäckar eller gyttjehål än stigar! Men sista dagen (söndag 20/8) var helt underbar och kommer vara en av de dag vi minns mest!


Vandringen har dock ändå varit mycket vacker och dagen när vi passerade Viterskalet gav dramatiskat vackra vyer... Området är väl värt att vandra i igen!


Jag får hoppas på bättre väder nästa år + mindre smärtande kängor...


MVH Katrin P
 
Åk!

Hej, vet ej om du redan gjort din tur. Mitt tips är annars att göra den på skidor i vår. Det är en mycket fin och ganska behaglig tur med lagom avstånd mellan stugorna (om du tänkt dig en stugtur).
 
Vadning

Hur mkt vad är det på denna sträcka? Någon som vet?
Kungsleden brukar väl vara rätt lättvandrad på så sätt - klarar man sig med kängorna på helöa tiden, eller?


HMFL
 
Re: Vadning

hobbit; sa:
Hur mkt vad är det på denna sträcka? Någon som vet?
Kungsleden brukar väl vara rätt lättvandrad på så sätt - klarar man sig med kängorna på helöa tiden, eller?


HMFL

Sträckan Hemavan - Syterstugan innehåller inga vad såvitt jag vet. Övriga delen vet jag inte.
 
Inga vad

Jag har inget minne av några vad på någon dela av leden, trots att det regnade en del, lite gjyttjigt på nåt enstaka ställe men det är inte mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
lampsia Kvikkjikjokk-Ammarnäs Fjällvandring 28
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.