Ammarnäs - Adolfström

Någon som gått denna sydliga del av Kungsleden. Svårighetsgrad, tidsfaktor, naturskönhet, fiskemöjligheter, övernattningsmöjligheter, etappråd, nå kort sagt: är det nått att satsa på?
 
Konstigt

Är det verkligen så illa, att alla åker till Sarek och Abisko?
Ingen enda som varit i Ammarnäs?
/Björn
 
Lättvandrat

Kolla i Claes Grundstens bok Vandra Kungsleden del 3(?), där finns sträckan utförligt beskriven.
Själv har jag bara gått Kungsleden från Ammarnäs till en bit bortanför Stabburet. Jag har även varit uppe på Björkfjället men då bara korsat Kungsleden. Sträckningen norr om Ammarnäs känns lite konstlad sedan leden lades om för några år sedan.
Mvh
Tore
 
Jorå

Jag har varit i trakterna, dock inte gått den sträckan.
Har gått från A-ström till Svaipa och till sjöarna syd om Svaipa några gånger. Där är det fint som snus. Särskillt om man kommer upp en bit och kan spana ner på sjöarna. Jag har inte gått vidare längs Kungsleden söderut men surrade med två tyskar som sa att det var väldigt fint tills man kom ca en dagsmars från Rävfallet. En bit syd om A-ström ligger en stuga (kommer ej ihåg vad den heter) som visst skall vara väldigt fin.
Sen så gick jag i höstas från A-näs och irra runt kring vindelälven. Partiet från Rävfallet och Norrut mot A-ström gick jag ca 1,5 mil på och det var som tyskarna sa, inte så upphetsande. Men de rekomenderade varmt fortsättningen mot A-ström.

Som tidigare nämnst så är inte nya dragningen av Kungslenden Räfallet- A-näs så upphetsande. Gå istället norr ut från Rävfallet till Vitnjul och övernatta i den mycket trevliga stugan. Gå sen över bron vid Vitnjuli så att du hamnar Väst om Vindelälven och fortsätt gå sen med kompasskurs upp genom björkskogen i s-s-v riktning och anslut till K-leden mot Anäs. Gå inte hela vägen till Anäs utan ta väst ner på stigen som gör att du kommer ner ca 4km väst om Anäs.

Rävfalletstugan är låst men du kan fixa nyckel (kostar pengar) nere i Anäs STF-holk.

Mestadels mycket lättgången terräng.

Kanske inte världens mest spektakulära omgivningar om man jämför med typ Sarek men jag kommer säkert att gå där igen. Rekomenderar det utan att blinka.

Hör av dig till kungstalle@hotmail.com så kan vi ju ta det på telefon om du vill.

STalle
 
Re: Konstigt

Graip; sa:
Är det verkligen så illa, att alla åker till Sarek och Abisko?
Ingen enda som varit i Ammarnäs?
/Björn

Det är väl inte "illa" utan alldeles utmärkt att alla andra köar vid Abisko. Läs gärna " Okända fjäll" av Tore Abrahamson. Där finner man fler områden som kan beträdas utan kölapp.
 
Que?

"bedriver", det låter som jag gör det i komersiellt syfte?

Nej, det gör jag inte. Har dock fiskat i Gierdos med lapparnas tillstånd eftersom jag har lite kontakter åt det hållet. Man får ju inte fiska där. Men det var grymmaste jävla fisket kan jag ju säga bara för att malla mig lite. ;-)

Jag har aldrig med mig fiskegrejjor när jag vandrar.

Stalle
 
Hej Graip!
Såg nu att du frågade om sträckan Ammarnäs - Adolfström. Du kanske redan har gått den. Jag gick den sträckan Jäkkvik - Ammarnäs i somras (v 30). Så jag vet exakt hur det ser ut efter leden. Det är lättvandrat och man träffar knappt några andra människor. Personligen tycker jag att denna vandringssträcka ska man göra i september när höstfärgerna kommer. Detta eftersom man hela tiden befinner sig i lågfjäll. Som högst kommer man upp ca 920 möh. Om du vill gå denna led så tycker jag du ska börja från Adolfström, ligger lite högre i höjd än Ammarnäs. Men dessutom får du en lång "nedförsbacke" efter att kommit upp över en rygg på ca 920 möh. Nu måste jag väl tillägga att jag inte gick den "nya" dragningen av Kungsleden i närheten av Ammarnäs. Utan jag tog grusvägen som går mellan Biergenis och Ammarnäs. Detta pga av bar tung kamerautrustning, med totalvikt ca 29 kg. På så vis slapp jag undan en mödosam uppförsluta på ca 400 höjdmeter. I Adolfström kan man anlita båtskjuts över till Bäverholmen. Då undviker man en vandring på ca 7 km. Men har man lätt packning kan man likaväl gå den sträckan (jag tog båt). Från Bäverholmen är det ca 3.5 km till en raststuga. Vet ej hur den ser ut för jag råkade gå förbi utan att tänka på det. Den ligger lite gömd vid Badasjåkkå. Sedan i Sjnjultje (låt oss säga mitt på sträckan) ligger en stor stuga med ett flertal bäddar som man kan hyra. Måste kvittera ut nyckel innan man går iväg. Själv stannade jag där och endast fikade. Norr och söder om denna stuga så vandrar man på ca 740 möh. Ser ut som en stor och bred dal med små sjöar och kullar. Det är det här stället jag skulle vilja se på hösten (gäller även sträcka Adolfström till Jäkkvik där det är mycket björkskog). I sommarterräng så vad det just inget speciellt. Och vill man uppleva stillhet och inte möta så många andra människor är det alldeles ypperligt att gå här. Till Jäkkvik och Ammarnäs var det bra bussförbindelser. Till Adolfström går det oxå buss. Men vet ej hur ofta. Såg en hel del Fjällabb och vid passagen av Björkfjället, närmare bestämt vid Lisvojaure, var det en del lämmel.
MVH Tony
 
Skog1,
Roligt att det ramlar in ett svar då och då på denna sträcka.
Tony, vad hade du för etapptider? Rimligt antal dagar för att avnjuta sträckan i lugn och ro?
Mvh/Björn

Tänkte gå den i slutet på juli, då jag befinner mig där.
 
Tidpunkt?

Björn!

Har du läst SMHIs statistik för Väster Botten i Juli? Vet att man inte oftast väljer tidpunkt själv men förordar ändå aug-sept. Trevligt område. Dina dagsetappers längd beror på hur lite du bär och i vilket fysläge du själv är i. Allt mella 17 och 45 km kan vara normalt. Jag önskar dig en go tur!

Johan K
 
Halloj!
Om jag får tycka så kan du ta fyra dagar på dig. Ifall du vill göra en lugn och avslappnad tur. Det är inte så långt mellan Ammarnäs och Adolfström (karta BD16). Men allt beror ju på väder, utrustning etc. Gör gärna en topptur på t ex Svaipa, 1430 möh, eller Räker, 1382 möh. Har själv ej varit upp på dessa. Men jag gissar att från dessa toppar borde man få en bra överblick av området. Om du är fiskeintresserad bör kontakta folk i Adolfström om man kan lösa fiskekort för vattnen kring Sjnjultjestugan. Tänk på att det är hyfsat nära mellan byarna om man går över fjället. Men ska man åka bil, blir det en väldig omväg.
God tur
MVH
Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
lampsia Kvikkjikjokk-Ammarnäs Fjällvandring 28
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Lamo Övernattning Adolfström - Kvikkjokk Fjällvandring 7
ricke Kungsleden Jäkkvik-Adolfström-Amarnäs? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.