Kvikkjikjokk-Ammarnäs

Hej alla vandrare!

Finns det någon där ute som vandrat sträckan Kvikkjokk-Ammarnäs ensam med hund? Detta tänker jag göra och vill ha alla tänkbara tips! Hur är sträckan med tanke på framkomlighet? Inte är det några vad normalt? Båttransporter? Inga så vitt jag förstått? Min hund har aldrig åkt i båt av mindre format och är inte förtjust i vatten. Eftersom han är stor så kan skulle han förmodligen kunna bli en riskfaktor om han greps av panik i en eka! Andra tips?
Allt mottages tacksamt!
 
Ja, Saggat, Riebnes och Hornavan. Bara några kilometer på varje ställe, men tillräckligt långt för att avskräcka från simning.

Om du menar Kungsleden alltså. Det går nog att gå runt en del av sjöarna - t.ex. kan man gå upp i Tarradalen och ta bron över Tarraälven istället för att åka båt över Saggat, men det blir betydligt längre. Och Tarradalen är ett riktigt mygghelvete.
 
Senast ändrad:
Framkomlighet

Hej alla vandrare!

Finns det någon där ute som vandrat sträckan Kvikkjokk-Ammarnäs ensam med hund? Detta tänker jag göra och vill ha alla tänkbara tips! Hur är sträckan med tanke på framkomlighet? Inte är det några vad normalt? Båttransporter? Inga så vitt jag förstått? Min hund har aldrig åkt i båt av mindre format och är inte förtjust i vatten. Eftersom han är stor så kan skulle han förmodligen kunna bli en riskfaktor om han greps av panik i en eka! Andra tips?
Allt mottages tacksamt!

Jag vandrade kungsleden, sträckan Kvikkjokk-Ammarnäs, i juli detta år. Som redan sagts så är det tre båttransporter att göra. Kolla med STF eller lokala turistinformationen, hur länge båtarna kör.
Framkomligheten är överlag god. Normalt så är det inga vad att tala om. Det var någon jokk, under min andra vandringsdag, som jag var tvungen att vada då bron som normalt skulle ha funnits där var bortspolad. En del avsnitt av sträckan går genom skog. Med tanke på att du tänker vandra med hund så kan jag tänka mig att det kan uppstå lite irritation om du har hunden kopplad, när hunden passerar under/över de omkullfallna träd som du själv kanske måste gå runt. Dåligt underhåll av leden gör att det bitvis finns det ganska mycket stormfällda träd. De är bara att gå runt! I övrigt inga problem. Mötte knappt några andra vandrare.
Många fina platser att se och uppleva under hela sträckan.

God tur!
Lars
 
Senast ändrad:
Det går nog att gå runt en del av sjöarna - t.ex. kan man gå upp i Tarradalen och ta bron över Tarraälven istället för att åka båt över Saggat, men det blir betydligt längre. Och Tarradalen är ett riktigt mygghelvete.

Men man måste också åka båt för att komma över till tarradalen från Kvikkjokk.
 
Tack för alla svar!

får antingen hitta annan färdväg eller vänja min hund vid båtfärder ser jag! Annars är det inga problem att ha honom kopplad i trasslig terräng, han går alltid bakom mig utom när jag säger åt honom att gå före för att jag ska ta stöd på honom! vi brukar kättra i rätt steniga marker (hundar är otroligt duktiga på att klättra! Ofta får jag ge mig före honom och välja en enklare väg!) och i skogar med mycket "rörig" mark. Har någon tips om alternativa vägar/leder i fjällen som tar ca5-7 dagar! Just med tanke på detta att undvika vad (stora) och båtar! Hur har ni med stora hundar löst era vandringar?
 
Kungsleden Abisko - Nikkaluokta, men du kanske vill gå lite ödsligare.

Riksgränsen - Alesjaure - Vistasdalen klarar man också utan båtresa. Men där var ju ett lite större vad.

Själv har jag valt en mindre hund :)

/Ulf
 
klokt val!

Smart att välja liten hund! Min väger närmare 50 kg och jag själv inte mycket mer, så honom kastar jag inte gärna ombord på nån båt! Jag tror i och för sig att det går att träna honom, han är väldigt lätt att ha med överallt, inte rädd av sig heller. Problemet är att hitta nånstans att träna just båtfärder! Tacksam för tips - igen!
Normalt använder jag Helosan eller försvarets hudsalva på hans tassar om de blir torra efter längre skogsturer. Men undrar om det räcker vid en vecko-vandring i fjällen? Vill ju inte att han ska bli hudflådd på tassarna!
Sträckan Abisko-Nikkaluokta verkar, där jag läst om den, lite väl enkel. Är det så? Att den bitvis är som en väg? Och att där alltid är massor av folk? Jag tänkte först vandra i vår, men har nu börjat luta alltmer åt en tidig höstvandring istället. Mindre folk, mindre mygg och helt underbar natur! Plus att jag hinner göra några prov-vandringar här hemmavid innan det blir "på riktigt".
 
Enkelt, javisst!

Smart att välja liten hund! Min väger närmare 50 kg och jag själv inte mycket mer, så honom kastar jag inte gärna ombord på nån båt! Jag tror i och för sig att det går att träna honom, han är väldigt lätt att ha med överallt, inte rädd av sig heller. Problemet är att hitta nånstans att träna just båtfärder! Tacksam för tips - igen!
Normalt använder jag Helosan eller försvarets hudsalva på hans tassar om de blir torra efter längre skogsturer. Men undrar om det räcker vid en vecko-vandring i fjällen? Vill ju inte att han ska bli hudflådd på tassarna!
Sträckan Abisko-Nikkaluokta verkar, där jag läst om den, lite väl enkel. Är det så? Att den bitvis är som en väg? Och att där alltid är massor av folk? Jag tänkte först vandra i vår, men har nu börjat luta alltmer åt en tidig höstvandring istället. Mindre folk, mindre mygg och helt underbar natur! Plus att jag hinner göra några prov-vandringar här hemmavid innan det blir "på riktigt".
Visst! Kungsleden (sträckan Abisko-Nikkaloukta) bjuder inte på några egentliga svårigheter alls. Det finns dock ett vadställe, ett stycke innan man kommer fram till Tjäktja-stugan, en jokk som om det inte finns någon snöbrygga, måste vadas. Kan vara ganska högt flöde ibland, men är i normal-fallet inga problem att vada. Senast jag var där (i början av juli 2005) så var det väldigt mycket snö kvar och väldigt blött.
Om det är mycket folk som vandrar där överlåter jag till dig att avgöra, jag roade mig med att räkna hur många vandrare jag mötte varje dag och förde dagbok på detta. Första biten från Abisko till Abiskojaure, träffade jag sammanlagt 18 vandrare. Övriga sträckor max en handfull personer/dag. På Kebnekaise fjällstation så är det oftast mycket folk, men man behöver ju inte tälta just där om man inte vill!

God tur!
Lars
 
vad?

Är vadet "långt" där? Hinner hundens ben bli genomfrusna? Kanske svårt att svara på, eftersom det säkert varierar beroende på årstid mm, men ändå? Det verkar ju inte vara sååå mycket folkvimmel där enligt din beskrivning, du som var där i "turistsäsongen" ändå. Om jag väntar till sensommar/höst borde det kanske vara ännu glesare mellan vandrarna. Inte för att jag är folkskygg, men jag åker inte till fjällen för socialt umgänge precis! Fast det kanske är jättetrevligt att träffa på en o annan vandrare sen när man gått där solo ett par dagar!
Tack för alla vettiga och smarta klokheter! Verkligen bra att läsa här innan vandringen!
 
Högsäsong

Är vadet "långt" där? Hinner hundens ben bli genomfrusna? Kanske svårt att svara på, eftersom det säkert varierar beroende på årstid mm, men ändå? Det verkar ju inte vara sååå mycket folkvimmel där enligt din beskrivning, du som var där i "turistsäsongen" ändå. Om jag väntar till sensommar/höst borde det kanske vara ännu glesare mellan vandrarna. Inte för att jag är folkskygg, men jag åker inte till fjällen för socialt umgänge precis! Fast det kanske är jättetrevligt att träffa på en o annan vandrare sen när man gått där solo ett par dagar!
Tack för alla vettiga och smarta klokheter! Verkligen bra att läsa här innan vandringen!
Det aktuella vadet brukar knappast ens omnämnas när folk beskriver den delen av kungsleden. Försiktig bör man ändå vara, utan att det behöver innebära problem.
Jag anser nog att sensommar och höst är att betrakta som högsäsong när det gäller vandring i de svenska fjällen. Inte för varmt, friskare luft, vackra färger samt att myggen har inte längre inar runt öronen.
När det gäller intresset för fjällvandring så har det tydligen ökat på senare tid, så möte med andra kan säkert bli lite oftare då. Vill man undvika för mycket folk så kan man väl alltid välja någon annan led än kungsleden. Eller använd fjällkartan och planera en "egen" tur vid sidan av. Stöter du problem kan du alltid vända tillbaka. Planera in en eller ett par extra dar så har du lite marginaler om du tvingas ändra väg eller råkar ut för dåligt väder. Det är inte fel att lämna en liten beskrivning om den planerade vandringsvägen till någon.

God tur!
Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.