Ammarnäs-Hemavan

Har funderingar på att börja en tur i Ammarnäs, fortsätta mot Tärnsjö och sedan vidare mot Syter och ev. göra topptur till sytertoppen för att sedan avsluta mot Hemavan eller solberget. Aldrig varit i området innan så alla synpunkter värdefulla.

Henrik
 
Ska vi resa tillsammans?

Hej!
Jag sitter också och funderar på Hemavan-Ammarnäs men alla kompisar har backat ur i sista stund. :(
När ska du/ni vandra? Ska vi åka tillsammans?
Jag har erfarenhet av fjällen, dock inte av det här området.
Ser fram emot ett svar!
 
.

Jag har inte vandrat hela sträckan men biten genom syterskalet och vidare ned till Hemavan har jag vandrat och den är mycket lätt att gå.
 
alternativ

Från Syterstugan kan du även gå mot Umasjö (nordväst) istället för till hemavan eller solberg. Den sträckan har ungefär samma svårighetsgrad som sträckan hemavan-syterstugan, dvs lättvandrat. Går man den sträckan får man absolut inte missa ravinen på norra sidan om leden som finns just innan man börjar nedstigningen i skogen. (som förra året i mitten/början av juli var mycket lerig).

Sytertoppen kan bestigas både från Syterstugan och Viterskalsstugan. Leden från Syterstugan är lite längre och går förbi två toppar på 1330 resp. 1586 m.
Leden från Viterskalsstugan är kortare men troligen brantare. Är det dåligt väder vid Syterstugan kan man alltid gå vidare mot Viterskalsstugan och hoppas på bättre väder där nästa dag. Syterbäcken är lättare att vada innan man kommer fram till stugan, men den är nog inga problem att vada efter/vid stugan heller. Det finns fina tältplatser i eller i närheten av 'floddeltat' vid Viterskalsstugan.

Efter 5 km mot Hemavan finns en bro över Syterbäcken. Förra året var det i rätt dåligt skick men i påskas var den kvar iaf. Här kan man välja om man antingen vill gå över bron och gå ner så att man kommer ner nånstans mellan Klippen och Hemavan, eller helt enkelt fortsätta och hamna I Hemavan. Går man leden som slutar mellan Klippen och Hemavan så passerar man ett lustigt område med blågröna granar som ser ut att vara planterade fast dom växer vilt inom det lilla området där dom finns. Vägen ner mot Solberg vet jag inte hur den är på sommaren, har endast varit där på vintern. Personligen så skulle jag rekommendera att passera Viterskalsstugan. Jag gillar just det området.
 
En variant

En variant är att efter ett besök på någon av topparna trassla sig upp till Murtsegure (stavas det så?), som ligger mot Tärnaby hållet och därifrån gå ned till Hemavan. en jättefin led som rekomenderas.
 
Hej,

Jag gjorde den turen för några år sedan. Vi hade två extradagar i Syterstugan. En dag till Sytertoppen och en till Östra Syterglaciären. Sytertoppen är väl värd besväret om vädret är bra. Tyvärr hade vi regn resten av vandringen så Syterskalet och Viterskalet såg vi inte mycket av. Om ni har tid och är fågelintresserade kan in ta en dagstur kring Tärnasjöstugan (prata med stugvärden så får ni säkert några tips). Hela turen är vacker med omväxlande natur och ganska lite folk (vi gick sista veckan i augusti).

God tur
Stefan
 
Gick denna sträcka förra året fast med början i Hemavan. Vi hade tur med vädret och den biten av kungsleden är ju hyffsat lättvandrad. Fin bit att ta på en vecka..
 
rapport från vindelfjällen

Jag har precis kommit hem från en veckas ensamvandring längs sträckan Ammarnäs-Hemavan.

Några tips; Det finns affär i Ammarnäs för proviantering, vid Aigertstugan finns en nybyggd bastu, efter Aigert finns en ny raststuga (fråga stugvärden), leden mellan Tärnasjö och broarna kan med fördel avverkas med båt såvida man inte gillar björkskog och vidsträckta myrmarker.

Planera in en extra dag för N Sytertoppen, jag gjorde två försök, regn och dimma båda dagarna... :(
Om du vill spara tid kan du börja vid parkeringen på norra sidan av Stor-Tjulträsket och komma till Serve redan dag 1.

Badhuset i Hemavan bör besökas, du märker varför när du är där. Det samma gäller fjällbotaniska trädgården.

Att flyga Sthlm-Hemavan-Sthlm kostar under 1000 kr på sommaren, nattbussen är inget jag vill rekommendera. Inte på vägen upp iaf...

Maila mig så kan du få fler tips.

/Per
 
Håller med och undrar

Intessanta iaktagelser från en som varit där nyligen förstod jag.
Ordnar stugvärden i Tärnasjöstugan båtskjuts ner mot broarna? Vad kostar det?
Var bokar man flyg till/från Hemavan?
Kan vem som helst använda bastun?
Mvh Fredrik
 
hepp.

ammarnäs-hemavan är verkligen en fin tur att göra. men personligen så tycker jag att en vecka känns som lång tid. jag gick den nyligen på två dygn, ensam, inkl topptur på N Sytertoppen. ändå stannade jag upp och badade, kikade på fåglar, växter och ett gäng intressanta insekter. sträckan är alltså mycket lättvandrad, med bra spänger, broar och stigar. går man med lätt packning så rör man sig bekvämt och snabbt.

myrlandskapet längs tärnasjön är inte så farligt som det låter, utan riktigt fint om det fläktar lite. dessutom svänger leden in till en mycket vacker liten sandstrand, ungefär halvägs mellan tärnastugan och broarna. så om det är fint väder, ta en fika och en uppfriskande simtur! (där fanns dessutom väldigt bra stenar för att kasta smörgås en stund.)

toppturen är odramatisk och riktigt enkel om det är torrt. den är välrösad och inte så brant. regnar det så bli såklart alla stenar och lerstigar hala, vilket inte är nån höjdare. vid sånt väder är syterskalet en trevligare väg, och den är väl värd att vandra även i spöregn.

ett sista tips är den ovan nämnda fjällbotaniska trädgården (finns guidade turer där), samt ammarnäs naturrum (hade stängt för ombyggnation när jag var där i juli, men borde ha öppnat igen). naturrummet hade iaf förut en trevlig utställning av flora/fauna och kultur, med bla ett björnide naturlig storlek.

hepp.
/johan.
 
Re: Håller med och undrar

fem; sa:
Intessanta iaktagelser från en som varit där nyligen förstod jag.
Ordnar stugvärden i Tärnasjöstugan båtskjuts ner mot broarna? Vad kostar det?
Var bokar man flyg till/från Hemavan?
Kan vem som helst använda bastun?
Mvh Fredrik
Jag var där i början av juli. Båt över Tärnasjön sköts av en familj som bor i trakten, men de brukar komma upp till stugan på kvällen och fråga om nån vill åka dan efter. Så var det när jag var där iaf. Är man 3 så kostar det 120 kr per person, antagligen blir det dyrare om man är själv.
Direktflyg till Hemavan går från Arlanda under sommar- och vintersäsong. Flygtiden är ca 1 tim 45 min.
Bokas på Hemavans flygplats, tel 0954-305 30, hos SAS eller din resebyrå.
Bastun kan nog alla använda, men fråga stugvärden först om du inte är van vid vedeldade aggregat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
lampsia Kvikkjikjokk-Ammarnäs Fjällvandring 28
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.