"Alternativa" tältmärken

Peifen; sa:
solstace; sa:
Stalon combi 2, är det något att ha? Lite tyngre men kanske hållbarare och bekvämt?
Helt klart ett mycket bättre val

Jag har satt upp detta tält tillsammans med Bo hilleberg under kajakmässan och klämt och känt en hel del och kan säga att det är ett tält som jag skulle ha det största förtroende för om jag skulle haft ett!

Och det där om att det skulle vara långt mellan bågarna känns jag inte vid, 130cm är inte för mycket tror jag historien har bevisat, både gamla stalon med hyfsat samma mått som nya och trots allt testats genom att korsa grönland tur och retur.

Dock skulle jag för dina användningsområden fortfarande rekomendera dess syster Muddus, ett tält som jag nte skulle tveka att att upp tå vinterfjället trorts att det är ett ryggåstält. Och för sommarfjället duger det mer än nog i stabilitet och är i många avseenden bättre än stalon, framföralt möjligheten att skruda om till ett minimuddus är helt underbart! (och vikten kan sparas lite på genom att skippa stängerna och köra stavar om man har sådant).

Nåväl, jag kan förövrigt tipsa om att det antagligen går att koppla på muddusdelar och stalondelar med varandra även om det blir ett glapp om muddus bär och lite över om stalon bär, intresanta kobinationsmöjligheter där som kräver mer tankeaktivitet.
 
solstace; sa:
Tänkte köpa mig ett lite lättare tält för två personer men med relativt mycket utrymme då absiden ofta är fylld med fiskeprylar när jag är ute. Ett lätt tunneltält med "GT-Absid" står alltså högt på önskelistan.

Jag har sökt lite på forumet här men inte riktigt blivit klok på vad som är vettiga konstruktioner. Därför har jag ställt upp ett par kriterier för vad som är önskvärt och tänkte att ni, med all er expertis inom området snabbt kan ge mig ett par intressanta märken/modeller som varken heter Hilleberg eller Fjällräven och inte heller kostar mer än 3000:-.

*Tältet ska vara konstruerat så att ytter- och innertält sitter ihop.
*Det ska finnas myggnät till innertältet
*Det ska helst finnas myggnät till ingången vid absiden
*Det ska inte väga mer än 3kg

Även självstagande tält kan vara intressanta om de har hyfsat mycket plats för utrustning/matlagning.

Tacksam för tips/råd


Hej,

Titta på Bergans Kompakt 3. Det uppfyller de flesta av dina krav och priset är ca. 2800:-

Att tänka på är att takhöjden är något lågt (100 cm) och att vikten som tillverkaren anger är med minimalt antal tältpinar och utan reparationsats.

// Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.