Abisko? Ammarnäs?

Inleder med en fråga, efter att bara ha suttit och läst här i drygt ett års tid.

Förra året gjorde jag och min vän en mycket lyckad förstagångsfjällvandring mellan Abisko och Nikkaluokta, bodde i stugorna. Det var veckan efter midsommar, inte en regndroppe under hela vandringen och lite lagom rödkrispiga öron. Allt flöt på perfekt. Till sommaren blir det en ny tur. Smärre justeringar i packning och proviant.

Men var? Hur är det att gå samma sträcka igen? Lika roligt eller ska vi titta efter ny sträckning? Ammarnäs - Hemavan?
Skulle vi gå söderut från Abisko väljer vi givetvis bort Kebnekajse, och går ner till Vakkotavare, så lite nytt skulle det bli.
 
Jag brukar slå ett slag för sträckan Ammarnäs - Hemavan. En vacker och lättvandrad del av kungsleden. Ett antal stugor finns att tillgå om man önskar det.

God tur!
 
håller med bulingen, har gått hela kungsleden och kan säga
att den sträckan är grymt underskattad, finfina dalgångar, fina toppturer,
bra med stugor för den som vill.
 
Håller med båda förra, vi gick Hemavan - Jäkkvik i fjol. Otroligt underskattad sträcka. Kanon fint, speciellt först biten, Hemavan - Ammarnäs. Fin led, bra stugor, lite folk och lite mygg! Varför kan man undra? De kunde marknadsföra sig mera.
Hälsn Birgit & Pär
 
Jag röstar även för Ammarnäs-Hemavan. En sträcka jag hittills har gått två gånger, senast 2009.
Vackert och stugor med lagom avstånd och lättvandrat!
 
Gustav Cronhamn

Sträckan Vakkotavare och upp till Singi är mycket vacker. Men varför bara fokusera på Kungsleden? Nallo och Visstasdalen är mycket vacker. Padjelantaleden? Upp mot Unna Allakas är mycket vackert och få besökare!

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Att gå samma sträcka igen har alltid sin tjusning (frågor av typen "var det verkligen så vackert här förra gången" eller "var det inte längre hit" poppar ständigt upp i huvudet :) ) men jag skulle vänta tio år innan jag gick samma igen, Sverige är ju fullt av fjäll och leder.

Vad gäller sträckan Hemavan-Ammarnäs så kan jag bara instämma i tidigare talare, dalen mellan Norra och Södra Sytertoppen är fantastisk vacker!
 
Nu har jag fått höra (från obekräftade källor) att Stockholm inte är världens mittpunkt, men en möjlig anledning till att Ammarnäs - Hemavan har det lite svårt är kommunikationerna. Två tre byten, man kommer fram sent på eftermiddagen. Från Hemavan går det bara buss.
Små bekvämlighetsdetaljer där Abisko har fördelar. Flyg och bil går givetvis bort i alla lägen.

Ställer frågan rätt ut, igen:
Hur är det att gå samma sträcka året efter, flip eller flopp?

Det lutar åt Ammarnäs.
 
Hej!

Om man enbart håller sig på motorvägen mellan Abisko och Nikkaluoka år efter år, så blir det nog lite enahanda. Men det finns alternativ, särskilt om man har tält med sig.

En variant på sträckan Abisko-Nikkaluokta skulle t ex kunna vara Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikkaluokta, och då är alla sträckor utom den från Kårsavagge (över berget) på fina rösade leder plus att man sover i stugor hela vägen.

Ännu mer variation får man om man kör lite mer "off road" och litar på karta och kompass, samt tältar. Fjällen är i allmänhet väldigt lättorienterad, så jag blir alltid så förvånad över att inte fler lämnar allfartvägarna. Man kan lätt vara ute i en eller två veckor (och då menar jag ändå Keb-Abisko-området) utan att råka på någon utom t ex då man korsar Kungsleden. Kolla in vad som ligger på andra sidan berget istället för att gå där alla andra går.

För tre år sedan gjorde jag en tvåveckors vandring som kombinerade mina två tips här ovan, en "off road"-stugvandring. En av mina ambitioner var att inte gå en meter på Kungsleden, trots att jag sov i både Sälka, Tjäktja och Alesjaure. Det var lite trixigt att få ihop det, men ändå kul att det gick. En av de roligaste sträckorna var Tjäktja-Alesjaure, fast uppe på berget väster om leden. Fin utsikt, inget folk och inga mygg! :) En annan höjdare var Unna Allakas-Kårsavagge, rakaste vägen. Då kändes det verkligen som om jag var ute på äventyr!!!

Så om du vågar ta ut svängarna lite så finns det massor med nytt att uppleva. Sätt dig med kartan och kolla ut några undangömda dalar att utforska, ett par bergstoppar att bestiga (det finns många lätta men ändå fina runt Kungsleden), snickra ihop en annorlunda färdplan och gör en grundlig research (vadställen, branta partier, terräng, etc).

Lycka till!
/ Filiokus
 
Tackar för turförslaget!
Tittat på kartan, sträckan Kårsavagge - Abiskojaure är markerat med några få tunna röda prickar över berget, är det svårt att hitta? Ren kompassvandring (som jag nog helst vill undvika) eller går det att sikta efter sjön när man passerat toppen?
 
Tackar för turförslaget!
Tittat på kartan, sträckan Kårsavagge - Abiskojaure är markerat med några få tunna röda prickar över berget, är det svårt att hitta? Ren kompassvandring (som jag nog helst vill undvika) eller går det att sikta efter sjön när man passerat toppen?

Det är delvis rösat och inte alls speciellt knepigt, men det är nog aningen enklare åt andra hållet eftersom man då slipper leta upp stigen i skogen på sydsidan. Se även här.
 
Instämmer i det flera redan har sagt här ovan om Ammarnäs - Hemavan. Jag brukar säga att sträckan "har allt" från högalpint kalfjäll till skog och skärgård. Dessutom mycket lättvandrad. Det är bara på den högsta delen mellan Aigert och Serve som det på en liten sträcka är en del stenskravel som kan vara lite svårvandrat.

Ofta har vi ganska gott om plats i stugorna. Mest folk är det i Syter och Viterskalet.
Apropå komunikationerna till Ammarnäs så är det tåg till Vännäs och sen buss via Lycksele och Sorsele till Ammarnäs. Bussbyte i Lycksele. Förra sommaren -09, var det ett timslångt uppehåll i Lycksele lagom för en frukostfika och bensträckare. Lycksele-Sorsele-Ammarnäs brukar vara samma buss.Ankomsttid Ammarnäs ca klockan 13.00.
Alternativ resväg är tåg till Östersund och sen buss eller inlandsbanan till Sorsele.

Men som någon här ovan sa så finns det också en hel massa andra leder än Kungsleden.
Välkommen till fjällen i sommar!
/Hans, Stugvärd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
JenJen91 Katterjokkstriangeln? Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.