"Alternativa" tältmärken

Tänkte köpa mig ett lite lättare tält för två personer men med relativt mycket utrymme då absiden ofta är fylld med fiskeprylar när jag är ute. Ett lätt tunneltält med "GT-Absid" står alltså högt på önskelistan.

Jag har sökt lite på forumet här men inte riktigt blivit klok på vad som är vettiga konstruktioner. Därför har jag ställt upp ett par kriterier för vad som är önskvärt och tänkte att ni, med all er expertis inom området snabbt kan ge mig ett par intressanta märken/modeller som varken heter Hilleberg eller Fjällräven och inte heller kostar mer än 3000:-.

*Tältet ska vara konstruerat så att ytter- och innertält sitter ihop.
*Det ska finnas myggnät till innertältet
*Det ska helst finnas myggnät till ingången vid absiden
*Det ska inte väga mer än 3kg

Även självstagande tält kan vara intressanta om de har hyfsat mycket plats för utrustning/matlagning.

Tacksam för tips/råd
 
Med ditt problem skulle jag inte rekomendera en stor absid utan snarare två små (eller en sort och en liten).
Det är i sannig en välsinelse att kunna ha antingen var sin absid eller en specielt för utrustning och en för ingång/matlagning.

Nu kommer jag till det som du kanske inte ville höra. Hilleberg.

Nåväl, hilleberg behöver kosta 6000kr. Jag har själv ett av deras billigare modultält och det är ett sådant som jag föreslår dig att kolla på.

2370kr och du har ett Hilleberg som lär hålla tokigt många år.

På deras outlettlista finns det en prototyp av deras Muddus som de rear ut, nakdelarna som du får med är att kältet inte går att koppla ihop med andra muddustält för att dragkedjorna inte är kompatibla och att det är i deras gamla kerlon 1800 väv. (den väv som gjort dem berömda och som fortfarande är det kraftikaste tältväv jag hört om i sin kategori, enligt de flesta bätre än den nyare väven).

I övrigt har tältet enligt hilleberg alla de fördelar som dagens muddus har, och jag kan medela att de är inte så få! Bara det att du akn använda detta tält som både enskilt innertält, tarp, supertarp med väggar, enkelt litet solotält, tält med enn eller båda absiderna bortkopplade med ventilation och utsikt endast slagen av tarpen. Ligglängd på 2,8 meter. Väldigt stor golvyta i de båda absiderna.

återigen förlåt för att jag hade ett hillebergförslag men med dina specifikationer kunde jag inte låta bli att nämna detta då jag antar att ända anledningen till att du på förhand ratar HB är priset, vilket i detta fallet blir en bra bit under ditt maxpris.
 
Har själv ett Bison Hekla 3mans Tunneltält som jag är nöjd med.
Passar mig helt perfekt på fisketurer,
På och kring fjällen.
Stor absid + bra längd på innertältet.
Slitstyrkan kan jag inte utala mig om ännu
då jag nyligen köpt tältet,Men kvalitetkänslan
är hel ok.
Kunde kanske vara lite lättare (4Kg)
Men det kan jag ta för att få gott om utrymme för packning.

Behöver man ett tält för 5000-6000:- för att vistas i fjällen någon/några veckor om året ?
Svar: Nej
 
Stordrulen; sa:
Behöver man ett tält för 5000-6000:- för att vistas i fjällen någon/några veckor om året ?
Svar: Nej

Man vet aldrig när det blir "busväder" i fjällen. Personligen tummar jag aldrig på säkerheten då det gäller tält! Det betyder ju inte att man måste bo i ett Hilleberg...
 
Förr/i forntiden vintertältade folk i Bommulstält med enkelduk på fjället,Och dom flesta överlevde.

Ok,Tiderna förändras.
Men risken att "Blåsa ut ur tältet" på grund av att tältet inte är dyrast på marknaden är inget som håller mig sömnlös.

Använa sunt förnuft och undersöka/avväga vad man betalar för är det som ger mest för pengarna.




[Ändrat av Stordrulen 2006-09-18 kl 17:47]
 
Stordrulen; sa:
Och dom flesta överlevde.

Exakt! Och jag gör allt jag kan för att tillhöra "dom flesta". Det gör jag genom att införskaffa mej så mycket kunskap som möjligt och genom att använda utrustning som jag litar på. Men det är mitt val. Givetvis skall man alltid fundera var och när utrustningen skall användas och göra köp därefter.
 
Har kikat runt lite ytterligare nu och fastnat lite för ett MSR "hubba hubba". Är det någon som känner till något om det tältet? Hur mycket får man plats med i absiderna och är det verkligen bara en båge? Stabilt? Vattenpelare?

Såg dessutom att man kan köpa sig ett hilleberg Stalon 2 combi lite reducerat, är det något att ha? verkar bli långt mellan bågarna i det tältet men det kanske inte är något problem?
 
Ser ut att vara lite "bökigt på amerikanskt vis" att sätta upp. Först upp med innertältet, bågar som står "åt alla håll" och sedan på med yttertältet. Många moment med andra ord. Det går väl an vid fint väder men då det regnar småspik vågrätt så blir golvet mer än blött + risken att yttertältet blåser iväg. Väl uppe så kan det säkert vara helt OK men räkna med några minuters extra tid vid uppsättningen.
 
PS Känner inte till Hubba bubba annat än jag såg på hemsidan. De MSR tält jag sett på riktigt har verkat hålla bra kvalite.
 
solstace; sa:
Har kikat runt lite ytterligare nu och fastnat lite för ett MSR "hubba hubba". Är det någon som känner till något om det tältet? Hur mycket får man plats med i absiderna och är det verkligen bara en båge? Stabilt? Vattenpelare?

Såg dessutom att man kan köpa sig ett hilleberg Stalon 2 combi lite reducerat, är det något att ha? verkar bli långt mellan bågarna i det tältet men det kanske inte är något problem?

Jo, hubububa har verkligen bara "en" båge, men den bågen ska monteras ihop med inte mindre än fem(!) andra sektioner. Dessutom verkar inte inner- och yttertält sitta ihop, som på de flesta amerikanska tält.

http://www.moontrail.com/msr_hubbahubba.php
 
Ok, verkar inte vara ett alternativ då. Orkar inte med att få ett blött tält redan vid uppsättningen bara för att det regnar lite.

Stalon combi 2, är det något att ha? Lite tyngre men kanske hållbarare och bekvämt?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...