Amatörerna har köpt cyklar!

Hej! Nu har vi premiär cyklat i helgen.
Det blev 2 Merida crossfire 8500 SX
De verkar perfekt efter våra behov, nu är det bara att vänja sig vid alla växlarna och avsaknaden av fotbroms.
Tack ska ni ha allihopa för alla tips och råd. De har varit värdefulla
Hjärtliga vårhälsningar från Birgit o Pär
ps.
Det blir till att leta efter hyfsade packväskor nu tror jag. Ska man köpa billiga först och känna sig för eller bränna på direkt?
ds.

Kör på kvalitet

Hejsan.
Jag kan rekommendera att löpa kvalitetsväskor även om de är lite dyra. Om man vill ha pckningen vattentät väljer man Ortlieb eller VauDe. Det kanske finns andra märken också men de känner jag inte till. Jag gjorde själv misstaget att köpa Crescents cykelväskor i början och nu har jag kört med Ortleib ett tag. Så hade jag köpt Ortleib från början hade jag sparat en hel del pengar. Särskilt Crescents framväska som inte tålde vatten blev jag så förbannad på att jag sparkade den utför ett stup i Nordnorge...
Så även om det känns dyrt så håller Ortleib och VauDe länge och är underbart vattentäta, dvs man behöver inte packa i plastpåsar om man inte vill. Jag föredrar väskor med ett stort fack framför dem som är indelade i massa små. Sedan packar jag i nylonpåsar m. snörförslutning för att få ordning (gärna olika färger på dem). Ortliebväskor som jag har kostar lite annorlunda mycket beroende på var butiken ligger. Kolla i butiker och jämför med priserna på http://www.globetrotter.de
Trevlig tur /Magnus

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Kör på kvalitet

”Särskilt Crescents framväska som inte tålde vatten blev jag så förbannad på att jag sparkade den utför ett stup i Nordnorge...”

Så gör man väl inte...

Re: Re: Kör på kvalitet

strand; sa:
”Särskilt Crescents framväska som inte tålde vatten blev jag så förbannad på att jag sparkade den utför ett stup i Nordnorge...”

Så gör man väl inte...

Det är ju svårt att hitta högre stup på rimligt nära avstånd, så "ett stup i Nordnorge" tycker jag låter som ett bra val att göra sig av med frustrationer.

Re: Kör på kvalitet

mothesta; sa:
Särskilt Crescents framväska som inte tålde vatten blev jag så förbannad på att jag sparkade den utför ett stup i Nordnorge...
/Magnus
Har man någon ovän, kan man sälja sina dåliga grejor till honom/henne. 3 flugor i en smäll, man blir kvitt skiten, man får betalt och man har gjort så att ovännen fått dåliga grejor och blir irriterad.

Per

Jo, undermålig utrustning är roten till allt ont... Ortliebs framväska är jag nöjd med men den är egentligen för dyr. VauDes variant kanske är billigare men det är nog marginellt eftersom deras väskor brukar kosta ungefär lika mycket som Ortliebs.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips